מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות בקבוק ערק וחבילת שטרות הצלחנו לעלות לישראל

סבא יוסף והנכדה מאיה
יוסף בצעירותו
במוצאי יום הכיפורים עלינו לארץ

שמי יוסף עסיס (עציץ) . נולדתי מתאריך 13.7.1935  להורי לטיפה ויעקוב עסיס ולהם עוד ארבעה  ילדים, בסה"כ ארבעה בנים ובת.
 
בהיותי בגיל 7 , אחותי ובעלה עלו עם בתם ארצה בשנת 1941, אחריהם עלה אחי. אימי שלא יכלה עוד להתאפק והחליטה גם לעלות ארצה. החלטה הייתה סופית ולכן הציקה לאבי עד שלא הייתה לו ברירה והוא עלה ארצה בעקבות הילדים.
 
בשלב הבא, הוא שלח אדם, ערבי נוצרי אשר הבריח אנשים לארץ וסיכם אתו שיבריח אותנו. המבריח הגיע אלינו לחלב שבסוריה. אני זוכר היטב את היום זה היה ערב יום כיפור. השליח אמר לנו: "אני באתי לקחת אתכם לארץ ישראל ", זה היה ערב יום הכיפורים. צמנו התפללנו וקיימנו את כל מצוות היום. סיימנו את החג ויצאנו לדרך.
 
נסענו ברכבת ללבנון ומשם לקח אותנו לכפר של המשפחה שלו. היינו בבית משפחתו מספר לילות ומשם יצאנו לדרך. הוא הביא לנו חמורים, לבשנו את כל הבגדים שהיו לנו, על החמורים ורכבנו לגבול ישראל לבנון.
 
בגבול פגשנו בשוטר ששאל אותנו "לאן אתם הולכים?". המבריח ניגש אליו ואמר לנו שאנחנו הולכים לאחותי ובאותו הזמן נתן לו חבילה של כסף ובקבוק ערק כדי שייתן לנו להמשיך ולעבור את הגבול לישראל. לאחר שחצינו את הגבול, המשכנו לחיפה לפגוש את המשפחה.לאחר המפגש המרגש, המשכנו והלכנו לדירה שאבי שכר זמנית עד שמצאנו דירה גדולה יותר בעיר התחתית. בדירה זו גרנו שלוש שנים וחצי ביחד עם ערבים מקומיים. באותה תקופה שמרו עלינו אנשי הגנה ללא נשק. 
הנשק היחיד שהיה בידיהם היו "מקלות קבב" אלה מקלות שהיו עשויים מעץ פרי הדר שהיו מאוד חזקים. מי שהיה מקבל מכה מהם, היה נפצע קשה. הורי פחדו להישאר בדירה הזו ולכן החליטו לעבור לגור בתל-אביב. בשנת 1945 עברנו לגור בשכונת התקווה שבתל-אביב, שם גרנו בשקט עד שבשנת 1948 התחילה מלחמת השחרור מלחמת יום העצמאות.
 
הבריטים, ששלטו באותה תקופה בארץ, רצו להעביר את השליטה בארץ לידי הערבים ולכן יצאו ארגוני ההגנה, האצל והלח"י למלחמה על כל שעל של הארץ.הוקם צבא הגנה לישראל , (צה"ל) , והחל גיוס של חיילים רבים לצבא, ההיענות הייתה גדולה וחיילים רבים יצאו לקרב ולא חזרו. צה"ל הוקם לפי החלטת ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, שאיחד את כל התנועות המרי: ההגנה, האצל והלח"י לצבא אחד של מדינת ישראל: צבא הגנב לישראל. באותה תקופה הייתי נער בן 13.
 
גויסתי לצבא בשנת 1955, שרתתי במבצע סיני, במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפורים.
בשנת 1964 נשאתי ליהודית מבית משפחת משעני ונולדו לנו ארבעה ילדים: שני בנים שתי בנות.
ילדינו נישאו וכיום יש לנו 11 נכדים מקסימים שאנחנו מאוד גאים בהם.
 
תמונה 1
יוסף עסיס עם ארבעת ילדיו וחלק מהנכדים
 
אלו חלק מזיכרונות ויש עוד הרבה מה לספר.
תודה שנתתם לי את ההזדמנות לחלוק עמכם חלק מהזיכרונות, בתכנית הקשר הרב דורי.
 
תשע"ה

מילון

מקלות קבב
עשוי מעץ פרי הדר עם זה היו נלחמים

נקודות
פעם חילקו לתושבים נקודות לקנות בזה אוכל כי היה מחסור במזון

מבריח
מבריח אנשים מארץ לארץ

ציטוטים

” אל ג'וען ביאכול חיג'ר מי שרעב אוכל אבנים“

”איל בדיא על באב ביסמע אל ג'ואב -מי דופק בדלת שומע תשובה“

”מינו דא תבלו אנתה מי שדופק בדלת אתה לפניו“

”אנתה עיז תלב אתה עיקר הבקשה “

”אנה בחיבק יבנתי אני אוהב אותך הבת שלי “

הקשר הרב דורי