מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אנחנו המראה והמצפן של הנכדים שלנו

ליאן וסבא מיכאל מבלים ביחד זמן איכות
ליאן וסבתא בבית במרילנד ארה"ב
דוגמא לילדים ולנכדים של זוגיות שבנויה על מסירות, אהבה, נתינה וכבוד הדדי

שמי שרינה כהן. נולדתי בלבנון, בעיר ביירות. הזיכרונות שלי מלבנון הם זיכרונות יפים, רוויי אהבה וכבוד.

יוצאי לבנון באופן כללי מדווחים שלא סבלו מאנטישמיות. להפך, היחס ליהודים היה די חיובי. החיים זרמו על מי מנוחות. למדנו, אני ואחיי, בבית ספר "אליאנס", זהו שם נרדף לחינוך יהודי צרפתי ויהודי. אחרי מלחמת ששת הימים התחילו למעשה פלסטינים לפלוש ללבנון ואיתן העוינות ליהודים גברה. העוינות הורגשה אמנם בממדים קטנים, אבל מספיק כדי לעודד הגירה לארץ ישראל של משפחתי ומשפחות רבות אחרות.

את הערכים והתרבות שספגתי בלבנון מהוריי ומהסביבה השתדלתי להעביר לשני ילדיי. יוסי וויויא וכמובן גם לנכדים שלי, ליאן ואחיה הקטן אביחי. העיקרון שמנחה אותי בחיים הוא קודם כל יראת השם, ערכי הדת והתורה, אהבה וכבוד לכל אדם, גדול וקטן, שהרי בצלם האל אנחנו וכבוד האדם הוא מכבוד האל. את ערכי הכבוד ספגתי מהוריי. כיבוד אב ואם, כיבוד מבוגרים, זקנים ועזרה לזולת.

אני נשואה באהבה וחברות לפרופסור מיכאל כהן. מיכאל נולד וגדל בהולנד – בצפון הולנד שזה אזור מאוד חקלאי, ידוע בעיקר בגידולי תפוח אדמה, בקרוצאן. בהולנד לאחר מלחמת העולם השנייה, היו ליהודים חיים טובים אבל ההורים של בעלי התעקשו לעלות לארץ מטעמים אידיאולוגיים ציוניים. בארץ אביו של מיכאל היה רופא וטרינר בעמק יזרעאל. ברבות השנים, הוא נהיה חוקר מחלות של בני אדם, במיוחד התעסק בנושא של סרטן השד.

מיכאל גדל במושב תל-עדשים והיה נוהג לעבוד במשק החקלאי של הורי-רפול (רפאל איתן). מיכאל הלך בדרכי אביו ולמד רפואה בהולנד וברבות השנים הפך לפרופסור והתמחה באונקולוגיה, אינדוקרונולוגיה ופרמקולוגיה: פיתוח תרופות. הוא אחראי על פיתוח תרופות בבית חולים "הופקינס" במדינת מרילנד בארה"ב ואף המציא תרופות חשובות כלליות והעיקר בהם – גלולה למניעת סרטן השד שקיבלה אישור לאחרונה.

יחדיו אנחנו מהווים דוגמא לילדים ולנכדים של זוגיות שבנוייה על מסירות, אהבה, נתינה וכבוד הדדי. אנחנו מאוד אוהבים וקשורים לילדים ולנכדים. לסיכום, אם תשאלו אותי מה אני רוצה לתת לילדיי ונכדיי, אומר את הנשמה שלי, הגוף שלי והעולם כולו. אבל אני יודעת שהכי חשוב זה דוגמה אישית. כי אנחנו המראה והמצפן. אנחנו מורישים להם את המסורת, המורשת, ודרך הארץ. ההתנהגות וההתנהלות שלנו הם הקודים שישתקפו בילדים ובנכדים שלנו אחרינו.

הזוית האישית

שרינה ומיכאל: נפל בחלקנו הכבוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי בזכות הנכדה האהובה שלנו, ליאן ברוט. נהנינו במיוחד מהמדריכות המקסימות מיטל ויפית המובילות את התכנית בכישרון רב, בחן וברגישות גבוהה, במיוחד בתקופה המיוחדת הזו של הקורונה. תודה לכן יפית ומיטל.

מילון

פרמקולוגיה
תחום במדעי הרוקחות, העוסק בחקר פענוח מנגנוני פעולה של תרופות. המילה פרמקולוגיה נגזרת מיוונית (פרמקון = תרופה, לוגיה = תורה). הפרמקולוגיה קשורה בצורה הדוקה לביוכימיה ולפתולוגיה. פרמקולוגיה קלינית עוסקת בניסוי תרופות בשלבי הפיתוח האחרונים על אנשים חולים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ההתנהגות וההיתנהלות שלנו הם הקודים שישתקפו בילדים ובנכדים שלנו אחרינו“

הקשר הרב דורי