מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אישה לוחמת

להבים
ילדים יהודים בבגדד
סיפורה של חתון קליגלר מועלם

"אישה לוחמת!"

סיפורה של חתון מועלם! סיפור מתח, דרמה, אהבה ורגש

"נולדתי בבגדד, עיראק,  בשנת 1942 עם השם חתון. בגיל שבע עליתי עם הוריי לישראל. אני מרגישה כאילו נולדתי וגדלתי בארץ. העלייה לארץ הייתה להורי ולנו הילדים, משהו שיהודים חיכו לו אלפיים שנה וגודל השמחה הייתה בהתאם. זה מסביר איך הם קיבלו את כל התלאות ללא תלונות וללא תרעומות, להפך, באהבה: זכינו ואנחנו בישראל – זכינו מה שלא זכו הרבה הרבה דורות לפנינו.

מלחמה שלחמתי בחיי

בגלל מיקום בסדר הילדים, המלחמה על ההכרה כאחת במשפחה בין האחים והאחיות ואני החמישית, כל המקומות תפוסים. הראשון – האח הגדול, השנייה – האחות הגדולה, השלישי – השובב, הרביעי – הכי "ילד טוב ירושלים", ו א נ י – אנא אני באה?!

יצא מזה סיפור כואב מאוד, מכיוון שבחרתי רק שירגישו שגם אני קיימת, בחרתי להיות עקשנית ומרדנית והרגשתי יפה יפה כמה כולם כועסים עלי. זה גרם לי לגדול בהרגשה שאני בעצם רעה וכרעה מגיע לי רע ורק רע. יותר מזה. אם בא לי במקרה טוב, עשיתי הכל כדי להרחיק אותו ממני.

אנשים משמעותיים בחיי

דודה מזל, אחות אמי, אילולא  דודה מזל שכאשר עשיתי טבלה עם מי אני מסתדרת בעולם הזה ועם מי לא, היא נמצאה האחת והיחידה בצד של המסתדרת! בזכות החום, הקבלה, הפינוק, האהבה שקבלתי ממנה הצליחו  לגבור על כל החסרים מהאחרים. תודה דודה מזל!

זלמה, בשבילי, מורה רוחנית. אילולא זלמה עם כל מה שהיא נתנה לי. למשל, יכולתם גם היום לראות אותי עם תכשיטי פלסטיק, אותי ואת בנותיי. זלמה: "פלסטיק לא בשבילך, עברי לתכשיטי כסף"  למשל: לא להתבייש בהליכה שלי. זלמה: "ההליכה שלך, זו את, זה הביטוי האמנותי שלך". הרבה  היא עידנה אצלי וכמה היא עזרה לי לקבל את עצמי, להתחיל להעריך את עצמי. בסוף, כשהייתה מרוצה מהשינוי ומהתוצאות נהגה להגיד לי: "זה מתאים לך, זו את"!!!

ד"ר  אמיר

שנתיים שמעתי אצלו תלמוד באוניברסיטת באר שבע. ראיתי את יחסו לסטודנטים, יחס חם כאילו היו בניו ובנותיו. נותן דוגמה מעצמו לפעילות גופנית, הדירות שגר בהם כולן בלי מעלית, רק מדרגות. מגיע לאוניברסיטה באופניים! אילו לא הייתי לומדת ממנו את כל מה שלמדתי, אילו לא הייתי מקפידה להעביר לאחרים מה שאהבתי. ד"ר אמיר: "אם  אתה/ את, קוראים את הכתוב שלי וחושבים שזה  לא שטויות, זה סימן שניחנתם ב"משהו" שצריך להבחנה  הזאת. לא  צריך  לאכול את כל העוגה, כדי לדעת  מה טעמה." מסתכם   בשתי מילים, "והגדת לבנך"

התחביב שלי

ביהדות מאמינים שכל אדם נולד עם תפקיד. באחרית ימי – ואני בת 74, אני רואה את עיקר תפקידי, לקבל את השמחה שלי, מלרגש אנשים דרך כרטיס עם מילים שמבטאות הכרה בהם ובמעשיהם. ככל שהכרטיס מרגש אותם כך הם משמחים אותי. בעיניי,אני מקבלת אין סוף  מ ת נ ו ת,  מה', וזו הגדולה שבמתנות….!

חיי היום

כגמלאית ותושבת להבים, ברוך ה', חיי מצוינים. האמונה החזקה שלי אומרת לי, שכל מה שעברתי בחיי זה בדיוק מה שהביא אותי הלום: לא מפסיקה לקבל כל דבר טוב כמתנה מאלוהים.

הזוית האישית

שיר והגר:

חתון יקרה, היה לנו מאוד כייף להיות שותפות שלך לתכנית הקשר הרב דורי. שיתוף הפעולה, האוזן הקשבת והרצון למצוינות הובילו אותנו לצוות מנצח! תודה רבה לך!  שיר והגר!

מילון

"והגדת לבנך"
סיפור יציאת מצרים הוא מצווה, שלפיה חובה על הכול , לספר כל שנה בליל ט"ו בניסן , את הסיפורים המופיעים במקרא בעניין יציאת מצרים וכן עשר המכות שקדמו ושגרמו לה. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”לא  צריך  לאכול את כל העוגה, כדי לדעת  מה טעמה“

הקשר הרב דורי