מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

באתי לישראל לביקור וחזרתי כדי להתחתן

אירן קשאני ורחלי מתעדות
אירן קשאני ורחלי גוטקינד
טסתי לארץ ישראל כתיירת

אני אירן קשאני, נולדתי בשירז שבפרס בשנת 1949 להורים ז'נט וסלימאן שם טוב.

עלינו לישראל בשנת 1956.

בגיל 7 עליתי לכיתה א' ולמדתי 12 שנים, בכל קיץ למדתי ספרות ותפירה, אחרי לימודי היסודי למדתי להיות אחות בבית חולים ואחרי הלימודים עבדתי כאחות.

קיבלתי חופשה מהעבודה וטסתי לארץ ישראל כתיירת. בארץ ישראל פגשתי בחור נחמד בבת ים אצל בת דודה שלי שרונה, שם היכרנו. הוא ביקש שאני אשאר ואתחתן אתו, אבל חזרתי לפרס. אחרי כמה טלפונים של משפחתי ומשפחתו שביקשו שאחזור לארץ ישראל, חזרתי. כששמעתי שיש לו כבר ילד מאישה מרוקאית לא הסכמתי להתחתן אתו.

אחרי חודש בארץ כשגרתי אצל אחותי אסתר, אחותי השנייה ובעלה באו לבקר אותנו בארץ ישראל. אני כבר נשארתי בארץ בינתיים. מאוחר יותר הכרתי בחור נוסף בשם יחיה , אחרי תקופת חברות ביחד עשינו אירוסים בבית של אחותי אסתר ולאחר חודש התחתנו.

חג הפסח של אירן קשאני:

בפרס בשנת 1960 לפני 55 שנה כשהייתי בגיל 10,חודש לפני הפסח היו מתחילים את עבודות הניקיון: בבתים בפרס כל החדרים היו מלאים בשטיחים פרסיים שהיו מרימים ונותנים לניקוי חודש לפני פסח. אחרי ניקוי יסודי של הבית היו מחזירים את השטיחים למקומם. לאחר ניקיון הבית היו מתחילים בעבודות הבישול: הגברים היו שוחטים כבש והנשים היו מנקות ומכשירות אותו, שוטפות אותו במים ולאחר מכן מקפיאות אותו.

בפרס הכינו את כל התבלינים בבית. תבלינים כמו: פלפל, כורכום, מלח, ועוד, את התבלינים היו כותשים במכתש. סירי הבישול היו כולם מנחושת.

בליל הסדר כל המשפחה הייתה מתארחת אצל סבא וסבתא והיינו נפגשים עם הדודים והדודות שלנו עד שעה שתיים או שלוש בלילה. הבית היה מקושט בזכוכיות חלונות ותקרה צבעונית. בחג זה מאוד נהניתי ושמחתי להיפגש אם כל המשפחה, אני רוצה לחזור לפרס לכמה ימים לראות את הבית בו גדלתי, לראות את האח והאחיות שלי ולחזור.

תשע"ה  2015

מילון

אירוסים
הסכמה לחתונה, והתקופה שבין הצעת הנישואים לחתונה.

ציטוטים

”כל החדרים היו מלאים בשטיחים פרסיים שהיו מוסרים לניקוי חודש לפני פסח“

”הגברים היו שוחטים כבש והנשים היו מנקות ומכשירות אותו, שוטפות אותו במים“

הקשר הרב דורי