מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבי סגר מעגל אחרי 60 שנה

סבא בצבא
סבא בצבא.
ההשתתפות במצעד צה

בחרתי לספר את סיפורו של סבי יהודה עדן שהשתתף במצעד של צה"ל ליום העצמאות.

סבי נולד בפתח תקווה בבית חולים בילינסון בשנת 1937 לפני שקמה מדינת ישראל. הוריו היו בהכשרה ברעננה לקראת הקמה של קיבוץ חדש – מעוז חיים.

סבי גדל בקיבוץ מעוז חיים שבעמק בית שאן ואחר כך עבר עם משפחתו לקיבוץ אשדות יעקב שבעמק הירדן.

סבי התגייס לחיל הצנחנים והיה לוחם. בשנת 1948 חגגו 10 שנים להקמה של המדינה. סבי וחבריו נבחרו לצעוד במצעד של צה"ל שעבר ברחובות העיר ירושלים. היו חזרות רבות לקראת המצעד ורק חיילים מסוימים נבחרו לכך. סבי הרגיש שהוא מייצג בכבוד את היחידה ששירת בה. הוא היה בתפקיד של מפקד כיתה (מ"כ) ולכן צעד בשורה הראשונה ויש תמונות שהוא מופיע בהן בברור.

המשפחה לא יכלה לבוא לצפות במצעד כי הוא היה פתוח רק לאנשים מסוימים.

 במצעד צה"ל

תמונה 1

יום קודם, בערב יום העצמאות, הוא הופיע בטקס הרשמי בהר הרצל.

השנה, כשחגגו 70 שנה למדינת ישראל, נכדו של סבי (בן דוד שלי) שמשרת בשייטת הצוללות, נבחר כחייל מצטיין של הנשיא. בתור חייל מצטיין הוא השתתף גם בטקס בהר הרצל בערב יום העצמאות ולמחרת בטקס בבית הנשיא. סבי היה מאוד גאה בו והרגיש סגירת מעגל.

 מצעד צה"ל

תמונה 2

הזוית האישית

רוני פלג: אני שמחה שיש את משימה זאת כי זה מחבר בין הנכד וסבו. זה גם מלמד את ההיסטוריה של ארצנו וטקסים שהיו בה. הכרתי אצל סבי המון תכונות שלא הכרתי בו. אני מרגישה גאווה שסבי לקח חלק בטקסים שקשורים למדינתנו. אני מאחלת לי ולסבי שהוא ימשיך לספר לי חווית שהוא חווה בילדותו. ואני מקווה שאני אהיה בצבא אשתתף גם בטקס יום העצמאות והוא ישב בקהל ויהיה גאה בי.

מילון

מ"כ
מפקד כיתה

מצעד צה"ל
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות.

ציטוטים

”"סבי היה גאה והרגיש סגירת מעגל" משמח אותי שהוא ראה את הטקס של בן דודי“

הקשר הרב דורי