מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצחק נרי – עריק ציוני בדרך לארץ-ישראל

אסתר ובתיה באולפנת עופרה
אסתר (שנייה מימין) בהדלקת נרות חנוכה
אסתר מספרת על אביה יצחק נרי שערק בדרך מיוחדת מהצבא הסובייטי בכדי להישאר בארץ

שמי אסתר כנרתי, נולדתי בישראל בנתניה בשנת 1949 לאמי יפה זיכרמן ולאבי יצחק נרי.

תמונה משפחתית אני בתמונה, שנייה מימין, בהדלקת נרות חנוכה

תמונה 1

הסיפור אהבה שלי מתמקד באבי.

אבי נולד בפולנייה היה לו אח ש"נתפס לקומניזם" ונסע לרוסיה. ההורים, ביקשו מאבי יצחק, לנסוע לרוסיה להחזיר את האח. אבי נסע לרוסיה ולא מצא את אחיו מעולם. הקומוניסטים דרשו ממנו להפוך לאזרח רוסי אך הוא סירב כי פחד שלא יוכל לצאת משם, אז הוא קיבל עונש והועבר לסיביר.

הוא גר שם תקופה. באחד הימים, הפולנים הקימו צבא ולא היו להם מספיק אנשים אז הם גייסו אנשים מסיביר לצבא, כך הצטרף אבי לצבא הפולני.

באחד ממסעותיהם הם עברו בארץ ישראל. אבי שהיה ציוני נלהב, ניצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו והחליט לערוק מהצבא הפולני בדרך מתוחכמת… חבר ישראלי שלו, נתן לו בגדים אזרחים אותם החליף בשירותים ציבוריים, כך שנכנס כחייל פולני ויצא מהשירותים אזרח ישראלי חופשי. כך בעצם אבי עלה לארץ בדרך מקורית להפליא.

בארץ, באזור גוש עציון הכיר אבי יצחק את אמי יפה לבית זיכרמן והתחתן איתה. הם היו הזוג הראשון שהתחתן בגוש עציון. בעצם הם מהמקימים של גוש עציון. הוא אהב מאוד את המקום אבל אמא שלי פחות התחברה, אז הם עברו לגור בנתניה, שם הוא עבד כמזכיר העיר. היה לו כושר ביטוי טוב וגם ידע לכתוב יפה, כך למעשה היה לכותב הנאומים והמסמכים של ראש העיר. הוא מאוד הצליח שם ולא עזב את העיר עד יומו האחרון.

כיום יש רחוב בנתניה הקרוי על שמו לאות הוקרה על מעשיו ופועלו למען העיר.

רחוב נרי יצחק בנתניה

תמונה 2

למעשה העובדה שנשלח לסיביר לחפש את אחיו, הצילה אותו מהמלחמה והוא נשאר בחיים אולם סבל מבעיות  רפואיות ולצערנו, בגיל 59 הוא נפטר בפתאומיות.

אבי היה בשבילי הכל!

הוא הנהיג את המשפחה. הוא היה איש חסד ואבא לכל דבר. זוכרת את אבי, יצחק נרי, בגעגוע. סיפור זה בא להביע את אהבתי הכנה והחזקה גם לאחר שנים כה רבות.

סרטון נלווה לסיפור "יצחק נרי -עריק ציוני בדרך לארץ ישראל". אסתר מספרת על אביה יצחק נרי שערק בדרך מיוחדת מהצבא הסובייטי בכדי להישאר בארץ הסיפור תועד במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי של בית התפוצות. תיעדה וצילמה בתיה אברהמי כיתה ט' מאולפנת עפרה בהנחיה של יעל קניאל ואליסה זילברשטיין.

הזוית האישית

בתיה: תודה רבה על התכנית המיוחדת שפתחה לי חלון הזדמנויות להכיר את אסתר. היא חברותית מאוד והיה כייף. סיפרה לי הרבה סיפורים מעניינים והסיפור על אביה מאד מרתק. זה ברור לי שאשמור איתה על קשר. איך איך אפשר שלא…

אסתר: זכיתי בבחורה חמודה. אהבתי לעבוד איתה. היא עזרה לי הרבה עם עבודת הכתיבה במחשב. נהננו לעבוד ביחד.

אני והתלמידה בתיה באולפנת עופרה

תמונה 3

 

מילון

גוש עציון
גושׁ עֶצְיוֹן הוא שמה של קבוצת יישובים יהודיים מדרום לירושלים, בין בית לחם לבין חברון. ניסיונות ההתיישבות היהודית באזור החלו ב-1927. ונחרבו במלחמת העצמאות. לאחר מלחמת ששת הימים חודשה ההתיישבות היהודית בגוש עציון. (ויקיפדיה)

הצבא הפולני
הצבא הפולני - היה זה כוח צבאי פולני נאמן לממשלה הפולנית הגולה בלונדון. שהוקם בברית המועצות במלחמת העולם השנייה. נקרא אנדרס על שם מפקדו הפולני.

ציטוטים

”אבי היה בשבילי הכל!“

הקשר הרב דורי