מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אנשי החסד סבא שלמה וסבתא יוטלא טרוויס

סבתא רייזי ונכדתה עדינה
סבתא רייזי המספרת
סבא היה אחד מהאנשים המעטים בירושלים שהיה להם רכב. הוא השתמש ברכב כדי לעשות חסד.

שמי רייזי גרינוולד, נולדתי בשנת 1957 בווגיינט שבניו ג'רזי, להוריי יהודה לייב ואיטא ביסטריצקי.

רציתי לספר על סבי שלמה וסבתי יוטלא טרוויס, הוריה  של אמי איטא…

סבי שלמה נולד בליטא בו' ניסן תרמ"ב 1882. הוא נישא לסבתא יוטלא בפריז בשנת תרע"ג 1913. סבא שלמה עסק במסחר והיה סוחר מצליח. לרגל עסקיו הם עברו להתגורר באמריקה. לאחר שהגיעו לאמריקה השקיע סבי את כספו בנפט, ומעסקי הנפט הוא התעשר מאוד.

אמריקה בתקופה ההיא הייתה מדבר שממה מבחינה רוחנית. לא היו שם בתי כנסת חרדיים ומקוואות. ולכן החליט סבי לחזק את כל ענייני היהדות בארצות הברית שדרשו חיזוק. בספר "שחיטה" של מדינת ניו יורק מסופר שכאשר הוא הגיע לבקר באחד האטליזים הוא גילה באטליז שצד אחד נמכר בשר כשר ובצד השני של החנות נמכר בשר  לא כשר, מיד הוא קנה את כל האטליזים והשקיע מכספו כדי  שיהיה רק בשר מהודר, ושחס ושלום לא יתבלבלו עם טרף.

סבא שלמה היה חסיד חב"ד  עם שורשים חסידיים עוד מהסבא רבא שלו משה יהודה טרוויס. הסבא משה יהודה למד בישיבת חב"ד ברוסיה. הם תמיד שמרו והקפידו על מנהגי חב"ד כגון: התפילה הייתה בנוסח האר"י, הוא חגר גארטל בתפילה, והקפידו להכין "נעגל וואסער" ליד המיטה. סבא שלמה תרם תרומות נכבדות למוסדות חב"ד באמריקה. סבא זכה להיות חסיד של אדמו"ר הריי"ץ (רבי יוסף יצחק) ולהכיר את הרבי נשיא דורנו.

תמונה 1
                              מכתב של אדמו"ר הריי"ץ לסבא שלמה

אימא של סבא שלמה הייתה אישה בעלת חסד גדולה. ממנה ירש את מידת החסד. בכל פעם שהיא קנתה בגד לעצמה, היא קנתה שני בגדים כדי לתת לאישה שאין לה, עוד מסופר עליה שבכל יום חמישי בלילה היא הייתה עומדת שעות רבות בלילה ואופה  הרבה חלות. והשכם בבוקר של יום שישי היא הייתה שולחת את הבנים שלה להניח את החלות הטריות ליד הדלתות של עניים, כדי שלא לבייש אותם לקבל חלות של שבת.

סבא המשיך כל חייו לדאוג ליהודים. וכשסבא שלמה וסבתא יוטלא עברו לגור בארץ, וראו שם את העוני השורר בירושלים, הם פתחו מרכז "עזרה". סבתא יוטלא היתה כותבת לאנשים עשירים באמריקה לאסוף כסף עבור עניי ירושלים, ומהתרומות הם קנו בגדים ואוכל לעזור לאנשים שהיו צריכים. עם הזמן הם הרחיבו את מרכז "עזרה" הם פנו לאנשים באמריקה וביקשו לשלוח בגדים משומשים במצב טוב. סבתא וסבא סידרו במחסן את כל הבגדים, וכשבאו האנשים סבא וסבתא השתדלו להביא להם את המידות המתאימות. וכשלא נמצא בגד מתאים הם היו נותנים להם סכום כסף כדי לקנות בגד חדש.

סבא היה אחד מהאנשים המעטים בירושלים שהיה להם רכב. הוא  השתמש ברכב כדי לעשות חסד כגון: להסיע את הרופא המפורסם דוקטור שלזינגר לבתים של חולים ועוד מעשים טובים.

עוד סיפור על איש החסד המופלא, סבא שלמה, בעבר המאפייה בירושלים נהגה לחלק לעניי ירושלים את שאריות הלחם בחינם. אבל שנה אחת הייתה שנת בצורת ולא הייתה מספיק חיטה, אפילו השאריות עלו הון רב. אי אפשר היה להשיג לחם בכלל. אז סבא בעזרת חבריו מאמריקה דאג להביא אנייה מלאת שקי חיטה לארץ. והעביר את החיטה למאפיה. ובאותה שנה הם סיפקו לחם בחינם.

סבא שלמה נפטר בי"ז תשרי תש"ל 1969 ומנוחתו כבוד בירושלים.

 

תמונה 2
                                                      סבא שלמה וסבתא יוטלא

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

קישור לסיפור: מצילי חיים ונשמות

מילון

גרטל
נקרא גם גאַרטל או אבנט) הינו פריט לבוש אותו נוהגים החסידים לחגור מסביב לבגדיהם בשעת התפילה במטרה לחצוץ בין החלק העליון של הגוף לחלקו התחתון. מקורו של המנהג הוא מבגדי הכהונה, אותם היו לובשים הכוהנים בשעת העבודה בבית המקדש.

נעגל וואסער
מים שמכינים ליד המיטה לפני השינה, כדי ליטול ידיים בבוקר כשמתעוררים מהשינה..

ציטוטים

”הלוואי ונזכה גם אנחנו להידמות, ולו במעט, במעשי החסד והצדקה של זקנינו. “

הקשר הרב דורי