מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אקסודוס

אני וסבתא
סבתא בצעירותה
יציאת אירופה של סבא רבא יחזקאל

יציאת אירופה של סבא רבא יחזקאל

סבא חיים יחזקאל שינפלד, נולד בערב חנוכה בשנת 1921 בצ'כסלובקיה.

כשהיה ילד קטן אמו נפטרה, אביו שלא יכל לגדלו, שלח אותו לגור ולהתחנך אצל סבא וסבתא בהונגריה. שם גדל רוב ימיו עד השואה. אביו התחתן בשנית ונולדו לו עוד 2 ילדים, סבא היה אחת לכמה זמן נוסע לבקר אותם.

אחרי שגמר ללמוד בחיי'דר, רצה ללמוד מקצוע ולא ללכת לישיבה, מה שהתברר אחר כך כמציל חיים. הוא למד בבית ספר מקצועי לטכנולוגיה וכימיה של המזון. בשנת 1942 גויסו כל החברים בשנתון כולל סבא למחנות עבודה. החיים היו קשים בקור ובלי תנאים. כל חודשיים בערך החליפו להם עבודה קשה מהקודמת. את כל שנות השואה העביר בין כפרים והרים בהונגריה בעבודות פרך.

סבא ידע להסתדר ובכל מקום שחיפשו בעל מקצוע הוא אמר שהוא יודע את העבודה(ולמד תוך כדי…). בסוף המלחמה נדד בין הארצות עד צרפת. שם פגש את אנשי ההגנה והצטרף לעליה על "אקסודוס".

תמונה 1

רוב הנוסעים שם היו ניצולי שואה. ובאותו זמן היה סבא בן 26. האוניה הפליגה בתאריך 11.7.47 בשעה חמש לפנות בוקר. לא היה אישור הפלגה מהשלטונות והם יצאו ללא אישור, אבל הבריטים ידעו ועקבו אחריהם עד חופי הארץ. על האנייה היו פי 4 נוסעים ויותר ממה שהיה מותר. היו מפקדים מטעם ההגנה על האנייה והם ארגנו את הנוסעים.

ביצרו את האניה וכיסו אותה בגדרות תייל, הכינו זרנוקי מים ושמן שלא יוכלו לטפס על האנייה. הכינו קופסאות שימורים ויתדות ברזל להתקיף את האויב. בתאריך 18/7/47 בשעה 2:30 לפנות בוקר, כיממה לפני הגיעם לארץ נגחו באנייה משחתות בריטיות. הבריטים הצליחו להעלות על האנייה 50 חיילים, תוך כדי קרב של יריות ופצצות עשן ורימוני גז מדמיע. החיילים התקבלו ב"תחמושת" שהכינו ואז פתחו באש חיה על המעפילים.שלושה נהרגו והרבה נפצעו. אז הורה המפקד על כניעה. הם הובלו באנייה לחופי הארץ, שרו את "התקווה" והורדו לשלוש אניות גירוש.

אוניית המעפילים "אקסודוס" –  יציאת אירופה תש"ז (ויקיפדיה)

תמונה 2

בניגוד לגירוש לקפריסין, החליטו הבריטים להחזיר את המעפילים לנמל ממנו הפליגו. בתאריך 29/7 עגנו האניות בצרפת. אך המעפילים לא הסכימו לרדת והתבצרו על האניות שלושה שבועות. החיים על האניות היו חברתיים ותוססים ואפילו הוציאו עיתון פנימי, התקשורת העולמית עוררה סערה ומחאות ברחבי העולם היהודי. בתאריך 22/8 הפליגו האניות לנמל המבורג בגרמניה. בין התאריכים  8-9/9 הוכרחו המעפילים לרדת ושוכנו במחנות בגרמניה, באזור הכיבוש הבריטי.

אחרי כשנה עלו רוב הנוסעים לארץ, חלקם בניירות מזוייפים (עליה ד'). האוניה עצמה הייתה מיועדת להיות כמוזיאון בחיפה, אבל אחרי כמה שנים (1952) הועלתה באש (לא יודעים מי אחראי) סבא גוייס מיד למלחמת השחרור ונלחם באזור לטרון.

סבא רבא יחזקאל שינפלד

תמונה 3

סבא גר אחרי המלחמה בחיפה והתחתן וגר בקרית ים. סבא השתתף ונלחם גם במלחמת סיני. במהלך חייו סבא לא הזכיר את הזוועות שעבר במהלך השואה, אלא הזכיר בעיקר את זה שעלה ב"אקסודוס".

הזוית האישית

הלל משה פרינץ מביא את סיפור העלייה המרתק של סבא רבא יחזקאל שינפלד, אותו שמע במהלך תכנית הקשר הרב דורי מסבתו יהודית פרינץ.

מילון

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

ציטוטים

”יציאת אירופה של סבא רבא יחזקאל“

הקשר הרב דורי