מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין לנו ארץ אחרת

סבתא ואני בלב טוב
כאן אני בת 19 בברית המועצות
העליה מברה

שנות ה-60. ברית המועצות ואני נשואה עם תינוקת. נולדתי להורים שהם ניצולי שואה. אבא ברקו ז"ל איבד בשואה את כל המשפחה, הוריו, סבא וסבתא שלו ועשרת אחיו. אמי פפי ז"ל מצאה אח ואחות ושאר משפחתה נספתה בשואה.

בעיר שבה גרנו, חוסט, ילדים יהודים גדלו בלי סבא וסבתא לא היה קיים מושג כזה. למרות שגדלנו בין הגויים, נהגנו לשמור על מנהגים והלכות של יהודים. הוריי דאגו לדבר איתנו בבית יידיש ולאכול אוכל כשר. לדוגמה בפסח החלפנו כלים, אכלנו אוכל כשר לפסח, מצות נעשו בסתר, הכל נעשה בסתר. ברוסיה השלטון היה סובייטי קומוניסטי. אשר לא היטיב עם היהודים ולא היה סובלני. הם דרשו מכולם להיות קומוניסטים וכל המפר את חוקי השילטון נידון למאסר.

תמונה 1
חתונה אזרחית וחתונה כשרה יהודית

 

בשנת 1971 נשאתי למשה ליזרוביץ בחתונה אזרחית בבית העיריה, כנדרש מכל אזרח סוביטי. במקביל ערכנו חתונה יהודית כשרה כהלכתה בסתר.

באותם השנים התחילה עזיבה גדולה של יהודים. ההורים חששו מהתבוללות.  כולם רצו לעזוב ולעלות לארץ ישראל. גם המשפחה שלי שהיו בה שבע נפשות רצו לעלות לישראל אבל כולם ביחד ולא להשאיר אף אחד מאחור.

תמונה 2

הגשנו בקשת יציאה כל שנה מחדש- ניתן היה להגיש פעם בשנה בלבד. גם בקשת יציאה היה מעשה מסוכן.

באפריל 1975 קיבלנו סוף סוף היתר יציאה מברית המועצות והיינו צריכים לממשו תוך עשרה ימים אם לא תוקפו יבוטל.

תמונה 3
המשפחה שלי לפני העלייה לארץ

לשם כך התפצלנו. בעלי משה נסע למוסקבה לשגרירות ההולנדית (לא היו קשרים דיפלומטיים עם ישראל).

ההורים שלי יחד איתי מכרו את הבית ואספו את תחולתו. (מה שהיה מותר). היה איסור מוחלט להוצאת דברי ערך כסף או זהב. בגבול המעבר פקידים סובייטים בדקו את תחולת הארגזים והרבה רכוש הוחרם. הגענו ברכבת לווינה ומשם בטיסה לישראל. בישראל קיבלה אותנו חברה קרובה שלי. לא הייתה לנו משפחה קרובה.

ואז כולנו עברנו למרכז קליטה בכפר חב"ד. אמא של קרן, אריקה הייתה אז בת שנתיים וחצי. התקופה הראשונה הייתה קשה מאוד וכן גם ההסתגלות. במרכז קליטה קיבלנו חדר עם ציוד מפלסטיק במטבח (צלחות, סכו"ם, כוסות). לי היה מאוד קשה בלימודי השפה העברית. לא היה כסף, במכולת קנינו רק מה שהיה נחוץ (לחם, גבינה…).

אחרי שלושה חודשים באולפן ללימודי עברית קיבלתי החלטה לצאת לעבוד במקצוע שלי כאחות שרכשתי עוד ברוסיה. עבדתי באסף הרופא במחלקה הכירורגית ילדים ושם תוך כדי עבודה, למדתי לכתוב ולקרוא. במקביל רכשנו משק חקלאי בכפר שמואל שתלנו מטע אפרסק, גידלנו כבשים ועגלים. גדלתי משפחה עם שתי בנות.

אני גאה על הקליטה המוצלחת שלנו בארץ ישראל ועל כל מה שהשגנו והצמחנו בשתי ידיים.

שיר השיירה – אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב

הזוית האישית

קרן: לי היה כיף מאוד לעבוד בשיתוף פעולה עם סבתא, לעזור לה וללמד אותה דברים חדשים.

סבתא יהודית: היה לי מאוד נחמד והרבה הרבה אהבה עם קרן ללמוד על הידע שלה במחשבים ושליטה בכל התוכנות.

מילון

גווץ
גיבץ' הוא תבשיל או נזיד ירקות רומני מולדובני המכיל ירקות כגון בצל, גזר, כרוב הבר, עגבנייה, חציל, קישוא, ועשבי תיבול כגון שמיר, פטרוזיליה או קורנית. גיבץ' מוגש בדרך כלל כתוספת למנה עיקרית, כמנה צדדית או כארוחה בפני עצמה עם לחם או ממליגה. ויקיפדיה

גווץ
מאכל ירקות מאודים.

ציטוטים

”אין לנו ארץ אחרת“

הקשר הרב דורי