מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"אסתר המלכה" מרחוב "אסתר המלכה"

סבתא מרים
סבתא מרים בצעירותה
מצאתי את עצמי במקום זר ומנוכר בתחילה חשבתי ללכת לחפש...

הנכדה דבורי ליפשיץ מתעדת את סיפורה של סבתא מרים.

סבתי מרת מרים ליפשיץ מספרת:

"נולדתי בעיר תל אביב להוריי הרה"ח ר' נחום גולדשמיד ומרת חיה דבורה (לבית גוראריה). אמי הינה נכדת האדמו"ר מראדזין – בעל התכלת והייתה נצר יחיד למשפחת בית ראדזין, מאחר שהוריה אחיה ואחיותיה נהרגו בשואה.

סבתא מרים בצעירותה

תמונה 1

 

כשהייתי בת עשר לערך נערכה מסיבת פורים בכיתתי. אני לא חשתי בטוב, הייתה לי דלקת גרון חריפה. לפני המסיבה הגיע אלינו רופא שנתן לי זריקה לאחר מכן הרגשתי טוב יותר. התלבשתי בתחפושת של אסתר המלכה. אבי הזמין לי מונית ואמר בבדיחות הדעת שמובילים פה ממש את אסתר המלכה. בעיר שבה גרנו היה רחוב שקראו לו רחוב "אסתר המלכה".  הנהג ששמע את דברי אבי חשב שעליו להביא אותי לרחוב זה ונסע לשם. ירדתי מהמונית ומצאתי את עצמי במקום זר ומנוכר בתחילה חשבתי ללכת לחפש את חברות כיתתי אך בסוף החלטתי לחכות בלי לזוז.

חלף לו פרק זמן ניכר עד שהורי הגיעו לאסוף אותי משם ועד היום לא ידוע לי איך בדיוק נודע להם הדבר.

כאשר הם הגיעו לאסוף אותי בתחפושת אסתר המלכה מרחוב אסתר המלכה הם צחקו מאד …

הזוית האישית

הנכדה דבורי מתעדת את סיפורה של סבתא מרים במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

חסידות איזביצה - ראדזין
היא חצר חסידית שנוסדה על ידי רבי מרדכי יוסף ליינר, תלמידו של רבי שמחה בונים מפשיסחה בעיירה איזביצה לאחר עזיבתו את חצר רבי מנחם מנדל מקוצק בשנת ה'ת"ר (1839). בנו וממשיך דרכו, רבי יעקב ליינר (כז בחשון תקע"ה 10 בנובמבר 1814-‏טו באב תרל"ח 14 באוגוסט 1878, עבר לעיירה ראדזין ועל שמה נקראת החסידות. האדמו"ר השלישי רבי גרשון חנוך הניך ליינר התפרסם בעיקר בשל ניסיונו לחדש את מצוות התכלת בציצית. ספרי החסידות הידועים הם מי השילוח, בית יעקב, וסוד ישרים.

ציטוטים

”יהי רצון שנזכה בקרוב ממש לגאולה האמתית והשלימה.“

הקשר הרב דורי