מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך שהזמן עבר

ילדים משחקים בג'ולות ברחוב
ילדים משחקים במשחק מחשב
הסיפור על המעבר הבין דורי

חיה נולדה בשנת 1948 שנת הקמת המדינה, היא נשואה ליורם שחר ויש להם שני ילדים.

במפגש תכנית הקשר הרב דורי, חיה מספרת לעדי על ההבדל בין ימי ילדותה לילדות של הילדים היום.

זמן הפנאי של פעם

פעם המחשב והטלוויזיה לא היו קיימים ושיחקו יותר בחוץ עם חברים אז מטבע הדברים רוב המשחקים היו קשורים לרחוב כמו תופסת, סימני דרך, מחניים וג'ולים. אני אהבתי מאוד לקרוא, הייתי מחליפה ספרים בספריה ומאוד אהבתי סרטי קולנוע, הייתי יוצאת עם אימא שלי לראות סרטים אהבתי בעיקר סרטים היסטוריים על מלכים ומלכות לא היו סרטים בדיוניים וסרטי פנטזיה עם יצורים דמיוניים כפי שיש היום.

תקשורת בין אנשים בעבר

בעבר לא היו טלפונים ואמצעי תקשורת כמו היום. אבא שלי מאוד אהב דברים חשמליים ואנחנו היינו הבית כמעט יחיד שהיה לו טלפון. לאחרים לא היה טלפון, אז ממילא לא יכולתי לדבר בטלפון עם אף אחד, כדי לקבוע להיפגש ביחד היינו אומרים בבית ספר לפני שהלכנו שנבוא. לפעמים פשוט דפקנו בדלת והגענו. לא היה דבר שצריך לקבוע מראש ולכתוב הודעות כי גרנו קרוב.

כיוון שעד שנת 1968 בכלל לא הייתה טלוויזיה, היו שומעים את החדשות ברדיו וגם קראו עיתונים. היו משדרים ברדיו כל הזמן, הטלוויזיה הגיעה יותר מאוחר אבל כשהייתי קטנה היו רדיו ועיתונים וידענו על כל מה שקורה בארץ ובעולם.

הבדל בלימודים

אני חושבת שהיום לומדים פחות ידע כללי. כשאנחנו למדנו תנ"ך וספרות הכריחו אותנו הרבה פעמים ללמוד שירים וסיפורים בעל פה אז ידענו לספר סיפורים של התנ"ך בעל פה. לא נעזרנו במחשב כי אז לא היה קיים המחשב היינו צריכים לכתוב חיבורים, היינו צריכים ללמוד בעל פה והיינו צריכים לחבר לנסות לפתור בעיות בחשבון. היו שיעורי בית בכמות גדולה יותר מהיום, לנו היו שיעורי בית בכל מקצוע נדמה לי שהיום כמעט ואין שיעורי בית בכלל. הייתה חובה לקרוא ספרים ואז לכתוב עליהם יומן קריאה ולמלא פרטים כמו למשל מי כתב אותו ומה דעתך על הספר.

היו לנו שיעורי מלאכה שכבר אין אותם יותר, שבהם הבנים למדו להכין כל מיני קרטונים והבנות למדו לצייר, לתפור ולסרוג. חילקו אותנו לקבוצת בנים ולקבוצת בנות מה שהיום פחות מקובל כי כל הילדים עושים אותו דבר, פעם בנים ובנות עשו דברים שונים. גם היה לנו שיעורי בישול בבית ספר.

בגלל שלא היה מחשב שאפשר לחפש בו מידע כמעט בכל בית הייתה אנציקלופדיה. אצלנו בבית הייתה אנציקלופדיה עברית, לצורך חיפוש המידע השתמשו בספרים כגון ספרי חינוך, כרכים של התנ"ך ואנציקלופדיות בנושאים שונים.

להגיע לבית הספר היה פעם דבר פשוט מאוד, בגלל שהערים עוד היו קטנות והכול היה קרוב. אך עם הילדים שלי זה היה שונה, בגלל שרציתי לשלוח אותם לבתי ספר מיוחדים הם היו זקוקים להסעה.

ספורט בעבר

אם היה משחק כדורגל חשוב היו שומעים מישהו מתאר את המשחק ברדיו הוא דיבר מהר בהתלהבות, ידע את שמות כל השחקנים וידע לתאר את כל המהלכים, אבל לא יכולת לראות אלא רק לשמוע, מעט אנשים היו הולכים לראות משחקים באצטדיונים כשהיו משחקים נגד מדינות זרות כל האנשים בארץ התרגשו והקשיבו לרדיו וכך אנשים ידעו מה קורה בספורט.

הבדל הדור

אני חושבת, שלדור של היום יש חיים יותר נוחים מפני שהמידע נגיש יותר, כבר לא צריך ללכת לספריה אפשר פשוט להדליק את המחשב ולחפש באינטרנט ואז המידע פרוש על המסך. אני רואה תלמידים שמגיעים לאוניברסיטה ולומדים אצל בעלי, באופן כללי אני מרגישה שהתלמידים יודעים פחות דברים ואין להם ידע.

אני חושבת קודם כל שידע לא מוערך כל כך, בבתי ספר לא מפתחים את הצורך לדעת, להיות משכיל, לא רק ללמוד את הדברים שצריך לבגרות, ללמוד אומנות, ללמוד היסטוריה, דברים שאתה לא בהכרח צריך להיבחן עליהם. וגם צמצמו מאוד את הדברים שצריך להיבחן עליהם.

הזוית האישית

חיה שחר: מאוד ריגש אותי המפגש המיוחד עם עדי בגלל חוכמתו האופי הנעים והטוב שלו וגם בגלל האופי המיוחד של הרקע והמפגש שלנו.

עדי: היה מעניין מאוד להקשיב לסיפור ולשמוע על מה שהיה פעם, היה נחמד לראות איך חיו בעבר ונהנתי לעשות את הראיון.

מילון

ג'ולות
כדורים זכוכית צבעוניים ששימשו למשחק

ציטוטים

”פעם המחשב והטלוויזיה לא היו קיימים ושיחקו יותר בחוץ עם חברים“

הקשר הרב דורי