מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אשר הלפרין סיפור הנצחה

אני ונכדתי כרמל
אני בילדותי בחולדה
ציונות במיטבה

שמי עמיחי הלפרין ואני סבא של כרמל לנדסברג.

נולדתי בקיבוץ חולדה בשנת 1945 וגדלתי שם עד גיל 7. אז משפחתי עברה לקריית חיים.

במלחמת השחרור הילדים של חולדה עברו משיקולי בטחון להתגורר בתל-אביב . באחת ההפצצות של  מטוסים מצריים על חולדה נהרג אבי – אשר הלפרין, והסיפור יהיה סיפור הנצחה שלו. כשהוא נהרג הייתי בן   3.5 ולכן כמעט ואין לי זיכרונות ישירים ממנו.

אשר הלפרין אבי, סבא רבא של כרמל

אשר הלפרין נולד בגליציה בעיר זבורוב בשנת 1912 נודע כעילוי כבר בצעירותו וניבאו לו עתיד מזהיר כשהיה  תלמיד ישיבה, אולם הוא עזב את הדת והצטרף לתנועת "גורדוניה".

לאחר שרות בצבא הפולני, (ממנו סרב להשתחרר) עלה לארץ ישראל בשנת 1930 והצטרף לקיבוץ חולדה.

אימא, אבא ואחי רמי, ליד מגדל המים בחולדה

תמונה 1

בקיבוץ בחר לעבוד בפלחה והגיע להישגים מרשימים בגידולי השדה. בשנת 1942 נבחר לעמוד בראש ארגון  הפלחה בארץ וריכז את מדור "גידולי השדה" בעיתון "השדה" וגם פרסם שם מאמרים על גידולי הפלחה.

אבא שלי שומר בשדות חולדה

תמונה 2

במקביל שרת בהגנה ובתפקידי שמירה ואף נאסר על-ידי הבריטים וישב בכלא יפו. בשנת 1948 יצא עם  משלחת של חקלאים לסיור לימודי מקצועי בארה"ב שם למדו שיטות עיבוד של שדות, בעיקר בקליפורניה. מארה"ב הביא את כל המיכון להקמת מכון לזרעים שקם לאחר מכן בחולדה ושרת את כל האזור  במיון זרעים.

הוא התחתן עם לינה שאף היא עלתה במסגרת תנועת גורדוניה ונולדו להם 4 ילדים.

נזכור את כולם

הלפרין, אשר

תמונה 3

"ביום ט"ז באייר תש"ח (25.5.1948) הפציצו מטוסי האויב המצרי בלי הרף את הקבוצה בפצצות נפץ ותבערה, ותוך כדי פעולתו המסורה בכיבוי הדליקה במוסך הטרקטורים, על אף סכנות ההפצצה, נפגע ונפל בעת מילוי חובתו. הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בחולדה. הניח אישה, לינה, וארבעה ילדים.

להנצחת זכרו נקראה הספרייה של המדרשה החקלאית על שם רופין על שמו ועל שם שני חבריו בהדרכה החקלאית".

המסר של סבא עמיחי

סיפור חייו של אשר הלפרין משקף את תמצית הציונות – התיישבות בתנאים הקשים של שנות ה- 30, עבודת  האדמה, התנדבות להגנה, הצטיינות והגעה להישגים יוצאי דופן. חבל רק שנהרג במלחמת השחרור ולא זכה  להמשיך את מפעל חייו, ולראות את משפחתו גדלה ופורחת.

השיר בו בחרתי הוא ים השיבולים – הגבעתרון

הזוית האישית

כרמל לנדסברג: אני רוצה לאחל לך דבר ראשון שתהייה שמח! כי זה מה שחשוב. ודבר שני: שתבלה עם המשפחה (בעיקר עם הנכדים) ושתעשה רק את מה שאתה אוהב. אני רוצה גם לאחל לך שתצליח בכל מה שלא תעשה (וגם במה שתעשה) ושתמיד תאהב ותהייה אהוב. והכי חשוב, שתדע שאוהבים אותך מאוד!

סבא עמיחי: כרמל, רציתי שתכירי יותר את המשפחה שלך ותתחברי לשורשים ולערכים שלנו. אני מאחל לך שתמשיכי להיות נפלאה ונהדרת ושתגשימי את החלומות הכי נועזים שלך ואם תצטרכי עזרה – אנחנו תמיד לצידך.

מילון

גורדוניה
הסתדרות הנוער העממית חלוצית גורדוניה הייתה תנועת נוער ציונית-חלוצית שדגלה בערכי א"ד גורדון, ממובילי ערך העבודה העברית ודמות מופת ציונית: הגשמה, ציונות עובדת (עבודה עצמית) וחינוך האדם. ויקיפדיה

פלחה
גידולי שדה כמו: חיטה שעורה ועוד.

ציטוטים

”"כל מה שאנחנו הוא התוצאה של מה שחשבנו. התודעה היא הכל." “

הקשר הרב דורי