מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אליהו קיפניס ואמי לאה קיפניס לבית משפחת סורוקר

עבודה משותפת בבית התפוצות
אליהו קיפניס - השומר
סיפורי מורשת - היסטוריה משפחתית של הורי

שמי גרצ'וק דרורה, נולדתי בשנת 1936 בעיר חיפה בישראל להורי אליהו קיפניס ואימי לאה קיפניס לבית סורוקר.

סיפורי מורשת – היסטוריה משפחתית של הורי

ברצוני לספר את הסיפור של אבי – אליהו קיפניס ואמי לאה קיפניס לבית משפחת סורוקר.

אמי – עלתה לארץ עם משפחתה לאחר שברחו מרוסיה בשנת 1907 בהיותה בת שמונה בלבד. אבי עלה לארץ מרוסיה בשנת 1912 בהיותו נער עם אחיו. הם היו יתומים מהוריהם וגדלו ברוסיה עם סבא וסבתא שלהם. לאחר הרפתקאות רבות הגיעו לארץ לבדם.

אבי אחד מראשי ארגון "השומר"

לימים, אבי התגייס ל"שומר" שהיה ארגון ציוני והפך להיות לאחד מראשי השומר. בארץ שלטו אז התורכים שהתנכלו לארגון השומר והם אסרו את אבי ואת סגננו. לאחר שהיו בבית הסוהר של התורכים למשך כשנה נשלחו אבי וסגנו למשפט בסוריה – ברכבת שהייתה אז מישראל לסוריה.

תמונה 1

 דגל תנועת השומר

בדרך לסוריה הצליחו אנשי השומר להבריח אותם מהרכבת והסתירו אותם עד שהשלטון התורכי התחלף בשלטון הבריטי. אבי המשיך להיות פעיל מאד בארגון השומר.

בלילות היו אנשי השומר מפטרלים בשדות רכובים על סוסים ושומרים מפני המתפרעים הערבים. אבי אף נפצע מכדור של המתפרעים וזכור לי כיצד היה מראה לי את חור הכדור שהיה לו בחזה.

תמונה של אבי מארכיון תמונות מתולדות ארץ ישראל בירושלים.

תמונה 2

אליהו קיפניס משומרי המושבה ראשון לציון, על סוס

במשך השנים לאחר מכן היה אבי גם ראש ועד נווה שאנן. לאחר שחיו הרבה שנים בפתח-תקווה עברו הורי להתגורר בחיפה שבה חיו כל יתר ימי חייהם. הורי גידלו משפחה ענפה: היינו שבעה ילדים בבית.

הורי היו ציונים גדולים, בבית דיברו אך ורק רק עברית וחונכנו לאהבת הארץ. אני גדלתי לאור הסיפורים על ההתיישבות בארץ ומעשי הגבורה של אבי ושל יתר שומרי המושבות. גם הורי בעלי היו מוותיקי הארץ – גם הם עלו מרוסיה בראשית המאה והיו ציונים גדולים. אביו של בעלי – צבי גרצ'וק ז"ל היה ממקימי נהלל.

משפחתנו כיום גדולה מאד ומונה כ- 140 איש. אחת לשנתיים – שלוש אנו שוכרים אולם ונפגשים כולם יחד.

העשרה

ארגון השומר: ""השוֹמֵר" היה ארגון הגנה ביישוב היהודי בארץ ישראל בשנים 1909–1920. הארגון הוקם על ידי אנשי העלייה השנייה, ומטרתו המוצהרת הייתה "כיבוש השמירה" ו"כיבוש העבודה", כלומר, לימודן והעברתן לידיים יהודיות בכפר ובעיר בארץ ישראל. בשיא פעילותו, בשנת 1913, מנה הארגון כ-120 חברים וריכז את השמירה ב-13 מושבות בארץ ישראל"

תשע"ה

מורה מובילת תכנית הילה פלדמן, מנחת תכנית ענבל ברגב

מילון

השומר - ארגון
"השוֹמֵר" היה ארגון הגנה ביישוב היהודי בארץ ישראל בשנים 1909–1920. הארגון הוקם על ידי אנשי העלייה השנייה, ומטרתו המוצהרת הייתה "כיבוש השמירה" ו"כיבוש העבודה", כלומר, לימודן והעברתן לידיים יהודיות בכפר ובעיר בארץ ישראל. בשיא פעילותו, בשנת 1913, מנה הארגון כ-120 חברים וריכז את השמירה ב-13 מושבות בארץ ישראל

ציטוטים

”גדלתי לאור הסיפורים על ההתיישבות בארץ ומעשי הגבורה של אבי ושל יתר שומרי המושבות“

”משפחתנו כיום גדולה מאד ומונה כ- 140 איש. אנו נפגשים אחת לשנתיים כמסורת משפחתית“

הקשר הרב דורי