מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארץ ישראל של שוליקה וקנין

במפגש תכנית הקשר הרב דורי
ממפגשי התכנית
שוליקה מספרת על אהבתה לארץ ישראל

שמי שוליקה וקנין, היום אני מתגוררת במגדל העמק. עליתי ממרוקו בשנת 1935. סיפור העלייה שלי הוא שונה ואפילו קצת מורכב, מה שהביא אותי לארץ ישראל, פעמיים, זו האהבה שלי לארץ.

בגיל 15 עליתי ארצה ממרוקו, יחד עם אחותי בלבד. הוריי נשארו במרוקו, אבל הייתי חייבת להגן על אחותי ולהביא אותה למקום מוגן – ארץ ישראל. מכיוון שבאותה תקופה המוסלמים במרוקו היו חוטפים ילדות ומתחתנים איתן בכוח. פגשתי את בעלי, התחתנו כשהייתי בגיל 15, אבל כדי שאוכל להתחתן העלו לי את הגיל בתעודת הזהות לגיל 17. נולדה לנו ילדה בשם חנה, היום היא כבר בת 65.

כשהיינו בארץ, אימא שלי בישרה לי שהיא חולה מאוד והרגשתי מחויבות לחזור למרוקו. חזרתי לשם יחד עם בעלי ובתנו ושם נולדה לנו בת שנייה. אימא שלי נפטרה שם, בגיל 55. לאחר פטירתה החלטתי לעשות שוב עלייה לארץ ישראל שאני כל כך אוהבת. הפעם – יחד עם כל המשפחה. היה לי חשוב מאוד להעלות גם את גופתה של אמי לישראל, זה היה מסובך, כי זה עלה הרבה כסף. אחרי מאמצים רבים, אחי, שהיה מבוסס כלכלית באותה תקופה, היה זה שמימן את העברתה גופתה של אמי לארץ ואכן עשינו זאת.

החיים בישראל לא היו פשוטים. היינו צריכים להסתפק במעט אוכל עבור משפחה שלמה, התנאים היו בינוניים ומטה, אבל למדנו להסתדר עם מה שיש ובנינו את עצמו יחד כמשפחה. אני זוכרת שרק בשנת 1963 הייתה אספקת חשמל במקום שבו התגוררנו במגדל העמק. משפחות מרובות ילדים למדו לחיות במרחב מצומצם, בחדר אחד חיו בין 6 ל-7 ילדים, חלקם ישנו על מזרנים, חלקם על מיטות והיו גם שישנו על הרצפה, כי לא הייתה ברירה.

בעלי נפטר ונשארתי יחד עם בנותיי האהובות. היום, ברוך השם, אנחנו חיות במצב טוב. זה לקח זמן אבל ככה לומדים להעריך את מה שיש וליהנות ממנו. אני היום בת 84, מאושרת ושמחה. אוהבת את ישראל ושמחה על כך שבחרתי לעלות פעמיים, כי אין לנו ארץ אחרת.

הזוית האישית

אלמוג ושירה: התרגשנו לשמוע את סיפורה של שוליקה. מלמד מאוד לשמוע ממקור ראשון על העלייה ועל התנאים הלא פשוטים איתם התמודדו העולים לארץ. אנחנו מבינות טוב יותר את המונח ׳ציונות׳. שוליקה היא ציונית אמתית מבחינתנו, למדנו ממנה המון.

מילון

עלייה
מונח מרכזי בהווייה היהודית ובציונות, המציין את הגעתם של יהודים אל ארץ ישראל לגור בה. על פי ההלכה המונח כולל תודעה עצמית, אך אינו תלוי בה.

ציטוטים

”לא משנה כמה יפות ארצות אחרות, אין כמו ארץ ישראל“

הקשר הרב דורי