מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אליעזר שושני חלוץ העבודה העברית

אליעזר שושני עם דוד בן גוריון
במטה הפלמ"ח
סבא רבא אליעזר שושני ופעילותו בהקמת המדינה

אבא שלי נולד בבריאנסק שבמחוז אוריול ברוסיה, כבן זקונים לאחר שמונה אחים ואחיות. בן לגדליהו הכהן רוזנרוט. הוא עלה לארץ בגיל 7, הוא למד בגימנסיה הרצליה ובמקווה ישראל.

בשנת 1931 נישא לדבורה סולצ'נסקי (אמא שלי), הגננת הראשונה בכפר יהושע. אבי ואמי עברו להתגורר במשך חודשים אחדים בחצרה של דבשה, אחותו של אבא, בחדרה. משם עברו לקבוצת גניגר והתקבלו שם לחברות. בשנת 1933 נולדתי. משום שאמי דבורה לא מצאה את מקומה כגננת בגניגר עזבנו אני והורי את גניגר ועברנו להתגורר בחדרה בחצרה של דודתי דבשה, שם התגוררנו 3 שנים. בשנה הראשונה מצא אבא את פרנסתו כקבלן גדרות וראה ברכה בעמלו. כעבור שנה נבחר לכהן כמזכיר מועצת הפועלים של חדרה, אולם הוא לא מצא סיפוק בתפקיד זה ועל כן חזר לעסוק בגדרות.

אף על פי שהורי הגיעו לרמת חיים סבירה, הם הרגישו שאין זה בית ונחלה משלהם (משום שעדיין גרו בחצרה של דודתי דבשה) והחליטו לחזור לקיבוץ. בהשפעת חבריהם, חיים גבתי ואשתו ליובּה, שגרו בקיבוץ גבת, פנו אבי ואמי בשנת 1937 לקיבוץ זה והתקבלו שם כחברים. אבי  השתתף באותו זמן בקורס מא"זים (מפקדי אזור) של "ההגנה", והיה מגיע רק לביקורים קצרים בגבת. אמי ילדה את אחותי, נורית, חודש לאחר היקלטותם בגבת ונדרשה לוויתורים קשים כדי לאפשר לאבי את פעילותו בתחומי הביטחון והחברה. כשאבי סיים את הקורס הוא התיישב סופית בגבת ומיד קיבל עליו את תפקיד המא"ז ואת ריכוז ענף תפוחי האדמה. ארבע שנים לאחר מכן נולדה אחותי יהודית וכעבור ארבע שנים נוספות נולדה אחותי הקטנה מיכל.

גבת שימשה בסיס אזורי של מרכז "ההגנה". אבא היה אחראי על השמירה במקום, על האימונים ועל הסליקים של "ההגנה" ושל הקיבוץ. אבא הפך להיות דמות מוכרת ומוערכת מאד ב"הגנה" והוטל עליו לאסוף ידיעות באזור הצפון עבור הש"י (שירות הידיעות של "ההגנה"), לשם כך קשר קשרים עם הקצונה המשטרתית הבריטית.

בשנת 1944 מונה אבא בידי לוי אשכול לגזבר הפלמ"ח והפך לחבר במטה הפלמ"ח. תפקידו היה קצין מנהלה ראשי. אבא פעל למציאת מקורות מימון לקורסים ולפעילויות נוספות של הפלמ"ח. הוא גם שימש כאב בית-דין במשפטי שדה, כמפשר בסכסוכים וכאפוטרופוס ללוחמים צעירים. נוסף על כך היה גזבר הפו"ם (יחידת פעולות מיוחדות נגד הבריטים של הפלמ"ח).

בסוף סתיו 1945 נחתם בין ההגנה, האצ"ל והלח"י הסכם לשיתוף פעולה  מבצעי נגד השלטון הבריטי. אבא היה פעיל  גם במסגרת זו, שכונתה "תנועת המרי" והיה לו חלק ניכר בהקמתה.

הזוית האישית

רפי שושני מביא את סיפורו של אביו, סבא רבא של אוריה, אליעזר שושני

"אליעזר שושני (15 בדצמבר 1905 – 8 בדצמבר 1987) היה איש ציבור בימי היישוב היהודי בארץ ישראל וראשית ימי המדינה. היה בין החלוצים אשר לחמו על עבודה עברית במושבות, חבר פעיל ב"הגנה" וממייסדי כפר יהושע. בשנים 1956–1958 שימש כמזכיר תנועת "איחוד הקבוצות והקיבוצים". בשנת 1967 קיבל עליו את תפקיד המזכיר של "ברית התנועה הקיבוצית"." (ויקיפדיה)

מילון

אפוטרופוס
אחראי על מי שאינו מסוגל לדאוג לענייניו

פו"ם
יחידת פעולות מיוחדות נגד הבריטים של הפלמ"ח

גבת
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית.

ציטוטים

”אין מקום כמו הבית. “

הקשר הרב דורי