מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך עליתי לארץ

וסבתא פרומה הדרי ואדם הדרי
האנייה אקסודוס
סיפור העלייה לארץ בעזרת אקסודוס

שמי פרומה. גדלתי בעיר לודז' שבפולין.

לודז' היא העיר השלישית בגודלה בפולין הממוקמת במרכז המדינה. לודז' התפתחה מכפר קטן לעיר של תעשיית טקסטיל.

עם כיבוש העיר במלחמת העולם השנייה על ידי הגרמנים וריבוי אוכלוסיית היהודים בה ובסביבתה, הייתה לאחד מהגטאות הגדולים בפולין. היהודים אולצו לעזוב את בתיהם ועסקיהם ורוכזו במספר רחובות שגודרו. הופעלו יחידות שיטור וסיור על מנת למנוע את בריחת היהודים מהמקום.

משפחת הוריי שגרו מחוץ לחומות אולצו לעזוב והוכנסו לגבולות הגטו לבית חלופי. הם עסקו בחייטות, תפירה, סריגה, פירזול ועבודות עור ומשום כך נלקחו מיד לעבודת כפייה עבור הגרמנים למחנות עבודה.

משפחת אמי שמנתה שבעה נפשות פוצלה. סבתי ובתה הקטנה ברוניה נשלחו מיידית למחנות ההשמדה, והיתר למחנה עבודה. אמי ואחותה הבכורה עזבו את העיר ופנו לדודם שגר בוורשה היות והוריהם חשבו שלשם הגרמנים לא יגיעו. שתי האחיות, האחת בת 16 ואימי בת ה-14 הסתובבו ברחובות והצטרפו לעוד שנסו מאימת הגרמנים. הומלץ להם לעבור את הגבול לרוסיה. כך עשו ונתפסו בגבול. הן הועברו לסיביר לעבודות כפיה עבור הרוסים.

הוריי נפגשו ברוסיה ונישאו בשנת 1942. אחותי נולדה בסיביר. נפוצו שמועות במקום על התארגנות לעליה לישראל על ידי עלייה ב' (בלתי לגאלית, בלתי חוקית שכן גבולות הארץ היו סגורים על ידי הבריטים). אנשי הצוות שהיו מתנדבים: מפקד האנייה- הראל יוסי, רב חובל- יצחק ארן אהרונוביץ' הידוע בכינויו אייק.

הוריי הוברחו במשאיות מכוסות בברזנטים בדרכי עפר, בלילות, על מנת לא להתגלות והורשו לרדת למספר שעות מצומצם ביערות, עד הגיעם לנמל היעד מרסיי שבצרפת. משם הועלו לאנייה בשם "יציאת אירופה" או בשמה המפורסם מספרים רבים וסרטים שנעשו עליה – "אקסודוס". הייחוד בה, שהיא אוכלסה על ידי נשים בהיריון, משפחות עם ילדים קטנים ויתומים ששרדו את מחנות ההשמדה, וכאלו שהוחבאו אצל משפחות נוצריות.

הכניסה לישראל באותם הימים לא הייתה חוקית. ישראל הייתה תחת שליטת המנדט הבריטי. האנייה לא הורשתה להתקרב לחוף ופרץ קרב בין הפליטים באנייה לבריטים כשהפליטים נלחמו בהם בהשלכת קופסאות שימורים שהיה האוכל שלהם באנייה,באגרופים חשופים והשלכת חפצים מכל הבא ליד.

לאחר מאבק עיקש גררו האנגלים את האנייה לחוף חיפה שם פוצלו הנוסעים לשלוש אניות והוחזרו לאירופה. היות והמשיכו להתנגד לרדת לחוף זר, הוחזרו כעונש לגרמניה שהייתה כבושה כבר על ידי האנגלים הרוסים והאמריקאים.אני נולדתי בשטח שיפוט בריטי במחנה פפנדורף. לקראת החורף הקשה הועברו המעפילים למחנה במחוז אמדן.

בית היולדות היה במנזר, בעיירה סמוכה שנקראת אואריך. לאחר טיפול יפה ביולדת וברך הנולד הוחזרנו למחנה העקורים.

אני נקראת על שם סבתי שנספתה.

מצגת המסכמת את תהליך העבודה בתכנית הקשר הרב דורי:

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר אלחריזי בהנחיית אתי מונוביץ'

מילון

טקסטיל
שם כולל לבדים למיניהם

ציטוטים

”לודז' היא העיר השלישית בגודלה בפולין הממוקמת במרכז המדינה. התפתחה מכפר קטן לעיר של תעשיית טקסטיל.“

הקשר הרב דורי