מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

את העצמות של אבא העלו לארץ ישראל

הנאה היא להתנדב עם התלמידים
כלים מפוארים בעיר מרקש
חיינו בצניעות רבה, אך בשבת התענגנו כבני מלכים.

רחל נולדה במרוקו בעיר מראקש בשנת 1947.

הוריה מזל ויעקב בחרו לקרוא לה בשם ראשל. שמה המקורי שונה לרחל כאשר עלתה לישראל. לרחל שני אחים בשם: מאיר ומסעוד ז"ל ואחות בשם פיבי. אחות נוספת הייתה לה מאב אחר בשם מרי, מנישואיה הראשונים של אמה. לאביה מאשה אחרת נולדו עוד ארבעה ילדים. עם רובם נשמר קשר טוב במהלך השנים כאשר עלו לישראל.

זיכרונות ילדות

רחל זוכרת פרטים מסוימים מילדותה. היא גדלה והתחנכה יתומה ללא אב. אביה נפטר כשהייתה בת שלושה חודשים. היא יודעת מהסיפורים עליו, שהוא היה נוהג ללבוש ג'לביה, לבוש מסורתי שהיה נהוג ללבוש באותה תקופה במרוקו. את הפרנסה לבית היה מביא מעבודה במסעדה שהייתה בבעלותו. רחל סיפרה על אמה, מזל שהייתה אשה תמימה מאד, היא נתנה כבוד גדול לכל אדם באשר הוא. היא הקפידה לכסות את ראשה במטפחת, לבושה תמיד בצניעות רבה. לאחר שאביה נפטר, אמא שלה עבדה קשה כדי לפרנס את הבית. היה לה לא קל שהרי "גידלה אותנו לבד, ללא עזרה מאיש". "לא היה בבית הרבה אוכל ובשר, אך בשבת נהגו לאכול בשר וחמין משובח שאותו בישלו על הפראנה שזה מין טאבון". הבית שבו גרו היה כולו חדר אחד. את הבישולים בישלו בפרוזדור. מקלחות לא היה בבית, אז היו לוקחים אותם להתרחץ במקווה. חדר הבית שימש גם כמקום למשחקים. בשכונה שלהם היה בית כנסת שבו התכנסו לתפילה.

העלייה לישראל

לארץ ישראל עלתה רחל עם אמה. אחיה עלה הרבה שנים לפניהם בעליית הנוער, בעזרת שליחים שהגיעו מארץ ישראל למרוקו. רחל עלתה באנייה בגיל 8 בלבד. לקחו אותם למעברה בגבעת המורה. שם הם התגוררו בפחונים, ללא שירותים ובתנאים מאד קשים. אחרי גיל 18 היא נישאה לבחיר ליבה, יצחק. לרחל ויצחק נולדו 5 בנות: סיגלית, מירה, רונית, אושרת ודיקלה. בנים לא היו הם. רחל מספרת את אחד מהסיפורים המצחיקים שקרו לה, האירוע התרחש בלידה של בתה החמישית. בעלה יצחק צלצל לבית החולים כדי לבדוק ולשאול לשלומה, כי באותה עת הוא נשאר בבית ושמר על הבנות שלו. מבית החולים ענו לו: "מזל טוב, נולד לך בן". התרגשותו הייתה רבה מאד. פיבי, האחות של רחל פגשה את יצחק ואמרה לו: "מזל טוב, לא נורא, בפעם הבאה יולד לך בן…" הטעות התגלתה ולמרות זאת יצחק שמח בלידת בתו החמישית. בנותיה של רחל נישאו וילדו ילדים. לכולן נולד בן בכור ובהמשך נכדים ונכדות לרוב. לרחל יש היום נינה בשם אפרת, מנישואיו של הנכד אוריאל ורעייתו הודיה.

אחד החלומות של מאיר, אחיה של רחל, היה להביא את עצמות האבא שלהם ממרוקו לארץ ישראל. הוא ניסה פעמים רבות, אך הדבר לא התאפשר מסיבות שונות. לפני מספר שנים, למרות קשיים והמהמורות הם הצליחו, להעלות את עצמות אביהם יעקוב, לארץ ישראל והוא ניקבר בהתרגשות רבה בבית העלמין בעפולה.

הזוית האישית

שירה פרץ ואלינור ישראל מתעדות את סיפורה המרגש של רחל, עמה השתתפו בתכנית הקשר הרב דורי השנה. החלק המרגש שחלומם התגשם והם העלו את עצמותיו של אביהם ז"ל לקבורה בישראל.

מילון

פראנה
לחם מרוקאי

ציטוטים

”אבא נהג ללבוש ג'אלביה“

”לא היה בבית הרבה אוכל ובשר, אך בשבת נהגו לאכול בשר וחמין משובח “

הקשר הרב דורי