מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארץ ישראל הזכות הגדולה

סבא יחיאל והנכד עידן
סבא יחיאל בגיל 16
השפעת השואה ותקומת המדינה עלי

ארץ ישראל – הזכות הגדולה

שמי יחיאל מנדלוביץ. לא תמיד היה מנדלוביץ שם משפחתנו. סבי נתן מצד אבי שם משפחתו היה זילברמן. כאשר סבא נתן היה בן 8 הוא התייתם מהוריו ונישאר לבד עם אחיו הקטן. זוג יהודים ששם משפחתם מנדלוביץ אימצו את שני הילדים. בגיל 14 הוריו המאמצים נפטרו. הוא גדל לבד ונשאר עם שם המשפחה הזה. כעבור שנים הוא נישא לחנה רוזן ואבי אהרון נולד.

שמי הפרטי יחיאל ויש לו משמעות לשואה וגם לתקומת המדינה. שמי הפרטי המלא הוא יחיאל משה. השם יחיאל הוא על שם דודי שנירצח ע"י הנאצים ומשה על שם סבי שגם הוא נירצח. שניהם מצד אמי ונרצחו בפוגרום שהיה בעיר יאסי שברומניה במלחמת העולם השנייה.

משפחתי

תמונה 1

נולדתי בתאריך 19.2.1948 בעיר טורינו שבאיטליה בבית חולים השייך למנזר והאחיות היו נזירות. הוריי הגיעו לאיטליה עקב בריחתם מרומניה והלכו ברגל וטרמפים עד איטליה במטרה לעלות לארץ ישראל. השנה שנולדתי היא גם שנת תקומת המדינה. בחודש מאי המדינה קיבלה עצמאות  והוריי עלו לארץ. אבי גויס לצבא ואמי עם התינוק הקטן קיבלה אוהל במחנה ברנדס ליד פרדס חנה. לקראת סוף שנת 1948 העיר עכו שוחררה והוריי קיבלו בית בעיר שם אני גר עד היום.

למדתי בבית הספר היסודי ביאליק ובבית ספר תיכון אורט עכו.

התגייסתי לחטיבת גולני גדוד 12 (ברק) כקשר קרבי בפברואר 1966. השתתפתי במלחמת ששת הימים בכיבוש רמת הגולן. כבשנו את מוצב תל פאחר שם נהרגו ונפצעו כחצי מהגדוד. הקרב היה קשה מאוד.

בשרות הצבאי

תמונה 2

לקראת סוף השרות נפצעתי מרסיסי רימון אני ועוד ארבעה מחבריי בקרב עם מחבלים. נותחתי בבית חולים עין כרם ירושלים ושוחררתי מהצבא כנכה צה"ל.

מאוחר יותר התחתנתי עם שפרה יש לי שני בנים אמיר ודביר. מהבכור אמיר יש לי שלושה נכדים: עידן פלד ויפעת.

הזוית האישית

סבא יחיאל: היום אני כבר בן 70 כגיל המדינה חי בעכו ונהנה מהחיים.

מילון

טראמפ
נסיעה חינם. מושג שלמדתי מסבי.

ציטוטים

”כבשנו את מוצב תל פאחר שם נהרגו ונפצעו כחצי מהגדוד. “

הקשר הרב דורי