מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני דור תשיעי ל"תבואות שור"

שלושה דורות ל"תבואות שור"
תמי צמרת ותובל אונא צמרת
אני דור תשיעי לרב אלכסנדר סנדר שור כתב את ספר הלכות שחיטה "תבואות שור"

אני דור תשיעי ל"תבואות שור" 
 
לפני כשלושים שנה נסע להולנד מאיר בן-דרור, הדוד שלי. הוא גידל בארץ וורדים ונסע בענייני עבודתו. בהולנד התארח אצל חבר שלו. החבר התעניין בעברו ובשם המשפחה הקודם של מאיר. כאשר שמע שמאיר ממשפחת שור, הוא הביא את הספר "תבואות שור" שנכתב על-ידי אלכסנדר סנדר שור (שו"ר = שוחט ורב).
 
הספר עוסק בהלכות שחיטה כשירה, ויש לו המשך בספר "שמלה חדשה". החבר ההולנדי של דודי מאיר העניק לו את הספר. כאשר מאיר חזר לארץ הוא כינס את כל המשפחה שלנו משפחת שור  בשלושה דורות והראה לנו את הספר.
 
התדהמה הייתה גדולה, ולא הבנו מדוע סבא משה שור, אבא של אמא שלי, לא סיפר לנו על הייחוס שלנו: אמי דור שמיני ואני דור תשיעי לאלכסנדר סנדר שור. סבא היה דתי, אבל הבין כבר בשנות העשרים במאה הקודמת שילדיו, ביניהם אמי, יהיו חילונים  – מחד, מאידך חלוצים, עובדי אדמה ומבוני הארץ בקיבוץ ובמושב.
 
מאיר עלה לארץ בשנת 1921 והיה ממייסדי מושב כפר יחזקאל, ובשנת 1923 עלתה כל המשפחה לארץ והתיישבה במושב (אמי הייתה בת חמש).
 
הלכנו לחפש את הספר בשכונת מאה שערים בירושלים. מצאנו אותו בחנות של ספרי קודש. מסתבר שעד היום ספר זה הוא הבסיס ההלכתי לכל שוחט בישראל. ש"י עגנון  כתב בספרו "הכנסת כלה": "חתן ראוי שיהיה תלמיד חכם, כלה ראויה שתהיה מבית טוב ומיוחס למשל ממשפחת שור"
 
אני רוצה להעביר לדורות הבאים את הקשר הרב דורי הזה: תובל אונא צמרת, נכדי שמלמד אותי מחשבים בתכנית "הקשר הרב דורי" הוא דור אחד-עשר לאלכסנדר סנדר שור, מחבר הספר "תבואות שור".
 
העשרה
"תבואות שור" מאת אלכסנדר סנדר שור
"אלכסנדר סנדר שור (סביבות ה'תל"ג, 1673-כ"ז בשבט ה'תצ"ז, 1737), רב ופוסק הלכה פולני, נודע על שם ספרו תבואות שור, מספרי היסוד של הלכות שחיטה וטרפות….חיבורו המפורסם "תבואות שור" הוא ביאור ודיון בענייני שחיטה וטרפות המובא סביב "שמלה חדשה" שהיא פסקי ההלכות היוצאים מהדיונים ב"תבואות שור". הספר יצא לראשונה בה'תצ"ג (1733) והפך לספר יסוד בדינים אלו. החיבורים ההלכתיים באים לאחר חידושי הלכות ואגדות על מסכת חולין, שבה דנים בענייני שחיטה וטרפות, בשם בכור שור." ויקיפדיה
 
תשע"ו, 2016

מילון

"תבואות שור" מאת אלכסנדר סנדר שור
אלכסנדר סנדר שור (סביבות ה'תל"ג, 1673-כ"ז בשבט ה'תצ"ז, 1737), רב ופוסק הלכה פולני, נודע על שם ספרו תבואות שור, מספרי היסוד של הלכות שחיטה וטרפות....חיבורו המפורסם "תבואות שור" הוא ביאור ודיון בענייני שחיטה וטרפות המובא סביב "שמלה חדשה" שהיא פסקי ההלכות היוצאים מהדיונים ב"תבואות שור". הספר יצא לראשונה בה'תצ"ג (1733) והפך לספר יסוד בדינים אלו. החיבורים ההלכתיים באים לאחר חידושי הלכות ואגדות על מסכת חולין, שבה דנים בענייני שחיטה וטרפות, בשם בכור שור.

מחד ומאידך
מצד אחד ומצד שני

ציטוטים

” "חתן ראוי שיהיה תלמיד חכם, כלה ראויה שתהיה מבית טוב ומיוחס למשל ממשפחת שור"“

הקשר הרב דורי