מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בבן שמן שיניתי את שמי מטניה לתמר

תמי אוריא והנכדה דניאל צורילי
תמי באימוני גדנ"ע
סבתא תמי מספרת לנכדתה על ההחלטה ללמוד בבן שמן ומה נתן לה המקום

חיי בבן שמן והתאקלמות בא"י
קושי בקבלת אישור עלייה הורי היו ציונים וחשבו תמיד לעלות לא"י, אך מכיוון שהיינו בארץ קומוניסטית,
הדבר התאפשר רק בהיותי בת 15. אחרי שקיבלנו את האישור היינו צריכים לעזוב את הארץ באופן זריז כך
שלא היה לי הרבה זמן להיפרד מהחברים.
הדרך לישראל  — טסנו במטוס מרומניה לאיטליה, ונחתנו בנאפולי. שיכנו אותנו באכסניית מפגש של הסוכנות
ושם המתנו כשלושה שבועות לקבוצת עולים ממרוקו. כשהם הגיעו עם האוניה הצטרפנו אליהם לארץ ישראל
מפגש עם המשפחה
בהגיענו לארץ התארחנו במשפחה די נרחבת של הורי ומתוך הבנה של הקשיים בהתאקלמות בגיל 15 במסגרת
הלימודית, בתיכון רגיל, שהציעו לי, אני הבנתי שהכי טוב וקל בשבילי זה להתחנך במסגרת של עליית נוער, וכך
שלחו אותי לבן שמן.
קצת על בן שמן
מוסד חינוכי וכפר נוער בשפלה, כ- 4 ק"מ ממזרח ללוד. מקור השם מן הפסוק "כרם היה לידידי בקרן בן – שמן"
(ישעיהו ה', א'). מיסודו של בית ספר חקלאי "קריית ספר", שהוקם ב- 1906 ביוזמתו של איש ביל"ו ישראל
בלקינד לחינוכם של יתומי הפרעות ברוסיה. בית – הספר נסגר כעבור שנה. ב- 1909 שימש כמחנה עבודה
לנוטעי "יער הרצל". המקום ננטש במלחמת העולם הראשונה וננטש שוב בשנים 1922-1926ב- 1927 הוקם
בו כפר הנוער הקיים עד היום.
במלחמת העצמאות היה המקום נתון במצור, שהוסר במבצע "דני", עם כיבושה של לוד. המוסד החינוכי כולל
בית – ספר יסודי ובית ספר תיכון כפרי שש – שנתי עם פנימיות.
 
מידע על אריה סימון
אריה סימון (1913 – 2002), מורה ואיש חינוך, זוכה פרס ישראל בחינוך. סימון נולד בעיר מגנצא בגרמניה,
שם למד בגימנסיה ההומניסטית והיה חבר בתנועת נוער ציונית. למד לשונות קלאסיות ופילוסופיה
באוניברסיטאות היידלברג, פרייבורג ובזל. בשנת 1935- עלה ארצה ולמד בסמינר למורים בבית הכרם.
בשנת 1937 בעקבות הזמנתו של ד"ר זיגפריד להמן, צורף לסגל ההוראה של כפר הנוער בן שמן, ועבר
להתגורר במקום.
מפגש ראשוני עם א"י ותרבותה
בהגיעי לבן שמן ללא ידיעת השפה העברית, היה לי מפגש ראשוני עם מורה חיילת והיא החליטה לשנות את
שמי מ"טניה" ל"תמר". את זה הבנתי מצליל השמות והסכמתי. מאז אני תמר.
קיבוץ גלויות בכפר
כשהגעתי לכפר התברר לי שאוכלוסיית התלמידים הייתה מורכבת מילדים מכל מיני ארצות, עולים חדשים
כמוני וגם צברים. אני גרתי באותו חדר עם עוד שבע בנות שכל אחת מהן עלתה מארץ אחרת אם במסגרת
העבודה היינו במיזוג עם הצברים הרי שבמסגרת הלימודים הכיתות היו מופרדות. העולים החדשים למדו את
השפה וגם השתדלו ללמד אותנו את יסודות הספרות העברית, התנ"ך,היסטוריה וכל מה שקשור בארץ ישראל
והציונות. כל זה למדתי במסגרת השנה הראשונה בהיותי בכפר. העובדה שלא יכולנו לתקשר אחת עם השנייה
המריצה אותנו ללמוד את השפה במהירות. לאחר השנה הראשונה של הלימודים העבירו אותנו, העולים
החדשים, לכיתות מעורבות.
העבודה במשק
החיים בכפר היו מורכבים מלימודים ומעבודה במשק. במסגרת העבודה היינו עובדים יחד, עולים חדשים
וצברים וכך לאט נוצרו חברויות וגם הכרנו את ההווי הארץ ישראלי. במסגרת העבודה אני עבדתי בכל מיני
עבודות מפלחה וגננות עד למטבח ומכבסה. עד ש"התאהבתי" בעבודה ברפת, שם עבדתי עד סוף לימודי בכפר.
תוך כדי חיי בכפר הסתגלתי לחיים ולהווי הארץ ישראלי, "התאהבתי" בעבודה החקלאית.
 
תכנית הלימודים כללה טיולים להכרת א"י וגם אימונים במסגרת הגדנ"ע (גדודי נוער עברי). במסגרת הגדנ"ע,
התקיימו מלבד האימונים גם מסעות רגליים שתרמו להכרת הארץ.שהותי בבן שמן נתנה לי הזדמנות להכיר
את א"י עם נופיה ואנשיה, ועזרה לי להיקשר, לאהוב את הארץ ולהפוך אותה למולדתי. לכן אני רואה את שהותי
בבן שמן כדבר משמעותי בחיי
 
סבתא מספרת:
"אני חושבת שזאת הפעם הראשונה שסיפרתי לדניאלה על השנים הראשונות בא"י.
אני מקווה שהצלחתי להעביר לה גם את הקושי אך גם את ההרגשה של האהבה לא"י ולאנשים בה. כמו כן
גם את ההווי שנוצר תוך כדי ההתאקלמות וההרגשה הטובה לגבי המשך החיים שלי בארץ."
דניאלה מספרת:"אני למדתי המון על סבתא במהלך העבודה: הקושי ברומניה לפני העלייה, העלייה עצמה,
החיים בארץ וההרגשה שהיא חוותה במהלך התקופה. אני גם למדתי דברים חדשים במחשב ונהניתי לעבוד
עם סבתא."
  

מילון

קומוניזם
: קומוניזם היא שיטה כלכלית־חברתית המוגדרת כבעלות מוחלטת של החברה על הנכסים השונים שלה, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי ניכר וללא קיומה של מדינה

סוכנות
: הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל, הפועל מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל

ציטוטים

”תוך כדי חיי בכפר הסתגלתי לחיים ולהווי הארץ ישראלי, "התאהבתי" בעבודה החקלאית“

” שהותי בבן שמן עזרה לי להיקשר,לאהוב את הארץ ולהפוך אותה למולדתי“

הקשר הרב דורי