מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסון מעלות והחתונה שהייתה בסימן שאלה

סבתא שרה ממן הנכדה מעיין ממן
החתן והכלה וסבתא שרה
קרובי משפחה שלא זכו להיות בחתונה

רקע הסיפור – הפיגוע במעלות

אסון מעלות שהיה במאי 1974 שקרה בבית ספר במעלות בגליל המערבי. באסון זה חוותה ישראל את אחד פיגועי הטרור הגדולים בתולדותיה בו נרצחו 27 אזרחים וחיילים.  21 התלמידים שנהרגו היו תלמידים מצפת שהיו בטיול במסגרת הגדנ"ע. הגדנ"ע הוא חינוך טרום צבאי במסגרת צה"ל שאמון על הפעלת הנוער הכנתו לשירות הצבאי.

בשבוע בו התרחש אסון מעלות אחי הגדול היה אמור להתחתן. אחותי ובני משפחתי היו אמורים לצאת לטיול. היות והחתונה התקיימה בימים של הטיול אחותי ובת דודתי לא יצאו לטיול אבל קרובת משפחה שלי כן יצאה ונהרגה.

הם יצאו לטיול וישנו באחד הלילות באחד מבתי הספר ביישוב מעלות אשר בגליל המערבי. בלילה חדרה קבוצת מחבלים לבית הספר. הם חילקו את הילדים לשתי קבוצות ושמו אותם בשתי כיתות שונות. ממשלת ישראל ובראשה גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל החליטו להיכנס למשא ומתן עם המחבלים. הדרישה של המחבלים הייתה לשחרר מחבלים רוצחים עם דם על הידיים ולהטיס אותם לארץ זרה. ממשלת ישראל לא הסכימה לדרישות ולכן ממשלת ישראל החליטה להיכנס לפעולה.

חיילי צה"ל קיבלו פקודה לפעולה לשחרור התלמידים דרך פריצה לכיתות בית הספר שבו היו מוחזקים התלמידים. קרובת משפחתנו, אילנה תורג'מן הייתה אחת מ – 21 התלמידים שנהרגו באסון מעלות.

כילדה אני זוכרת שאחותי ודודתי היו אמורות לצאת לטיול ולא יצאו בגלל החתונה של אחי. זכור לי כי בחתונה היה גם עצב וגם המון שמחה. שמחה בגלל שחתונה לא מבטלים ולכן בכל זאת שמחנו  ועצב בגלל שקרובת משפחתי נהרגה בטיול .

כשהאסון הזה קרה הייתי בת 18 כבר ילדה גדולה והבנתי לבד מה קרה.

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא שרה: הייתה לי חוויה בלתי נשכחת עם נכדתי נהנתי מאוד מאוד !!!

מעיין נכדה: נהנתי מאוד עם סבתא בזמן איכות שלנו והייתי רוצה לעשות את זה שוב עם סבתא. הסיפור היה מאוד מעניין וכמו שסבתא אמרה חוויה בלתי נשכחת.

מילון

גדנ"ע
חינוך תרום צבאי הוא במסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת נוער ושרותו לשירות הצבאי.

מחבלים רוצחים עם דם על הידיים
מחבלים שרצחו יהודים

הפיגוע במעלות
הפיגוע במעלות (קרוי גם אסון מעלות או טבח מעלות) היה אירוע טרור פלסטיני שהתרחש במעלות ב-15 במאי 1974 (כ"ג באייר תשל"ד). בתחילת האירוע נרצחו על ידי מחבלים נוסעת ברכב מסחרי, סמוך למושב צוריאל, לאחר מכן שלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות. בעקבות ניסיון חילוץ כושל נרצחו 22 מבני הערובה ונהרג חייל צה"ל. שלושת המחבלים נהרגו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו. ויקיפדיה

ציטוטים

” "מחבלים עם דם על הידיים" “

הקשר הרב דורי