מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אתם דור העתיד

יונס והתלמידים אורי, דוד ועידו
יונס והכומתה
זכרונות מבית אבא סביב מועדי ישראל ...העלייה לארץ

תיעוד על יונס

בתחילת המפגש חשבתי על שמו המיוחד של יונס והתעניינתי לדעת מה פירושו. בסבב הראשון שנערך במהלך מפגש ההיכרות עם הקשישים בבית אבות הלפרין, באשקלון, סיפר יונס על משמעות שמו.

הוא נולד בטוניס, בשנת 1930. בזמן לידתו המיילדת שהתה עם אימו שהתקשתה מאוד ללדת. אביו קרא לרב הקהילה , אשר החל לקרוא בשעת לידתו את ההפטרה של מנחה. בתפילה אוזכר שמו של יונה הנביא , ולכן החליטו הוריו להעניק לו את השם יונה.

אך מניין השם יונס? שאלתי את עצמי……יונס המשיך וסיפר שכאשר הגיע ארצה עם עליית הנוער והתיישב בקיבוץ "זרע" , שבעמק הירדן, החלו המדריכים להקריא את שמות הילדים שהגיעו לקיבוץ ובזמן הקראת שמו קמו עוד מספר בנות ששמן יונה , דבר שגרם לבלבול בקרב האנשים , ולכן החליטו לקרוא לו יונס על מנת להבדיל אותו מהבנות.

 

במהלך חג הפורים הגענו לבקר את קשישי בית האבות ויונס סיפר לנו על מנהגיי החג שהיו נהוגים בבית הוריו. אימו נהגה להכין עוף ממולא ובפנים ביצים שלוקות , צנוברים, אגוזים , שקדים וצימוקים. אימו נהגה להכין כמויות גדולות של עוגיות ומאכלים כדי לעשות כמה שיותר משלוחי מנות. משלוחי המנות נשלחו בסלים לכל תושבי השכונה כולל המוסלמים והנוצרים שגרו בשכנות עם הוריו.

יונס הוסיף ואמר כי לא נהגו להתחפש. ילדי השכונה נהגו ליצור דמויות של בני אדם  מקרטון כסמל להמן הרשע ועשרת ילדיו, לאחר שסיימו את משימתם הם שרו "ארור המן ברוך מרדכי" ושרפו את הקרטונים.

את המגילה הם נהגו לקרוא פעמיים בבוקר ובערב.

ליונס אין ילדים, אך הוא "אימץ" בארץ שתי ילדות, שלהן הוא היה נוהג לרכוש תחפושת ולהעניק להן דמי פורים.

באחד המפגשים שנערכו לכבוד יום ירושלים , סיפר לנו יונס על ביקורו הראשון בשנת 1951, בירושלים. הוא התגייס לגבעתי לגדוד 54 במחנה 21.

יונס נזכר שהוא ושאר החיילים בפלוגתו , המתינו כשלושה חודשים כדי לקבל כומתה . יונס ממשיך ומספר שמפקד הגדוד שלו אמר לחייליו, כי חייל שרוצה לקבל את הכומתה עליו לעלות למצדה ורק שם הם יקבלו כומתה.

את הכומתה בחר יונס להציג בפנינו במסגרת המפגש "גלגולו של חפץ", ואף פנה לתלמידים בפנייה מרגשת ואמר לנו "אתם דור העתיד".

בזמנו ירושלים הייתה מחולקת מערב ומזרח. הוא נזכר שלקחו אותם לירושלים באוטובוס משוריין של הלגיון הירדני, הם התחפשו לשוטרים ובזמן הנסיעה הערבים השליכו אבנים לעבר האוטובוס.

במהלך המפגשים הבנתי עד כמה  המדינה  והשירות הצבאי היו כל כך חשובים לו.

יונס היה דמות מאוד משמעותית עבורנו. איש מאוד חכם , שעבר המון בחייו .הסיפורים שלו ריתקו את כולנו. כל כך הדהים אותנו שאדם בגילו זוכר לפרטי פרטים מאורעות ודברים שקרו לו.

 

 

הזוית האישית

במהלך המפגשים הבנתי עד כמה המדינה והשירות הצבאי היו כל כך חשובים לויונס. היה דמות מאוד משמעותית עבורנו איש מאוד חכם שעבר המון בחייו הסיפורים שלו ריתקו את כולנו כל כך הדהים אותנו שאדם בגילו זוכר לפרטי פרטים מאורעות ודברים שקרו לו.

מילון

ליגיון
יחידה צבאית

ציטוטים

”יונס פנה אלינו בפנייה נרגשת "אתם דור העתיד". הבהיר לנו את המשמעות של התרומה למדינה“

הקשר הרב דורי