מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסון צ'רנוביל

אופיר וחברי כתתו תכנית מגשימים
סבא של אופיר בתכנית
סבי עבד באזורי התעשייה של צ'רנוביל. שם חלה

אופיר בלנקי, השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בתכנית מגשימים והביא את סיפורם של סבא וסבתא.

סבתי לובה, נולדה ברוסיה. היא למדה באוניברסיטה הנדסת כימיה. בגיל 18 היא התחתנה עם סבי הראשון שהיה מוזיקאי מצליח מאוד. אחרי שנה נולדה אמי ולאחר שנתיים נולד דודי. היא עבדה במפעל לייצור גלגלי רכב במעבדה המרכזית ולאחר מכן היא עבדה בבית ספר והייתה שם מורה לכימיה. הם היו משפחה מאד עשירה במצב כלכלי מעולה ונראה כי לא תהיה שום בעיה פיננסית בעתידם .

סבי עבד באזורי התעשייה של צ'רנוביל. לאחר הפיצוץ שם חלה בסרטן ונפטר בשנת 1986. כל ההון הכלכלי של משפחתי הוצא על טיפולים שונים למחלת הסרטן על מנת להשאיר את סבי בחיים לכמה שיותר זמן.

חייו של סבי הצליחו להתארך במעט בעקבות הטיפולים אך לבסוף נפטר מהמחלה הקשה. בעקבות הטיפולים הרבים וההוצאות נותרה משפחתי במצב כלכלי קשה וסבי שהיה המפרנס של המשפחה הותיר אחריו משפחה גדולה ללא יכולת פרנסה .

לאחר 4 שנים ב-18 לינואר 1990 סבתי עלתה לארץ ושם היא למדה קודם באולפן ולאחר מכן היא התקבלה להוראה במכללת אחווה והייתה מורה בבית ספר יסודי.

שנה לאחר שהיא עלתה לארץ היא הכירה את סבי השני ישראל. סבי עבד בתחנת כוח והיה אחראי על כל התהליכים האוטומטים במפעל כגון: תהליך ייצור הקיטור, סיבוב טורבינות, קירור מי ים, אספקת פחם לתחנה ועוד. סבי השני, היה גרוש עם שתי בנות בעת נישואיו לסבתי. 

בעבר היה יותר קשה למצוא מישהי שאפשר להתאהב בה ולכן סבי הרבה ללכת למסיבות ריקודים אך לא מצא שם את האישה המתאימה. חברה של סבתי וחבר של סבי הכירו ביניהם ולאחר שהם הכירו הם התאהבו התחתנו ונשארו ביחד עד היום.

לסבא ישראל ולסבתא לובה שטרינגס, יש כיום 14 נכדים. עד היום האהבה של סבי וסבתי גדולה מאד והם מבלים הרבה ביחד ונהנים לעשות דברים חדשים אחד עם השני. למטה זה סבי שאותו לימדתי במפגשי תכנית הקשר הרב דורי בתכנית מגשימים. 

תמונה 1

העשרה

צ'רנוביל: "צֶ'רְנוֹבִּיל (באוקראינית: ?????????? – "צ'וֹרנוביל"; ברוסית: ?????????? – "צ'רנוביל") הייתה עיר במחוז קייב (קייבסקאיה אובלסט) שבצפון אוקראינה, בסמוך לגבול עם בלארוס. העיר פונתה ב-1986 כתוצאה מאסון צ'רנוביל שהתרחש בכור הגרעיני הסמוך לעיר, ששכן במרחק 14.5 קילומטרים בכיוון צפון-צפון-מערב לעיר".

"בליל 26 באפריל 1986 התרחש אסון צ'רנוביל – התפוצץ הכור הרביעי בתחנת הכוח הממוקמת כ-18 ק"מ מהעיר. בימים הראשונים שלאחר הפיצוץ הכחישו השלטונות את מידת חומרתו, אולם לבסוף הבינו שאין מנוס מפעולה, והחליטו לפתוח בפינוי כולל של כל היישובים הנמצאים ברדיוס של כ-30 ק"מ מהכור, ובכללם צ'רנוביל.‏ ערב האסון חיו בעיר 14,000 אנשים‏".

תכנית הקשר הרב דורי, תכנית מגשימיםרכזת יישובית, ניצה דה פורטו

מילון

צרנוביל
צֶ'רְנוֹבִּיל (באוקראינית: ?????????? - "צ'וֹרנוביל"; ברוסית: ?????????? - "צ'רנוביל") הייתה עיר במחוז קייב (קייבסקאיה אובלסט) שבצפון אוקראינה, בסמוך לגבול עם בלארוס. העיר פונתה ב-1986 כתוצאה מאסון צ'רנוביל שהתרחש בכור הגרעיני הסמוך לעיר, ששכן במרחק 14.5 קילומטרים בכיוון צפון-צפון-מערב לעיר.

אסון צ'רנוביל
בליל 26 באפריל 1986 התרחש אסון צ'רנוביל - התפוצץ הכור הרביעי בתחנת הכוח הממוקמת כ-18 ק"מ מהעיר. בימים הראשונים שלאחר הפיצוץ הכחישו השלטונות את מידת חומרתו, אולם לבסוף הבינו שאין מנוס מפעולה, והחליטו לפתוח בפינוי כולל של כל היישובים הנמצאים ברדיוס של כ-30 ק"מ מהכור, ובכללם צ'רנוביל.‏ ערב האסון חיו בעיר 14,000 אנשים‏

ציטוטים

”סבי עבד באזורי התעשייה של צ'רנוביל. לאחר הפיצוץ שם חלה בסרטן ונפטר בשנת 1986“

הקשר הרב דורי