מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה בחוף קריית חיים

סבתא - הולנד 2017 טיול בת מצווה
בוק לבת מצווה
ים, גשם ומטקות ואהבה אחת

שמי סתיו ברק אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי ציפורה.

סבתא ציפורה ברק נולדה בעיר אולם בגרמניה בשנת 1947, לבית משפחת זיברבלך. כשסבתא הייתה בת שנתיים, בשנת 1949 עלתה המשפחה לישראל. סבתא סיפרה לי על הכרותה עם סבא:

"פגשתי את סבא שנתיים לפני שהתחתנו בשנת 1968 על שפת הים במתרחצי חורף. היו בקריית חיים אנשים שהתרחצו  בחוף הים בחורף. החוויה הייתה להתרחץ בחורף והגשם טפטף עלינו. כשהגשם התחיל להיות חזק ושוטף רצו כולם לחוף למרות שהיו כבר רטובים. סבא גר קרוב לים ואני יותר רחוק. סבא היה שחקן מטקות מעולה וכולם רצו לשחק איתו. אני הייתי חוזרת מהצבא ומספרת את סיפורי הצבא שלי. הייתי רואה שסבא מקשיב ואחר כך הוא הסכים לשחק איתי מטקות. שחקנו יחד מטקות. עד שיום אחד הוא הזמין אותי לראות סרט ביחד, הסכמתי והלכנו ביחד לקולנוע ואחר כך נסענו לעכו ביחד.

סבא הציע לי נישואים ולא היה שום דבר דרמתי. אמרנו שהגיע הזמן והולכים להכיר את ההורים. החלטנו להתחתן משום שהחלתנו שאנחנו רוצים לחיות ביחד ולהקים משפחה ביחד ונראה לנו שאנחנו אוהבים אחד את השני. רצינו לגור ביחד. אז לא גרו ביחד לפני החתונה כמו שהיום. הייתה קצת בעיה עם ההורים שלי למרות שקיבלו את זה בשמחה. סבא היה מעדות המזרח ואני אשכנזית ולאשכנזים הייתה בעיה עם עדות המזרח. אבל הם שמחו. לא היה להורים של סבא אכפת שהוא יישאר בבית. הם שאלו אותו אם הוא חושב שאני ראויה לו אז הוא אמר שכן.

בחתונה אני הייתי בשמלה תכלת לא לבנה. נורא התרגשתי. סבא גדול בשנתיים וחצי ממני ואני הייתי בת 23 קרוב ל-24. התחתנו ביום שני כשכל המספרות סגורות חצי יום או כל היום. הלכתי מוקדם לעשות תסרוקת. איפרתי את עצמי לבד. אח שלי היה במילואים והוא עשה מעשה שאסור לעשות הוא הלך יחף והיו חייבים נעליים סגורות והכניסו אותו לכלא. אמא שלי הייתה עצובה מאוד ואמרתי שזה לא מתאים לי שתהיה לי אמא עצובה ושאני מקווה שהוא יגיע לחתונה. הפעלנו קשרים והוא הגיע והייתה שמחה גדולה. החתונה הייתה בקריה באולם, סבא בא לקחת אותי באוטו של אבא שלו ונסענו לחתונה. היו שם חברים ומשפחה והיה שמח ומאוד התרגשנו. אני זוכרת שרקדנו בשמחה הוא נראה מאוד מרוגש עשינו חתונה ספרדית למרות שאני ממוצא אשכנזי.

הזוית האישית

סתיו ברק: נהניתי  מאוד מעבודת התיעוד ורציתי לומר תודה לסבתא זה לא מובן מאיליו.

מילון

זילברבלך
פח כסף

ציטוטים

”"אין טעם בלצאת מהמים ברגע שמתחיל גשם"“

הקשר הרב דורי