מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסור להתייאש, בזכות תיעוד הסיפור גיליתי את ראובן גרידי

נעמי הרוניאן
נעמי הרוניאן וראובן גרידי
פגישה מרגשת בין קרובי משפחה שלעולם לא נפגשו

קיבלתי שיחת טלפון. האדם מעבר לקו התחיל לשאול אותי שאלות על המשפחה שלי: "מה הקשר שלך לסבתא נסרי וסבא רבא אשר?".

סיפרתי לו שהם סבא רבא וסבתא רבתא שלי. אותו אדם הזדהה בשם ראובן גרידי וסיפר לי שאשר הוא סבא שלו ונסרי היא דודה שלו. הוסיף וסיפר כי מצא את הפרטים שלי מתוך סיפור שמצא באתר בית התפוצות, סיפור שתיעדתי בתוכנית הקשר הרב דורי לפני כשנתיים בשם: מסע החיים של משפחת אהרוניאן.

בהתרגשות מאוד גדולה שאלתי אותו: "האם אתה בן להורים שנרצחו?"

תשובתו היתה כן ואז הבנתי שהוא בן דודתה של אימי ז"ל (שקראה לי תמיד זומרות במקום נעמי בגלל שלשכנה קראו נעמי ולכן קראה לי כך). אמי סיפרה לי לפני שנים שהיתה לה דודה שגרה בעירה רחוקה מביתם ויום אחד הדודה שלה ובעלה נרצחו. הילדים נשארו לבד בבית וסבתי הלכה אליהם (איני יודעת איך היא הלכה לשם). היו שם 3 ילדים צעירים מאוד. סבתי הביאה אותם לביתה וגידלה אותם.

הפגישה עם ראובן גרידי – קרוב משפחתי

1%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%99-%d7%95%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%91%d7%9f

קבעתי פגישה עם ראובן גרידי. כשפגשתי את ראובן גרידי הוא סיפר שהיה להם רכוש וסחורה בעירה בה הוריו נרצחו, והם כילדים רצו לקחת את הדברים שהיו שייכים להם ולהביאם לביתה של סבתא. אחיו הגדול לקח אותו כדי להביא רכוש וסחורה (מה שהיה שם). לאחר כמה פעמים שעשו זאת, פחד ראובן ולא הסכים יותר ללכת עם אחיו ואף אמר שאין לו אומץ אך למרות זאת המשיך ללכת.

בשנת 1952 ראובן, אחיו ואחותו עלו לארץ. סבתי נפטרה מוקדם מאוד (בגיל צעיר) לאחר מכן המשפחה שלנו עלתה לארץ. לאחר עלייתנו ארצה לא יצרנו קשרים עם המשפחה שנשארה בפרס לכן זאת הייתה הפתעה מאוד גדולה עבורי שקרוב משפחה ששמעתי עליו מעט מאימי, פתאום התקשר, ומפתיע עוד יותר שהוא גר ביישוב קרוב ליישוב שאני מתגוררת.

בשיחתנו קבענו כי ניצור קשר בהמשך ונפגש וכך היה, יצרנו קשר ונפגשנו בביתו בכפר יונה. גיליתי אדם מאוד חביב עם אישה מקסימה, המפגש היה מרתק ומרגש במיוחד, העלנו חוויות ושיתפנו בסיפורים מן העבר והווה. כולי תקווה, שנמשיך להיות בקשר.

ראובן היום בגיל 80 פנסיונר. ואני כבר מחכה לפגישה נוספת איתו.

הזוית האישית

נעמי: משתתפת פעם שלישית בתכנית הקשר הרב דורי. לפני שנתיים עם נכדתי שירז העלנו את הסיפור: "מסע החיים של משפחת אהרוניאן". בעקבות פרסום סיפור זה יצר עמי ראובן גרידי קשר. בשנה שעברה השתתפתי בתכנית יחד עם ליאורה חודיינטוב והעלנו את הסיפור שלי "עבדתי בחקלאות והופעתי בסרט".

מילון

זומרות
שם של ציפור

ציטוטים

”העלייה לארץ מהתפוצות יצרה נתק בין משפחות, חייבים לחפש את בני המשפחה ולא להתייאש.“

הקשר הרב דורי