מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אלו הם חיי

אני וסבא
אני בילדותי עם הוריי
סיפור חיי בתל אביב לפני קום המדינה

התקופה טרום הקמת המדינה. הבריטים שלטו בארץ, הישוב היהודי היה מועט.
 
נולדתי בתאריך 27 באוקטובר 1941 בת"א וגרנו ברחוב קרל נטר 5. הורי ז"ל אברהם קום ומרים קום לבית קליין. אבי נולד ברוסיה בשנת 1913 ואמי נולדה בהונגריה בשנת 1925. אחי אליהו ואני גדלנו בבית רגיל לחלוטין בשנות ה-40 של המאה שעברה. חיינו עם תנאי צנע של אותה התקופה, תחת השלטון הבריטי ששלט אז בארץ ישראל.
 
בשנת 1948 קמה מדינת ישראל לאחר גירוש הבריטים מהארץ,ופרצה מלחמת השחרור. שהייתה תקופה קשה של מדינה בתחילת דרכה על כל המשתמע מכך.ילדותי עברה באותה השכונה. זוכר אני היטב את החיילים הבריטים שהיו מפטרלים ברחובות, כילד מאוד יראתי מפניהם. מאחר והיו גבוהים ומאיימים. 
 
אירוע נוסף מאותה תקופה שאני זוכר הוא: העוצר הגדול שהבריטים הטילו על הישוב היהודי בתגובה לרצח חיילים בריטים, וערכו חיפושים אחר חשודים מבוקשים מבית לבית. בהגיעי לגיל 6 התחלתי ללמוד בבית הספר "אחד העם" (בית ספר שקיים עד היום).
 
זכורני, שבסוף השליש השני עברנו לגור בגבעתיים בשכונת גבעת רמב"ם. שגם הייתה שכונה צעירה, המקום היה נראה כמו כפר, שבמשך השנים נהפכה לעיר ממש עם בתים רבי קומות וכו'.
 
ילדותי עברה בשכונה בגבעת רמב"ם. ובבית הספר ע"ש ברל כצנלסון בגבעתיים. שפת הלימוד הייתה כמובן עברית. 
 
מה שאני זוכר עוד את הצפיפות בכיתות, מאחר ולא היו מספיק כיתות לימוד. אירוע מעניין שחרוט בזיכרוני משנת 1950 הוא השלג שירד ונשאר מספר ימים. 
 
משחקי ילדות:
משחקים שהיו נפוצים אז בילדותי בארץ: הקפות, 3 מקלות, דודס, ארצות ומחניים. 
מה זה דודס? חברים בשכונה לימדו אותי משחק זה, ואני לימדת את חברי. חוקי המשחק: לוקחים מקל עגול מעץ-מוט מטאטא באורך של כעשרה ס"מ מחדדים אותו בשתי הקצוות מניחים אותו על הרצפה ובעזרת מקל מכים על הקצה המחודד ואז "הדודס" היה קופץ באוויר. ותפקידו של המכה היה להרחיק אותו במכה כמה שיותר רחוק.
 
תמונה 1
 
זכורני אז שהיו מבשלים על גבי פתיליה.
מהי פתיליה?  היה מתקן לחימום שבתחתיתו היה מיכל ובו היו ממלאים נפט ובחלקו העליון הייתה פתיליה עשויה מבד עבה שחלקה טבולה במיכל הנפט, והנפט היה נספג בפתילה והיו מדליקים מלמעלה ומניחים את הסיר מעל האש. זאת הייתה דרך בישול לעומת היום שאנו מבשלים על גבי כיריים עם גז או פלטת חשמל.
תמונה 2
 
זיכרון ילדות שנחרט בזיכרוני הוא הרכבת שעברה בת"א.
תמונה 3
 
גבעתיים בתקופת ילדותי התפרסמה בקבוצת הכדורגל שלה "הפועל רמת גן" שמגרש הבית ב"מכתש". לאחר סיום בית הספר היסודי, המשך הלימודים בתיכון "קלעי", ולאחר מכן צבא, מילואים וכמובן ארבע מלחמות ישראל.
 
חתונה: בשנת 1964 עם רותי לבית גרובשטיין
תמונה 4
 
 בשנת 2014 הנכדים ארגנו "שיחזור חתונה" לכבוד חמישים שנות נישואים.
תמונה 5
 
ונולדו שני הבנים אורי וניר.והנכדים: שיר, לי, מאי, גאיה, אביב וים.  כיום רווה נחת מהנכדים.  

מילון

פתיליה
תנור בישול העובד על נפט

ציטוטים

”"דברים חדשים מהעבר"“

הקשר הרב דורי