מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בארץ ובאפריקה – כאן בונים

סבא אילן ותומר
סבא אילן ביבשת אפריקה
היינו חייבים לגהץ את הבגדים

תומר נכדי! לבקשתך אספר לך במה עסקתי אחרי פרויקט פינוי סיני – עברנו לחיפה והמשכתי לעבוד בהקמת פרויקטים מגוונים בארץ ובאפריקה. אמנה מקצתם, אלה הנראים לי מיוחדים באופיים.  
 
הקמת מלון דירות נופש "טבריה קלאב הוטל"תמונה 1
נטלתי חלק בהקמת המלון בתפקיד מהנדס הקמה. 
שיטת הבניה הייתה באמצעות תבניות פח הנקראות "טונלים" – תבנית בצורת מנהרה או שולחן באורך של10 מטר מיוצרת מפח ובגובה של כ 3 מטר.
 
כאשר מעמידים שלוש מנהרות זו ליד זו עם רווח בעובי של קיר בנין ביניהן ויוצקים בטון ביניהן ועל גבי התקרות, יוצרים שלוש דירות נופש בפעם אחת. חלוקה פנימית של החדרים נעשית על ידי קירות יצוקים על האדמה בנפרד. בכל תקרה משאירים רווחים בעובי הקירות לחלוקה פנימית ומשחילים את הקירות אשר נוצקו על האדמה בנפרד.  
 
1980 – מול האגף המערבי של המלון בהקמה   
 
                                                                                                  
ניגריה – בניית בית חולים אוניברסיטאי 
בסוף 1981 יצאנו לאפריקה המערבית לניגריה לבניית בית חולים אוניברסיטאי בעיר "Calabar" בירת מחוז
Cross River State. כאן מתחילה תקופת הנדידה לבניית פרויקטים ביבשת אפריקה:
Nigeria, Cameroun,   Zaire(Congo Kinshasa), Congo(Brazzaville), Gambia, Senegal.    
 
ניגריה, המדינה הראשונה באפריקה המערבית בה התחלתי לעבוד, מחולקת ל 19 מחוזות עם אוכלוסייה מוסלמית ברובה.   
תמונה 2
         
תמונה 3
 
הגענו ל  Calabar, העיר בה חיינו ועבדתי. הייתי סקרן לראות חיות בג'ונגל כמו קופים, ג'ירפות, אריות, פילים ועוד והתאכזבתי לשמוע שהמקום בו אני נמצא הוא "biafra" בה התחוללה מלחמה אכזרית שגרמה לרעב באוכלוסיה מה שאילץ אותה לאכול את החיות כדי לשרוד והג'ונגל נותר ריק.
מעבר לפרויקט הבניה בו עבדתי, חיינו בקהילה ישראלית וילדי רן ורותם למדו בבית ספר ישראלי. במהלך חיינו בניגריה נתקלנו בתופעות שלא הכרנו בארץ כמו אקלים טרופי עם 100% לחות. נאלצנו לסגל לנו הרגלים חדשים כמו מזגן שפועל 24 שעות ביממה, על מנת ליבש את האוויר. בנוסף על מנת למנוע הצטברות עובש בארונות הבגדים נורת חשמל דלקה כל הזמן לייבוש האוויר וייבוש הכביסה נעשה בתוך הבית. קיבלנו הנחיות להשתמש בבגדים עשויים מכותנה % 100 ולא מסיבים סינתטיים. היינו חייבים לגהץ את הבגדים – דרישה שנבעה מחשש שעל הבגדים החשופים לייבוש מתיישבת תולעת המטילה ביצים ואם לא משמידים אותם על ידי גיהוץ, אנו עלולים למצוא את עצמינו עם תולעת אשר חודרת ומתפתחת מתחת לעור גופנו.
 
ZaireCongo Kinshasa
אחת המדינות הגדולות באפריקה המערבית בה הועסקתי בשרות הנשיא. נשיא זאיר, Mobutu Sese Seko, גייס בשנות ה- 80 שורה של מומחים ישראלים בתחום החקלאות  לקדום גידולי שדה, משק חי וצומח בכל החוות שבבעלותו תחת השם: DAIPN – Domaine Agro Industriel Presidentielle de la N'sele
שירתתי כיועץ ומנהל בינוי בכל החוות החקלאיות של נשיא זאיר ברחבי מדינת זאיר, לימים "הרפובליקה הדמוקרטית קונגו", המדינה הגדולה ביותר ביבשת אפריקה. המדינה עשירה במחצבים טבעיים כמו: יהלומים, קובלט, אורניום, זהב, אבץ, עופרת, נפט ועוד. המדינה נשטפת על ידי נהר Congo, השני בגודלו באפריקה שאורכו כ 4800 ק"מ.  האוכלוסייה מונה כ 43 מיליון. כמוני היו יועצים נוספים בתחומי גידול עופות, חזירים, פרות, דגים,ירקות ופירות שדה. כולנו גויסנו על ידי חברה בשם "Agrinor" אשר קבלה זיכיון נשיאותי לטפל ולנהל את כל החוות החקלאיות ברחבי זאיר בניהולו של יהודי בלגי בשם Ziper.          
 
 תמונה 4
                                      הצ'יף, אשתי ואני בטקס הענקת תואר לשם כבוד למר זיפר                                               מנכ"ל אדמיניסטרטיבי של החווה הנשיאותית
 
החקלאות הישראלית הייתה בעלת שם עולמי. מטרת הנשיא הייתה להביא לשגשוג חקלאי בכל המדינה ולמכור לעניים תוצרת חקלאית יותר זולה שבחלקה הייתה ממומנת על ידי הממשלה.
בשנות ה-80 מדינת ישראל בהנהגתו של ראש הממשלה מר יצחק שמיר ושר הביטחון מר אריאל שרון, הידקה את קשריה הדיפלומטים / ביטחוניים ושיתופי פעולה עם ארצות אפריקה, ובמיוחד עם זאיר. הייתי מורשה לנוע בחופשיות  בכל רחבי המדינה ונשאתי תעודות מתאימות של לשכת הנשיא. אחריותי על אגף בנוי והנדסה אזרחית  בכל החוות החקלאיות של הנשיא אשר כללה הרחבת מבני משק קיימים ותחזוקה, הקמת מבנים חדשים כגון לולים, מבנים למשק החלב, החל מרפתות, מחלבה, בית חרושת לאריזת מוצרי חלב; החזקת בריכות לגידול דגים, בית חרושת לשימורים, רפתות לגידול חזירים, משחתת עופות, בתי אריזה, חנויות למכירת המוצרים מתוצרת החוות ועוד. חבריי, מומחים כל אחד בתחומו, הביאו לשגשוג משמעותי בגידולי משק החי והצומח בחוות הנשיא.
הצוות הישראלי והישגיו הפכו מהר לגאוות הנשיא והוצגנו בכל קבלות הפנים בפני ראשי ממשלות אשר בקרו בזאיר וביניהם: מלך ספרד חואן קרלוס, נשיא גינאה, שר הביטחון שלנו אריאל שרון ועוד.
 
תמונה 5
 
   
   1983 – לקראת קבלת הפנים לשר הביטחון של ישראל
 
    
תמונה 6
                                                                                 
 
   1983 – בקבלת פנים לנשיא גינאה בחווה הנשיאותית
 
   
 
 
 
החיים בחווה – רן ורותם למדו בבית ספר אמריקאי שבקינשסה עם ילדים זרים של נציגים שעבדו בזאיר מכל העולם. עפרה, אשתי עם יתר נשות החברים הישראלים ונשות הקהילה היהודית נפגשו בעיר והשתתפו בפעילויות וחוגים שונים. צוות אחזקת הבית כלל טבח עם ניסיון וידע אירופי, עוזרת בית ושומר.  
 
סנגל Republique du Senegal                  
מדינה נוספת באפריקה  בה עבדתי הייתה Senegal. מדינה מוסלמית ברובה הגדול, ממוקמת בנקודה המערבית ביותר ביבשת אפריקה. בירתה Dakar על שמה התקיים לאורך שנים מרוץ מכוניות "פורמולה 1" אשר חצה את מדבר סהרה. קיימת בה שגרירות ישראלית ונציגות קונסולרית. אני הייתי מנכ"ל של חברה ישראלית "Mer Telecom" אשר זכתה במכרז בינלאומי מטעם חברה צרפתית "Orange". המטרה הייתה הקמה והרחבת אתרים לתקשורת סלולרית בכל רחבי המדינה. האתרים היו באזורים צחיחים ומרוחקים מאות קילומטרים מ Dakar.
הקמנו 40 אתרים במשך שנתיים וכיסינו תקשורתית את המדינה. מדינת סנגל חובקת בתוכה את מדינת "Gambia" וגם שם הקמנו אתר תקשורת סלולרית.                                   
 
 תמונה 7
                                                    חלקי המגדל בתהליך הצביעה לפני ההרכבה  
                            
התקיימו יחסים טובים בין המדינות והיה שתוף פעולה. הוקמו מספר חוות חקלאיות ביוזמה ישראלית ולכן הפעלתי מספר צוותים להקמת האתרים במקביל על מנת לעמוד בלוחות הזמנים. היה קשר טוב עם שגרירנו  גדעון בכר, משפחתו וצוות הקונסוליה. היינו נפגשים בימי ראשון בבית הספר האמריקאי למשחקי Badminton, סביב הבריכות הצמודות לבתי מלון. השתתפתי בכל האירועים הרשמיים שאורגנו על ידי השגרירות כדי להציג את הטכנולוגיות הישראליות לניצול אנרגיה סולרית ועוד.
בסנגל אקלים טרופי דהיינו שתי עונות בשנה; עונה יבשה מאוד חמה ועונה רטובה בה הגשמים יורדים בשפע. יום אחד נכנסתי למשרדי בבוקר יבש וכשיצאתי אחה"צ  לפני הכניסה מצאתי אגם מים. 
תמונה 8
 
היות והאתרים שהקמנו היו ממוקמים באזורים שוממים, הזנת אנרגיה חשמלית לאתר נעשתה באמצעות ניצול אנרגיה סולרית ופנלים סולריים הממוקמים בכל אתר.
 
ביום העצמאות למדינת ישראל, שגרירנו ארגן בביתו מפגש קבלת פנים לשגרירים של מדינות ידידותיות ולסגל הדיפלומטי. במפגש הוצגו טכנולוגיות ישראליות של השקיה בפרויקט הדגל הישראלי "Tipa". פרויקט יזום על ידי ישראל לחיסכון במים בגידולי שדה באמצעות השקיה בטפטוף  תמונה 9
במסגרת המלחמה בעוני. 
 
לאירוע הכנתי תערוכה בה הרצאתי בפני השגרירים המוזמנים ושר האנרגיה והמים הסנגלי על ניצול אנרגיה סולרית בעבודתנו בסנגל. 
 
שגריר קמרון התעניין במוצגינו ותוך כדי שיחה הסתבר  שהוא גר בקומפלקס דירות שנבנה על ידינו בקמרון, שכונהשל 1000 יחידות דיור טרומיים ב Yaoundé בירת קמרון,  "עיר ירוקה". מדהים איזה צירוף מקרים.
 
 
 
כמו כן לבקשת מרכז החינוך המקומי, ארגנתי סדנה לקיפולי נייר במשרדי בדקאר, פעילות התנדבותית שלי להעברת שיעורים בקיפולי נייר – אוריגמי למורות עלמנת שהן תדרכנה בקייטנות הקיץ.
תמונה 10 
  
במהלך שהותי שם, רשת הטלוויזיה הבריטית BBC זימנה אותי לראיון על פעילות החברה שלנו בסנגל וביבשת אפריקה. בנוסף חוויתי חוויה מרגשת במיוחד כאשר בקרתי באי העבדים גורה – ?le de Gorée  שבסמוך לדקאר בו מוינו העבדים לפני העברתם לעבדות ביבשת אירופה ואמריקה. 
 

כאן אני אסיים את סיפורי לא לפני שאנדב לך כמה טיפים ועצות לחיים בתקווה שתאמץ אותם כי                                                                                                                     "אין חכם כבעל ניסיון"

עצות לחיים לתומר ונכדיי האחרים מניסיוני…

  • תהיה סקרן, תבדוק, תחקור ותשאל למה דברים קורים? איך הדברים קורים?
  • תראה מה שכולם רואים. תחשוב אחרת!
  • תמציא דברים שאחרים לא חשבו על זה קודם, תפשט דברים.
  • אומרים שאין שלמות אך יש מצוינות כלומר כל מה שתעשה, תעשה הכי טוב.
  • תשתפר תמיד; תלמד משגיאות שלך ושל האחרים! תבחין בהן ואל תחזור עליהן.
  • תאמץ מילה יפנית הקשורה למצוינות KAIZEN"" – שיפור מתמיד בלתי פוסק.
  • עשה את הראוי – נכון – בפעם הראשונה.
  • אל תעמוד במקום! היה בתנועה מתמדת וההזדמנויות אשר תפגוש יעזרו לך להתקדם בחיים.
  • תעשה לך חיים נעימים ונוחים על ידי הכנה מוקדמת ויסודית וכל זה תוכל להשיג על ידי רכישת השכלה. כדברי אבי ז"ל ברומנית "CINE ARE CARTE ARE PARTE" ובתרגום חופשי "מי שמלומד מגיע רחוק" .

ובמישור האישי…

  • לפני שתהיה תלמיד טוב, מדריך, סטודנט, מהנדס, רופא, מנהל, או כל מקצוע ועיסוק שתבחר אל תשכח להיות קודם כל בן אדם-מענטש ואחר כך כל שמות התואר האחרים. ציתות של אבי ז"ל ביידיש: "זיי א מעֶנטש" – תהיה בן אדם.
  • תקבל באהבה ובהבנה את השונה.
  • תכבד ותאהב את בני משפחתך כפי שאתה מצפה מהם "ואהבת לרעך כמוך"
  • בחיים לא הכול שחור ולבן, תמצא את הדרך הנכונה והטובה ביותר להתפשר- שביל הזהב. כדברי אבי ז"ל: "VORBA DULCE MULT ADUCE". בדרכי נועם תוכל לשכנע את האחר ולהשיג הבנה.
  • תאהב את הארץ, זה הבית שלך. מניסיון החיים שחייתי בגולה ועבדתי בחו"ל שנים, הרגשתי על בשרי מה זה לחיות בין זרים. הכי טוב בבית.

          

 
תשע"ו – 2016

מילון

אוריגמי
אמנות קיפולי נייר. מקור השם "אוריגמי" בצירוף המילים ביפנית ?? ("אוֹרִי", קיפול) ו-? ("גאמִי", פיסת נייר).

ציטוטים

”זיי א מענטש“

”תאהב את הארץ, זה הבית שלך“

הקשר הרב דורי