מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני התאומה ששרדה

אני ודודה נוצי בתיעוד הסיפור
נוצי בת שלוש בזמן המלחמה
למרות הכל שרדתי והקמתי משפחה

נולדתי בזמן מלחמת העולם ה -2
שמי אנה, אבל כולם מכירים אותי כנוצי (שם חיבה). נולדתי בתאריך 12.06.1941 לשרה (סוריקה) ולייבו פוני, שבועיים אחרי שנולדתי פרצה מלחמה. את אבי לייבו לקחו הנאצים לעבודת פרך 4 שנים בפוקשאן focoshan (עיר ברומניה) החלו הפצצות ביאסי ברומניה והיינו צריכים לרדת למקלט.
תמונה 1
 הורי – לייבו וסוריקה
אימי שסחבה בידיה שני תינוקות אותי ואת התאומה שלי לובה, לא חשה בטוב ודיממה. לקחו אותה לבית החולים ודודתי (אחות של אימי) גיזלה, לקחה אותי ואת אחותי תחת חסותה ושמרה עלינו. היא רצתה לקחת אותנו לבקר את אימי בבית החולים כדי שאימי תניק אותנו. בדרך היה פוגרום, ריכזו את כל היהודים למקום אחד כדי להרוג אותם. רומני אחד, הצמיד לדודה גיזלה אקדח במטרה להרוג את התינוקות התאומות בנות השבועיים! למזלי הגיע אחד מהנאצים וריחם על דודה גיזלה שהתחננה להציל את התינוקות היא העדיפה להציל אותן ולמות במקומן. הנאצי, ריחם ושמר עליה, בינתיים דודה גיזלה מסרה את לובה אחותי לאחת הנשים שהיו לידנו בפוגרום.
הנאצי לקח את לובה אחותי ואותי ביחד עם דודה גיזלה לבית החולים כדי שאימי תוכל להניק אותנו. לצערי הרב, לובה לא שרדה, היא התייבשה במהלך 4 שעות ששהתה בשמש ללא כל מזון ושתייה. אימי למזלי מיד הניקה אותי ובזכות זה שרדתי. אחרי שאימי שוחררה מבית החולים חיינו במשך 4 שנים במקלט. לא ראיתי אור יום וגם התזונה שלי היתה מאוד דלה. למזלי ינקתי עד גיל שנה וחצי. שתיתי גם תה עם סוכריה כדי לקבל מתיקות ולהתחזק – "בונבואוונ'ה".
חשוב לציין, שכל לילה אימי דאגה שאתפלל: שיהיה שקט ושלווה ושאבא  שלי יחזור בשלום. בסופו של דבר כשהייתי בת 4, אבא שלי חזר מהמחנה. הוא היה פצוע, הוא נפגע באחת ההפצצות שהפגיזו את המחנה. אימי היקרה דאגה כל הזמן לאבי, הלכה לבית החולים בפוקשאן focshni לאחר ששמעה שהוא פצוע קשה, הביאה לו אוכל וטיפלה בו עד שהחזירה אותו הביתה. בינתיים, דודה גיזלה וסבתא טוני שמרו עלי היטב וגידלו אותי. כשאבי נכנס הביתה, לא הכרנו אחד את השנייה ! 
תמונה 2

קריקטוריסט יהודי צייר את אבי במחנה העבודה

 
המפגש הראשון
"אנולה הנה אבא שלך"! הוא הרים אותי בידיו והמשפט הראשון שאמר לי: "enula, de acum, no tecyame enna ticyame nutzika,….." כלומר: "מהיום והלאה לא יקראו לך אנה שזה חנה בעברית אלא נוציקה שזה שם של רומנים גויים", בגלל הפחד מאנטישמיות. אבי חשש מאוד שיזהו אותנו כיהודים ורצה כמובן שחיינו יהיו קלים יותר. עד היום כולם מכירים אותי כנוצרי. 
תמונה 3

כשאבא חזר מהמלחמה 
 
אבי היה אדם מאוד משכיל, הוא היה רואה חשבון בבנק הלאומי של יאסי. ב- 23/08/1944 נגמרה המלחמה, אבי החלים מפצעיו וחזר לעבודה. אימי עבדה כתופרת וכשהייתי בת חמש וחצי נולד אחי הקטן אדריאן, נקרא בשם רומני למרות היותנו יהודים. למדתי בבית ספר ובתיכון וכשרציתי להמשיך ללמוד הלאה לא אישרו לי מאחר ומשפחתי הגישה בקשה לעלות ארצה בשנות ה- 60. בשנת 63 קיבלנו את האישור לעלות ארצה, עליתי עם הורי אחי ועם בעלי סמו. סמו ואני נישאנו שנה קודם לכן.
 
תמונה 4

בחתונתנו 
פתחתי "דף חדש"
דודתי גיזלה שנישאה לינקו ילדה 3 ילדים: פליצייה, ויטי וחיים וכולם עלו בשנת 1964. כולנו הגענו לקריית מלאכי, עיירת פיתוח בדרום.בארץ נולדו לי 2 בנים מקסימים: יחזקאל בשנת 1964 שלימים הפך להיות סגן אלוף בצה"ל בחיל החימוש. ומיכאל נולד בשנת 1968 וגם הוא שירת בצבא קבע בחיל האוויר. היום, יש לי 5 נכדים מקסימים: אלעד ועומר מבני יחזקאל (חזי), יובלי נועם ורועי מבני מיכאל.
 

תמונה 5

 חזי בני הבכור עם הסבתות
 
אני שמחה מאוד שעליתי לארץ, החיים בארץ הטיבו איתי ועם משפחתי. אני מאוד שמחה שנכדתה היקרה של גיזלה הדודה שהצילה אותי בזמן המלחמה בחרה לשמוע ולתעד את הסיפור.
אין לי ספק שאם דודתי לא הייתה לוקחת אותי תחת חסותה אז כנראה שכתינוקת בת שבועיים בקושי לא הייתי שורדת. דודתי ייסרה את עצמה שנים רבות על שלא הצליחה לדאוג ולטפל גם בתאומה שלי לובה ולכן היא לא שרדה בידיים זרות.
 
חשוב לי לציין שאת הסיפור שמעתי גם מאימי וגם מדודתי גיזלה. אימי היקרה שסבלה רבות במהלך המלחמה ואיבדה תינוקת וכמעט גם  בעל נפטרה בארץ בגיל 99. 
 
מודה מקרב לב לנכדתה של גיזלה, אתי אור, שישבה עימי שעות והקשיבה ותיעדה את הסיפור.
 
תמונה 6
קולאז' משפחתי
 העשרה
שואת יהודי רומניה: " את יהודי רומניה התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה. כל יהודי רומניה נרדפו, נעשקו ונשדדו על ידי השלטון וגם על ידי פרטים וארגונים שונים. מאות אלפי יהודים נרצחו בתקופה זו. ביהדות רומניה היו שלוש חטיבות עיקריות בהתאם לגורלן בתקופת השואה, יהודי צפון טרנסילבניה, שישוביהם צורפו להונגריה וגורלם היה דומה לגורל יהדות הונגריה, יהודי בסרביה וצפון בוקובינה, שלפני השואה ישוביהם צורפו לברית המועצות ולאחר כיבושם על ידי צבאות רומניה וגרמניה הוכחדו והוגלו מבתיהם ויהודי הרגאט ודרום טרנסילבניה שנרדפו, נעשקו, עונו והושפלו, אך השמדתם של מרביתם, שתוכננה לשנת 1942, נדחתה לאחר תבוסת הגרמנים והרומנים בקרב סטלינגרד". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

שואת יהודי רומניה
את יהודי רומניה התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה. כל יהודי רומניה נרדפו, נעשקו ונשדדו על ידי השלטון וגם על ידי פרטים וארגונים שונים. מאות אלפי יהודים נרצחו בתקופה זו. ביהדות רומניה היו שלוש חטיבות עיקריות בהתאם לגורלן בתקופת השואה, יהודי צפון טרנסילבניה, שישוביהם צורפו להונגריה וגורלם היה דומה לגורל יהדות הונגריה, יהודי בסרביה וצפון בוקובינה, שלפני השואה ישוביהם צורפו לברית המועצות ולאחר כיבושם על ידי צבאות רומניה וגרמניה הוכחדו והוגלו מבתיהם ויהודי הרגאט ודרום טרנסילבניה שנרדפו, נעשקו, עונו והושפלו, אך השמדתם של מרביתם, שתוכננה לשנת 1942, נדחתה לאחר תבוסת הגרמנים והרומנים בקרב סטלינגרד.

tecyame
שמך הוא... (ברומנית)

ציטוטים

”תתפללי כל לילה שאבא שלך יחזור מהר אלינו מהמלחמה!“

הקשר הרב דורי