מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכותם!!!

סבא וסבתא עם אורי הנכדה.
סבא רבא עם חברי ההגנה.
סיפור גבורתו של סבא רבא

במשך כ- 2000 שנה שהו אלפי יהודים שפוזרו בארצות רבות. לימים עם התעוררות של יהודים שהחליטו כי הגיע הזמן לחזור הביתה לארץ ישראל. בכל אותה תקופה שבה שהו היהודים בגלות מה שהחזיק את עם ישראל היתה השאיפה והתקווה שיום אחד תתממש התקווה והעם יחזור לשכון בארץ ישראל ויקים מדינה יהודית עצמאית.

ב-1948, אכן הוקמה מדינת ישראל לפי חזונם של היהודים במשך 2000 שנה. ערב קבלת העצמאות נפתחת מלחמה על הקמת המדינה היהודית, מלחמה שהייתה קשה ועקובה מדם בהם איבדנו רבים מלוחמי הארץ.. שבע מדינות ערב השוכנות סבבינו פתחו במתקפה אדירה נגד הקמת המדינה היהודית  והתנגדו לעצמאותה של מדינה יהודית וזכותם של היהודים לחזור לארצם. צעירים רבים וטובים התנדבו להגן על מדינת ישראל שלנו שרק הוקמה. אחד מהצעירים הללו היה סבא רבא שלי, סעדיה כהן.

הכל מתחיל מסבא סעדיה כהן…

הכל מתחיל מסבא רבא סעדיה כהן אשר נולד בתימן סבי סעדיה התייתם מאביו בגיל שנתיים. ובשל קשיים נמסר לאימוץ לדודו ועלה יחד עם משפחתו לארץ ישראל בשנת 1934 כאשר הוא בן ארבע שנים. עם הגעתו לגיל 14 החליט לצאת לדרך עצמאית ועבר  לבדו להתגורר בעיר הגדולה תל אביב. למרות שחי ללא משפחה וללא סביבה תומכת החליט סבא בגיל 16 להצטרף ולהתנדב כלוחם באירגון "ההגנה" (חי"ש תל אביב) חי"ש תל אביב פירושו חיל שדה תל אביב. זהו החלק הלוחם והקרבי של ההגנה. לכל אזור בארץ היה חי"ש משלו. כך חי"ש תל אביב, חי"ש ירושלים ואו חי"ש חיפה. סבא רבא השתתף בקרבות על הגנת תל אביב שהיתה מותקפת לעיתים קרובות על ידי הערבים מיפו.

סבא רבא עם חברי ההגנה.

תמונה 1

באחד הקרבות המפורסמים שסבא רבא השתתף היה הקרב בבית חרושת "היוצק" (בית חרושת היוצק שכן על הגבול בין תל אביב ליפו ואבו כביר). האנגלים והערבים התנכלו לאנשי בית החרושת. חברי ההגנה החליטו לשבת בתוך בית החרושת כדי להגן מפלישות הערבים בתל אביב ואז הגיעו האנגלים עם כנופיה גדולה של ערבים. האנגלים החרימו את נשקי אנשי ההגנה והשאירו את הערבים בחצר בית החרושת כאשר הם רומזים להם שהם יכולים להרוג את היהודים, בקרב זה השתתפו 12 חברי הגנה שכולם נהרגו בקרב מלבד סבא רבא. למרות שהיה בדיכאון "אסף את עצמו" וכבר למחרת השתתף בקרב חדש.

סיפורו מוכיח עד כמה בני עם ישראל נחושים בדעתם להגן על מולדתם. בלי הלוחמים האמיצים הללו לא היינו כאן היום.

הזוית האישית

אורי: היה לי מעניין ומרגש להפגש עם סבא וסבתא ולשמוע את העבר.

סבא עוזי: נהננו מאוד אנחנו כבר שנה שנייה בתכנית.

מילון

חי"ש
חילות שדה

ציטוטים

”לזכור שבזכותם אנחנו כאן. בלי הלוחמים האמיצים הללו לא היינו כאן היום .   “

הקשר הרב דורי