מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבתי לואיזה שמרה על שפת ה"חקטייה" (לאדינו)

סבתא לואיזה ומעיין
סבתא לואיזה היפה
מקור שפת ה"חקטייה" (לאדינו)

שלי (שמואל בן הרוש) הוא ממוצא ספרדי. הוא נולד בעיירה קטנה בצפון מרוקו ששמה היה ארסילה.בתור ילדה קטנה אני זוכרת אותו "כאגדה מתהלכת".אפשר לספר עליו סיפורים בלי סוף! על מעשיו, על חוכמתו , ועל כוח פיזי עצום!!!!.הוא היה גבוה, נעים הליכות ותמיד נתן לעניים צדקה בסתר, מכיוון שהיה משוכנע, שצדקה מצילה ממוות. וכך הוא חינך אותנו.

הוא היה סוחר בדים, שהיה יוצא בבוקר מחוץ לעיר לכל מיני מקומות עם הסחורה הכבדה שלו.כשסחר במקומות קרובים לעיר הוא רכב על סוסו וחמוש באקדח כהגנה נגד השודדים, שהיו מתחבאים בדרכים וכשסחר במקומות רחוקים נסע ברכב עם עוד סוחרים. המטען הכבד שלו היו בגדים לאוכלוסייה הערבית שגרה בשווקים ובנוסף היה בונה אוהל, בו היה מציג את הסחורה.אבא שלו (שלומה בן הרוש) היה בונה אוכפים מעור לסוסים (מקצוע שעבר מדור לדור) על סבא שלי אני יכולה לספר שאבי היה דומה לו במראה ובאופיו. יום אחד של חורף בזמן שהוא פירק את אוהלו שמע בכי מר של ערבי מתייפח בגלל שגנבו לו את הפדיון היומי. הוא שמע אותו אומר:" יש לי 4 ילדים ולא אוכל להביא אוכל הביתה". אבי התקרב אליו בזמן שהמון מסביבו ואומר: "אני אב ל- 6  ילדים ומוכן לתת סכום מסוים שהאיש האומלל הזה יוכל להביא אוכל לילדיו!.  "הרבה מהקהל התנדבו גם הם בזכותו ותרמו. האיש חיבק את אבי והלך לדרכו.
עברו כמה חודשים ואבי אסף את הסחורה פרק את האוהל עלה על סוסו ויצא לדרך. בגלל הגשם הסוס הלךלכיוון אחר פתאום אבי הרגיש שהסוס נעצר ושמע איש שאומר לו: " תן את כל הכסף! אם לא יהיה לך רע מאוד". אבי אמר לו: "קח את הפדיון היומי שלי היום מכרתי מעט מאוד האיש נדהם ואמר לו: "אתה לא היהודי שיום אחד…וסיפר את סיפורו. אני הערבי שגנבו לו את הכסף באותו יום. אבי שאל: "אז למה אתה עושה לאנשים מה שעשו לך? תיראה יהודי החיים קשיםולא הסתדרתי בחיים הישרים….. אני אוביל אותך לדרך הבטוחה מכיוון שהדרך שאתה נמצא בה מלאה שודדים שגונבים והורגים ללא רחמים וכך אבי חינך אותנו לתת צדקה ולעזור לזולת!!
אלוהים לא שוכח ומחזיר בטוב.צדקה מצילה ממוות !!
תמונה 1
העשרה
חקטייה: "דיאלקט של שפת הלאדינו של יהודי צפון מרוקו".
לאדינו: "לאדינו היא שפה רומאנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד, וידועה גם בשמות "ספאניולית" (בעברית), "ג'ודיזמו", udeoespa?ol", ספרדית־יהודית או רק אספאניול בשפת הלאדינו המדוברת. לאדינו הוא השם הנפוץ ביותר כיום ללשון "הספרדית-היהודית", בעבר המונח לאדינו היה לשפה המשמשת לתרגום כתבי קודש בלבד הכתובה באותיות רש"י, שפה שיוחדה לכתיבה והייתה שונה משפת הדיבור". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

חקטייה
דיאלקט של שפת הלאדינו של יהודי צפון מרוקו

לאדינו
לאדינו היא שפה רומאנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד, וידועה גם בשמות "ספאניולית" (בעברית), "ג'ודיזמו", udeoespa?ol", ספרדית־יהודית או רק אספאניול בשפת הלאדינו המדוברת. לאדינו הוא השם הנפוץ ביותר כיום ללשון "הספרדית-היהודית", בעבר המונח לאדינו היה לשפה המשמשת לתרגום כתבי קודש בלבד הכתובה באותיות רש"י, שפה שיוחדה לכתיבה והייתה שונה משפת הדיבור.

ציטוטים

”חשוב לשמר את שפת ה"חקטייה", שכמעט ולא מדברים בה בעולם. “

”גירוש ספרד בעיני הוא כשואה הראשונה של יהודי ספרד“

הקשר הרב דורי