מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני וסבי – עדי ושי שדה

אני וסבא שלי בתחנת הרכבת
אני וסבא שלי בחנוכה
בסיפורו של סבי אתמקד בילדות צבא ועצמאות

 סבי שי נולד בשנת 1947 בעיר אולם שבגרמניה ועלה לארץ בשנת 1948.
 
הוא עלה לארץ באנייה "קדמה" ועברו לגור במעברה שבברנדס ולאחר 3 או 4 שנים עברו לשכונת נחליאל בחדרה שם גדל עד גיל תשע. בגיל תשע עבר לשכונת בית אליעזר בחדרה ושם למעשה גדל עד לגיל צבא. בילדותו שיחק סבי עם חבריו בעיקר כדורגל עם כדור מסמרטוטים, תופסת ומחבואים. חוץ מכדורגל הם היו גם עובדים, למשל סבי עזר בגידול האווזים הברווזים והתרנגולות של משפחתו. הם גם גידלו  בשטח שנותר להם את פירות העונה.
 
סבא זוכר ומספר כי היות והם גרו ליד הפרדסים הם היו אוכלים פרי בהתאם. את המצרכים למחייתם כמו לחם וכל מוצרי הסופרים והמכולות היו קונים בצרכנייה ודברי חלב קרח ונפט, ששימש אז לחימום ולבישול, נמכרו על ידי איש שישב בעגלה הרתומה לסוסים.
בגיל 14 הצטרף לקבוצת הנוער השכונתית כשחקן כדורגל ושם נשאר עד גיל צבא. סבא מספר כי בפורים נהגו בעיקר להתחפש לבוקרים ואינדיאנים. 
כאשר הגיע לגיל צבא התנדב לצנחנים. בתקופת שירותו השתתף בהרבה פעולות וגבול ומלחמות. כאשר סיים את תקופת שירותו סבי היה בדרגת רב סמל ושירת כלוחם. סבי החל להרגיש עצמאות לראשונה בתקופת שירותו בצבא ושם גם למד זאת.
 
הוא עזב את ביתו בגיל 21. למעשה בגיל 12 הוקם קן של השומר הצעיר והצטרפו (סבי וחביריו) לתנועה ואז שיכנעו אותם לעבור לקיבוץ ללא הוריהם בקיבוץ חיו שנתיים ואת  כיתות ז" ו-ח". סדר יומם היו מאורגן וקבוע בבוקר הלכו ללמוד עד הצהריים לאחר הלימודים הלכו לקפיטריה של הקיבוץ ושם אכל ארוחת צהריים לאחר ארוחת הצהרים עבדו ברפת ובערב הכינו את השיעורים. 
כיום סבא שלי גר בחדרה הוא בן 67 יש לו אישה שלושה ילדים ושש נכדים סבא שלי עדיין חרוץ למרות גילו הוא אוהב לעזור לכולם ותמיד מצחיק וחביב סבא שלי גם מתחשב ונחמד.
 
תשע"ה

מילון

אונית קדמה
אוניית מעפילים שבה עלה סבי לארץ ועבר לגור במעברה

ציטוטים

”בעגלה הרתומה לסוסים“

הקשר הרב דורי