מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אנחנו שנינו מאותו הכפר

אני וסבא שלי מצלמים תמונת סלפי בבית ספרי
סבא שלי בגיל 20
אהבה ומשפחה

אנחנו שנינו מאותו הכפר

שמי יוסי אקרמן. נולדתי ביפו בשנת 1949 ומשם עברו הוריי להתגורר במושב בית לחם הגלילית. אירית אשתי (ממנה הייתי גדול בשנה) ואני גדלנו במושב בית לחם הגלילית, למדנו באותו בית הספר שבמושב (אלון הגליל). אבי היה המורה של שנינו.

נפגשנו בפעולות אחר הצהריים, היו קשרי הכרות וחברות טובה בין המשפחות. הקשרים שלנו נבנו בהיותי מלמד את אירית חשבון בשעות אחר הצהריים, זה היה תירוץ להיפגש איתה.

במלחמת ששת הימים ילדי המושב היו שומרים בתורנות, לילה אחד יצא לאירית ולי לשמור יחד. עדיין יש ויכוח – מי הציע למי חברות? מאז דרכנו לא נפרדו. כשהיינו צעירים בנים הכירו בנות בפעילויות חברתיות, בתנועה, בבית הספר, מגורים קרובים, צבא, או חבר משותף הכיר ביניהם. הבנים היו יותר בישנים מהבנות ושיטת החיזור הייתה בהתאם. הבנים היו מדברים ברמזים ולפעמים שולחים שליחים או פתקים. הבנות היו אמיצות יותר ופתוחות יותר ואומרות מה שיש להן על הלב. הכל היה איטי,ילדותי וביישני בהשוואה להיום. לקח זמן רב עד שהיינו מעזים להחזיק ידיים ודאגנו שאף אחד לא יראה, חיבוק שייראה כאילו ללא כוונה. ואם החברות נמשכה הרבה זמן, הייתה מגיעה הנשיקה, כששני בני הזוג מסמיקים.

היינו משפחה מאוד מלוכדת והתמודדנו יחד עם הקשיים. ההורים אהבו אותנו ואנחנו כיבדנו אותם. הייתה משמעת אבל לא היה פחד. ההורים היו מעורבים בלימודים שלנו, בקשיים שעברנו ושמחים בהצלחות שלנו. לא שיתפנו מספיק את ההורים בקשרים החברתיים שלנו, במבוכות שלנו, בחברות/חברים הראשונים שלנו, חשבנו שהם לא יבינו. לא הייתה לנו מכונית וטלוויזיה, אותם קיבלנו בגיל מאוחר. אבל בילינו הרבה יחד כמשפחה, טיולים רגליים ונסיעות באוטובוסים לקרובי משפחה. ההורים שלנו ארגנו חגים ומסיבות משותפות עם שאר חברי המושב. בערבי שבת וחגים היינו הולכים לבית הכנסת. והיינו עובדים יחד כל המשפחה במשק החקלאי שלנו.

הזוית האישית

הנכדה אלה: אני חושבת שהקשר הרב דורי עזר לי מאוד לשיפור הקשר שלי עם סבא שלי. הוא מלמד אותי על עברו וככה אני יודעת איך התחילה ההיכרות בין סבא וסבתא.

סבא יוסי: הייתה לי חוויה לשתף את אלה בקורות חיי. שמחתי לראות שחשוב לה לדעת על הילדות שלנו ומה עבר עלינו בגיל שלה היום. חווית הביחד תישאר איתנו להרבה זמן.

מילון

בֵּית לֶחֶם הַגְּלִילִית
מושב עובדים בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, כ-6 ק"מ מזרחית לקריית טבעון, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו שנינו מאותו הכפר“

”לילה אחד יצא לאירית ולי לשמור יחד.... מאז דרכנו לא נפרדו “

הקשר הרב דורי