מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"אין עתיד ללא עבר"

דביר וסבא רפאל מתעדים סיפור
סבא וסבתא - החתונה
סבא מצטרף לקיבוץ "שעלבים", יישוב צעיר וחדש

דביר מתעד את סיפורו של סבא רפאל – "אין עתיד ללא עבר"

בחרתי להתרכז בסיפורו של סבא בנושאים בית ומשפחה וברקע שואה ועלייה וכמובן זיכרונות. סבא נולד בפתח תקוה בשנת 1935. כשנתיים לאחר עליית סבא רבא וסבתא רבתא שלי מגרמניה במסגרת "העלייה החמישית" ולאור עליית הצורר "היטלר" לשלטון, אשר כבר אז הייתה מטרתו להשמיד את כל היהודים.

כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 היה סבא שלי בן ארבע ואחד הזיכרונות המוקדמים שלו מאותה תקופה היה קבלת הודעה מארגון הצלב האדום על השמדת חלק גדול של קרובי המשפחה במחנות הריכוז הנוראיים וביניהם גם סבא של סבא שלי שהיה בעל הוצאת ספרים וסוחר בחפצי יודאיקה מן המובילים בתחום בעולם כולו.

כאשר סבתא רבתא שלי קבלה את ההודעה המצערת הרגיש סבא שלי מאוד עצוב אם כי לא הבין עדיין את משמעות הבשורה לעומקה. כאמור משפחתו של סבא שלי הגיעה לארץ והתיישבה בפתח תקוה מקום שבו התרכזו רבים מחבריהם לתנועה.

עקב הקושי הכלכלי ובעיות הפרנסה בהם נתקלו הורי סבי נאלצה סבתא רבתא (חנה) לעבד חלקת אדמה בחצר הבית על מנת לשתול ירקות שונים לצרכי המשפחה. אחד מן הזיכרונות מאותה תקופה היה שסבא ואחיותיו נתבקשו לאסוף את גללי הסוסים שהסתובבו במושבה על מנת לזבל את גן הירק שסבתא יזמה בחצר הבית. סבא היה אז בן חמש שנים.

זיכרון נוסף של סבא שגם הוא מצחיק וכיום בוודאי לא מקובל, עקב קשיי הפרנסה שבהם סבא רבא שלי סבא גרשון נאלץ לעבוד בעבודות שונות ובין השאר היה עובר מבית לבית במושבה פתח תקוה ומוכר לעקרות הבית חומרי הדברה נגד מקקים ופשפשים שהיו מאוד נפוצים בתקופה זו. את כל חומרי ההדברה שם על מריצה ותענוגו של סבא היה להתיישב בין כל המכלים והקופסאות וכך לטייל בכל רחבי המושבה כאשר סבא גרשון היה נאלץ לדחוף את המריצה שכללה חומרי הדברה ואת סבא שלי.

 סבא רפאל בילדותו ( מסומל בעיגול).

תמונה 1

בגיל 6 עברה משפחתו של סבא לירושלים ושם עברה ילדותו, בהיותו בן 12,פרצה מלחמת השחרור וסבא חווה את המצור על ירושלים שהתבטא במחסור קשה במזון ובמים.

אחד הזיכרונות הקשורים למצב זה הוא שסבא ושלושת אחיותיו התבקשו לקטוף עשב בר הגדל בשדות ובצדי הדרכים על מנת לאפשר לאמם להכין קציצות מהירק הזה שנקרא "חובזה". בנוסף לכך אספו זרדים וקרשים על מנת להסיק את התנור הארעי שסבתא בנתה מפח נפט משומש וזאת מפאת חוסר בדלק וגז.

ההפגזות על ירושלים גרמו לכך שסבא נאלץ להתגורר בדירת מרתף של שכנים מפחד הפגזים שפגעו בכל בתי השכונה. בגיל 17.5 התגייס סבא לשירות צבאי במסגרת הנח"ל שמטרתו הייתה להקים נקודות ישוב במקומות שונים בישראל על מנת להבטיח את בטחונה. בתקופה זו סבלה האוכלוסייה בישראל מהתקפות "הפדאיון" (כדוגמת החמאס כיום), ארגון זה שם לו למטרה לשבש את החיים ולרצוח כמה שיותר יהודים. אחד מתפקידיו של סבא מתוקף היותו חייל, היה ליווי שיירות לאילת שהדרך אליה הייתה מאוד לא בטוחה ונתונה להתקפות המחבלים.

בהמשך, הצטרף סבא לקיבוץ "שעלבים" שהיה ישוב צעיר וחדש ותאם את הרעיון של "ישוב הארץ". במקום זה הכיר את סבתי שהתנדבה שם במסגרת השירות הלאומי. החתונה התקיימה בקיבוץ בצניעות שהייתה מקובלת בתקופה זו.

תמונה 2

לאחר תקופה קצרה עזבו סבי וסבתי את הקיבוץ ועברו להתגורר בחיפה עיר הולדתה של סבתי ומקום מגוריהם של הוריה שגם הם עלו לישראל מפולין בשנת 1934 ואיבדו את כל משפחתם בתקופת השואה. במשך השנים נולדו דודתי ואמי , שגם היא מספרת לנו לעיתים זיכרונות מתקופת ילדותה המאושרת כאן בעיר חיפה.

 משוב של סבא רפאל:

בחרתי להעביר לדביר נקודות ציון בדרך חווייתית שחוויתי במשך שנים אני עצמי, נגיעות קלות ולא טראומתיות: מושגים חדשים שדביר למד תוך תיעוד הסיפור המשפחתי, נושא השואה – היטלר, מחנות ריכוז והשמדה ורדיפת היהודים. העלייה חמישית וקשיי ההתאקלמות. יודאיקה, ההתיישבות בארץ, בטחון ומלחמת השחרור, תקופת הפדאיון וליווי שיירות.

משוב של דביר:

סבא כיום בגמלאות לאחר שניהל במשך שנים את המחלקה לתקשורת ואודיולוגיה בבית החולים רמב"ם. סבא מקדיש לי הרבה מזמנו ומנסה להעביר לי את מורשת משפחתו בכל דרך אפשרית.

אני מקווה שאוכל להמשיך את השרשרת ולהיות חלק ממנה עד סוף כל הדורות.

 אני וסבא רפאל בתכנית הקשר הרב דורי, מתעדים סיפור חיים.

תמונה 3

בית ספר "נתיב אליעזר כרמל" – רכזת התוכנית אביבה אליה שניר

מילון

יודאיקה
אמנות יהודית - היא אמנות ויזואלית המזוהה עם ערכים הקשורים לדת ולתרבות היהודית. אפשרויות התיחום של המושג "אמנות יהודית" הם נרחבות כיוון והממצא החומרי הנמצא בידי החוקרים מכיל מגוון רחב של פריטים הנעים בין פריטי אמנות כגון ציור, פיסול וארכיטקטורה, לבין אומנות שימושית ותשמישי קדושה ("יודאיקה"), קיים קושי ביצירת מסורת יצירה אחידה.

ציטוטים

”"אין עתיד ללא עבר" “

הקשר הרב דורי