מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסתר מנצוריאן עולה מפרס

תלמידי אורט חולון בבית התפוצות
תלמידי הקשר הרב דורי בבית התפוצות
תמצית סיפור חיי זהבה צוריאן

סיפורה של אסתר מצוריאן

"בעלייה מפרס הינו תחילה שישה חודשים במחנה עולים, אני זוכרת שישבנו ישבנו באולם גדול הרבה משפחות באותו שטח, כל משפחה ביחד. לקחנו איתנו רק את הבגדים ומעט תכשיטים. טסנו לארץ בעזרת מטוס תובלה.

בארץ, זו הייתה אז תקופת הצנע, קיבלנו מהממשלה לכל אחד מיטה מתקפלת ושתי שמיכות. רצו לשלוח אותנו ליישוב בשם זרעית, אבל אבא שלי לא הסכים שנלך לזרעית. אבא שלי אמר: "אני רוצה להיות בארץ בעיר הקודש בירושלים". בהתחלה היינו במעברה בפרדס חנה, באוהל משפחה, אחד עשרה נפשות באוהל אחד גדול, בקור ובגשם, לפעמים במזג אוויר סוער האוהל היה עף לנו. בהמשך ששלחו אותנו למעברת תלפיות שבירושלים, שם קיבלנו תלושים לקבלת בגדים ולאוכל זה היא בתקופת הצנע בתקופתו של דוב יוסף .

הינו צריכים כל יום, ללכת לקנות קרח, בכדי שהאוכל שלנו לא יתקלקל. קיבלנו לחם שחור, מרגרינה וקצת זיתים. זה מה שהיה בתקציב ימי הצנע. לאחר מכן העבירו אותנו מהאוהל לצריף – כל המשפחה גרה בצריף אחד די גדול.

סבא לקח אותנו לשכונת מוסררה בירושלים, היו שם בתים נטושים. הוא הלך לסוכנות ואמר: "אני רוצה בית שיהיה הבית שלי – רכושי". הוא אמנם נתן להם כסף, אבל זו הייתה קנייה של בית בדמי מפתח ולא הרכוש שלו. לאחר כמה שנים אבא נפטר ואחי הקטן הלך ורכש את הבית על שמו ועד היום הוא גר שם.

ואני למדתי בירושלים, בבית חולים שערי צדק לטפל בילדים ופגים. אחרי הקורס עבדתי שם "בביקור חולים" במשך שלושה חודשים. אחרי זה נאמר לי שאין עבודה בירושלים: "את צריכה ללכת לעבוד בנגב". עבדתי במשך כמה שנים בבית חולים הדסה שבבאר שבע, עד שבנו את בית החולים המרכזי לנגב כיום נקרא בית חולים סורוקה שבבאר שבע.

התחתנתי עם מנצור מנצוריאן ונולדו לי שלושה ילדים. בעלי אמר לי שהוא רוצה לעבור לגור במרכז הארץ. והוא עבר לגור בחולון לתקופת ניסיון. אני לא רציתי לעבור לחולון, כי אהבתי מאוד את מקום עבודתי. בסופו של דבר, בליאת ברירה עברתי לחולון, כי לא יכולתי לטפל בשלושה ילדים לבדי. לאחר זמן מה, לצערי, בעלי  חלה במחלת לב ובשנת 1982 הוא נפטר, יהי זכרו מבורך.

הבן הבכור התגייס לצה"ל, הוא שרת בצבא ועבד בכל מיני מקומות עד שחלה. אחרי הרבה שנות מחלה הוא נפטר בתאונת דרכים. גם הבן השני, האמצעי שירת בצה"ל לאחר שחרורו הוא התחתן והתגרש והבן הצעיר התחתןויש לו שלושה ילדים ולי יש שלושה נכדים ושני נינים ממנו".

הזוית האישית

אוהד מנצוראין  מביא את תיעוד תמצית סיפור חייה של אסתר. הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי באורט חולון. המורה המנחה – זהבה גור.

מילון

מוסררה
מוסררה (בערבית: مصرارة, תעתיק מדויק: מצרארה; או מורשה, שמה העברי הרשמי) היא שכונה בירושלים הגובלת בשכונות מאה שערים ומסעודיה בצפון, מגרש הרוסים וכיכר ספרא במערב, הרובע הנוצרי והרובע המוסלמי בדרום, ומזרח ירושלים במזרח. השכונה כוללת כ-860 בתים, מהם 350 נבנו בשנות ה-1950 בעוד השאר הם בתים ערביים מן התקופה הקודמת. שטח השכונה כ-160 דונם ומספר התושבים בה בעשור הראשון של המאה ה-21 הוא לערך 4,500. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא לקח אותנו לשכונת מוסררה בירושלים, היו שם בתים נטושים“

הקשר הרב דורי