מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני ומלחמת יום כיפור

סבא יוסי והנכד יאיר
בחירות בשנת 1974 במוצב
מלחמת יום כיפור מהיבט אישי

מלחמת יום הכיפורים כפי שתיאר אותה שר הביטחון דאז משה דיין,"חורבן הבית השלישי", הייתה המלחמה הקשה ביותר מאז מלחמת הקוממיות. כבר בערב יום הכיפורים לאחר תפילת כל נדרי, חשנו באווירה מתוחה כשטנדרים צבאיים הסתובבו ברחובות פתח תקווה ואספו קצינים בכירים.
בבוקרו של יום הכיפורים 06.10.1973 שמענו טיסות של מטוסי סילון והבנתי שמשהו לא טוב קורה. בשעה 14:00 הודיע בבסיסי שמתחוללים קרבות בין צבאות ישראל ובין צבאות מצרים וסוריה. בהיותי לוחם בשרות מילואים גויסתי למלחמה. יחידתי יועדה ללחום ברמת הגולן. לאחר הצטיידות חפוזה עלינו על הזחל"מים והתחלנו לנוע לעבר רמת הגולן. המלחמה הייתה קשה מאוד ועקובה מדם והניצחון היה יקר מאוד.       
 
מלחמה זו, היוותה עבורי מבחן עמידות במצבי לחץ וסכנה בלתי רגילים. מאחר והקשר הטלפוני עם הבית היה נדיר וקשה, היו המכתבים הרבים שכתבתי וקיבלתי, מקור להתגברות והתעלות מעל מצבים אלה.      
בסיפור זה אני מתייחס רק לרגעים פרטיים ולא לאירועים שקרו בשטח.
מכתב זה נכתב בתנאים קשים בתוך שוחת מגן
תמונה 1 
 

תמונה 2

 תמונה אופיינית מהחורף הסורי תחילתו של שלג ראשון ליד הזחל"מים.
 
תמונה 3

 גלויה זו נכתבה לאחר פעולה לילית
תמונה 4

 חופשה ראשונה בעת המלחמה.
תמונה 5
גלויה מרונית בת גיסתי 
 
תמונה 6 
מכתב ראשון מהבן אבירם אבא של יאיר הנכד
תמונה 7

 טקס סיום מלחמת יום כיפור
משוב סבא יוסי: מהעלאת זיכרונות ממלחמת יום כיפור, למדנו שלמרות היותנו במצבים קשים ולחוצים, הקשר והתמיכה המשפחתית מהווים מקור כוח בלתי רגיל להתגבר על מצבים מעין אלה.
שמחתי לחלוק רגעים מיוחדים אלה עם נכדי יאיר על מנת שגם הוא יבין ויפנים עד כמה חשוב ביותר הקשר המשפחתי שאין דומה לו.
משוב הנכד יאיר: שמחתי לעבוד עם סבי ולהקשיב לזיכרונותיו ממלחמת יום כיפור ולמדתי ממנו שלא משנה מה יקרה, הקשר המשפחתי הוא החשוב ביותר. נכתב בשנת 2009 מורה מובילה אילת שחק 
 
תשע"ה

מילון

זחל"ם
זחל"ם, ראשי תיבות של "זחלי למחצה" (מאנגלית: half-track), הוא כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי. מערכת המזקו"ם (מערכת זחלים, קפיצים ומרכובים) בירכתיים משמשת להנעת הרכב ומאפשרת את העבירות המיוחדת שלו. המטרה בשילוב בין זחלים לגלגלים היא לשלב בין העבירות בשטח של רכב זחלי כדוגמת הטנק עם היגוי ושליטה של רכב אופני. לעתים מתווסף לרכב זחלי נטל או "משקל מת" כדי לשפר את החיכוך עם הקרקע ואת כוח הגרר של הכלי, אך אפשרות כזו אינה קיימת בזחל"ם ויש להכביד אותו באמצעות הוספת מטען. מלפנים מותקן תוף גלילי שמסייע לעבירות. כך למשל כאשר הרכב עובר מעל לתעלה ונשאר במצב בו הגלגלים הקדמיים בתוכה, התוף נשען על צדה האחד והזחלים מצדה השני, מנע התוף את התקעות הכלי בתעלה ועל ידי דחיפה של מערכת הזחלים להתקדמות והחלצות ממנה. הזחל"ם אפשר לראשונה ניוד כוחות רגלים במהירות תוך מתן הגנה כנגד אש מנשק קל, אך החיילים נותרים חשופים לירי תלול מסלול, מנשק כגון מרגמות או תותחים עם פגזי רסס.

ציטוטים

”בסיפור זה אני מתייחס רק לרגעים פרטיים ולא לאירועים שקרו בשטח“

הקשר הרב דורי