מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבתי שרדה בעת העלייה

סבתי אילנה בהריון על אבי
סבתי ביום חתונתה
תקופת הצנע כרקע לעלייה לארץ

סבתי אילנה נולדה בפרס (איראן) בשנת 1946. היא סיפרה לי שבפרס הכל היה טוב והיה הרבה כסף, וכל מה שהיא רצתה היה לה. כולם שיחקו ביחד וכולם שמחו ונהנו. לעומת זאת, בעת העלייה שלה לארץ ישראל היה לה ולכל משפחתה מאוד קשה להשתלב בארץ, כי הם לא ידעו את השפה. בנוסף, כאשר עלו לארץ לא היה להם כסף. סבתי אפילו מספרת לי שהיא פעם הלכה להביא מים ממקום מסוים, וכאשר היא לקחה את המים ילדים גדולים ממנה הציקו לה והרביצו, ובנוסף הם שפכו לה את כל מי השתייה.

סבתי גם סיפרה לי גם שלחברותיה היה כסף וכשהיא באה אליהן הביתה היא אכלה מכל טוב. אך כשהן באו אליה, הדבר היחידי שהיה זה בוטנים, כי באותה תקופה זה היה מצרך זול – אמה של סבתי הכינה מזה קציצות. עם זאת, גם כשלא היה כל כך הרבה כסף תמיד הם שמחו ונהנו יחד. בשבתות וחגים הם היו הולכים לבית הכנסת, גם כי אביה של סבתי היה רב. כך שניתן לסכם שלמרות שלא היה כסף והם גרו בתוך אוהל, עדיין, סבתי מעידה, שכולם היו תמיד ביחד, שרים ורוקדים – ובעיקר שמחים.

סבתי ביום חתונתה

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד הראל: שנינו מאוד נהנינו לעשות את העבודה, גם כי סבתי מאוד שמחה בזה שהיא תהיה באינטרנט וכך לתמיד ישמר סיפורה. אני מאחל לסבתי שתמשיך לשמוח ושתישאר אותה סבתא מדהימה שעוזרת בכל מה שצריך.

סבתא אילנה: אני מאחלת לנכדי שיצליח בלימודים וימשיך ליהנות מהחיים ולשמוח.

מילון

خوشبختانه
הפירוש למילה בפרסית הוא: בשמחה

איראן
הרפובליקה האסלאמית של איראן היא רפובליקה אסלאמית-שיעית בעלת מיעוט סוני הנמצאת במערב אסיה, והיא כיום בעלת משטר תיאוקרטי. לאיראן היסטוריה ארוכה, החל מהאימפריה הפרסית שהוקמה על ידי כורש בשנת 550 לפני הספירה. עד 1935 נקראה איראן בשם פרס. השם "איראן" מקורו עוד באימפריה הסאסאנית. באותה השנה נכנס המונח לשימוש בינלאומי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתי לימדה אותי את המשפט: "תמיד תסתכל על הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי