מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אקסודוס לא רק שם של אנייה אלא גם סמל היציאה לחירות

אני ונועם נכדי בטיולנו בחו"ל
בעת שירותי בנח"ל 1959-1961
איך חוויתי באופן אישי את אירועי הקמתה של מדינת ישראל מתוך השתתפותי בסרט "אקסודוס" 1960.

שמי נאוה. נולדתי בחיפה בשנת 1941 להורי משה ורוניה. גדלתי בשבע השנים הראשונות בקריית חיים. במשך שנה גרנו במושבה הגרמנית בחיפה בבית שננטש על ידי ערבים עם פרוץ מלחמת העצמאות. לאחר מכן עברנו לגור בנוה שאנן.

הסיפור שאספר התרחש בעת שירותי הצבאי בנח"ל בשנת 1959.

הייתי חיילת בת 19 שנבחרתי ביחד עם חיילות וחיילים נוספים להשתתף בסרט "אקסודוס".

הסרט (על פי סיפרו של לאון יוריס) מספר על הקמתה של מדינת ישראל על ידי חלוצים וניצולי שואה, שהגיעו ארצה בתקופות שונות קודם לכן, על העליה הבלתי לגאלית מאירופה, על האנגלים ששלטו אז בארץ, ועל המאבק עם הערבים שהתנגדו להקמת המדינה. הסרט מתאר את סיפור הקמתה של המדינה.

אנחנו החיילים השתתפנו כניצבים וייצגנו את לוחמי הפלמ"ח. באופן אישי, השתתפתי בשלוש סצנות: הראשונה – ישיבת מפקדים לקראת יציאה לחזית במהלך ארוחת בוקר עם מפקד הפלמ"ח (בסרט) ארי בן כנען  (השחקן  הידוע פול ניומן).

השנייה – הלווייתם של מנהיג ערבי ונערה יהודיה, שסימלה את הנסיון לבנות כאן חיים משותפים בין יהודים וערבים. הסצנה השלישית היתה, שמתוך העצב של תמונת ההלווייה נקראו הפלמחניקים, ואני ביניהם, לקפוץ על המשאיות הדוהרות אל החזיתות השונות שנפתחו בכל גבולות הארץ עם פלישת מדינות ערב. פלישה שמטרתה היתה למנוע את הקמתה של המדינה. בסוף אותה סצנה, הבהיר לי אוטו פרמינגר, הבמאי, שאין לי עתיד כשחקנית בקולנוע העולמי, מפני שהבעתי שמחה על הצלחת קפיצתי על המשאית הדוהרת במקום העלאת ארשת פנים רצינית כיואות למעמד. חבל!

בעת שהתרחשו המאורעות האמיתיים המתוארים בסרט הייתי כבת 7. רק זכרונות מעטים יש לי מאותה תקופה. השתתפותי בסרט היתה עבורי חווייה מאלפת כאילו עירבוב של ההיסטוריה עם המציאות – כאילו חזרתי לעבר ודרכתי במו רגלי בתוך דפי ההסטוריה.

בקישור הבא קטע הסיום של הסרט, המאחד את 3 הסצנות הנ"ל:

הזוית האישית

נועם פרשטט: היה נורא כיף לעבוד יחד כי למדתי הרבה על השירות הצבאי של סבתי ועל החיים שלה.

מילון

אקסדוס
סמל הוצאה לחירות

ציטוטים

”יש דברים קשים שקורים“

הקשר הרב דורי