מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אפרים פישל רוטנברג- חסידות גור

סטופניצה- העיירה בה נולד סבא - ויקיפדיה
לומדים בחיידר
סבא גדל במשפחה חסידית, זרם אלכסנדר מתוד חסידות גור.

שמי אופיר פורת, בתכנית הקשר הרב דורי שמעתי את סיפורו של סבא אפרים פישל רוטנברג.

סבא אפרים פישל רוטנברג נולד בשנת 1915, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה. בעיירה סוטופניציה בפולין.

העיירה סטופניצה "סטופניצה (בפולנית: Stopnica, ביידיש: סטאָבניץ) היא עיירה במחוז בוסקו שבפרובינציית שוויינטוקז'יסקיה בפולין, כ-55 ק"מ דרומית מזרחית לקיילצה, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה בשנת 1919 נערך פוגרום ביהודי היישוב, בו הוכו ונשדדו יהודים רבים. בין מלחמות העולם נמנו בעיירה כ-3,300 יהודים, כשלושה רבעים מתושביה, והתקיימה בה פעילות של המפלגות היהודיות השונות. ב-8 בספטמבר 1939 נכבשה העיירה בידי הגרמנים, ואלו הציתו את בתי הרובע היהודי בה, ורצחו בה מספר יהודים…בתחילת 1941 רוכזו יהודי העיירה בגטו שהוקם בה…, וכ-3,000 היהודים הנותרים שולחו למחנה ההשמדה טרבלינקה". ( ויקיפדיה)

תמונה 1

 

אביו של סבא אפרים היה סוחר בדים ואמו עקרת בית. הוא היה האח השמיני, בן הזקונים במשפחה. אחיו הגדול היגר לקנדה וסבא אפרים לא פגש מעולם. לאחר השואה הם הצליחו לאתר אחד את השני והתכתבו רבות.

סבא גדל במשפחה חסידית, זרם אלכסנדר מתוד חסידות גור.

לומדים בחיידר

תמונה 2

הוא למד בחיידר, בישיבות, ובאופן עצמאי למד בבית, ונבחן בבית הספר של הגויים, הוא לא למד בבית הספר של הגויים יום יום מפני שחששו מהתבוללות, מגילויים אנטישמים ומהצורך לכתוב בשבת.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של אופיר פורת וסבא אפרים.

מילון

סטופניצה
סטופניצה (בפולנית: Stopnica, ביידיש: סטאָבניץ) היא עיירה במחוז בוסקו שבפרובינציית שוויינטוקז'יסקיה בפולין, כ-55 ק"מ דרומית מזרחית לקיילצה, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה.

חסידות גור
חסידות גור היא החצר החסידית הגדולה בישראל. החסידות קרויה על שם העיירה גורה קלוואריה הסמוכה לוורשה שבפולין, שבה ישב בסוף ימיו מייסד השושלת, הרב יצחק מאיר אלתר. מרכז החסידות היה בפולין עד השואה והיא כללה כ־100,000 חסידים בגוונים שונים. חסידות גור נפגעה קשות בשואה ומרכזה עבר לישראל, שבה הצליחה להשתקם.

ציטוטים

”סבא גדל במשפחה חסידית, זרם אלכסנדר מתוד חסידות גור.“

הקשר הרב דורי