מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבא לא הצליח לעלות ארצה מכרמאנשה?

גילוף של דמות זורואסטרית במחוז כרמאנשאה באירן שם נולד סבי
אורט חולון
בן דודו של סבא שכנע אותו לא לעלות ארצה

סבא שלי מצד אמא, גבריאל ג'אני, נולד ביישוב "גאהברה" במחוז "כרמאנשה" שבאיראן בשנת 1935.

אבא שלו נפטר לפני הולדתו. הוא נולד למשפחה בעלת חמש נפשות כאשר הוא הצעיר מביניהם והיו לו שתי אחיות ואח. בתקופה הזו החיים לא היו קלים ולמשפחה שלו בפרט ולכן הוא ואחיו נאלצו לעבוד בגיל צעיר על מנת לפרנס את משפחתם.

בגיל 21 הוא הקים משפחה ונולדו לו שבעה ילדים. שניים מתוכם נפטרו כתוצאה ממחלות שבאותו הזמן לא מצאו להן תרופה. בגיל 43 הוא תכנן לעלות לארץ ביחד עם משפחתו ובן הדוד שלו. הוא מכר את כל הנכסים שלו, הוציא דרכונים לו ולכל משפחתו. הוא חי יחד עם אחיו ובן דודו באותו הבניין והיה ביניהם קשר עמוק.

לאחר שהחליטו לעלות לארץ ואחיו שמעו על כך חשבו גם האחים שלו לעלות לארץ אך לבסוף התחרטו משיקולים כלכליים. בדיוק כמה ימים לפני הטיסה חזר בן הדוד שלו שאיתו תכנן לעלות לארץ מביקור בישראל. בן הדוד שלו החליט לא לעלות לארץ והשפיע בכך גם על סבא שלי וכתוצאה מכך סבא שלי התחרט והחליט שהוא נשאר באיראן.

סבא שלי השכיר אחר כך דירה, כיוון שלא היה לו ולמשפחתו מקום לגור בו. בהתחלה חיו בבית קטן מאוד של חדר אחד כל המשפחה בצפיפות נוראית. לאחר מכן הם יכלו לאפשר לעצמם לחיות בתנאים קצת יותר נורמליים למשפחה בת 7 נפשות ועברו לגור בבית בעל 3 חדרים. לאחר שסבא שלי עבד קשה בשביל להשיג כסף הוא יכל להרשות לעצמו שוב, לאחר 6 שנים, לקנות בית חדש בעל שתי קומות וחצר.

באותו זמן אחותו של סבא שלי עלתה לארץ לאחר שכל אחיו כבר עלו. לאחר 3 שנים הוא שמע על כך שבן דודו עלה לארץ. הוא ביקר יחד עם סבתא שלי בארץ לפני 15 שנים.

הפעם האחרונה שביקר בארץ הייתה לפני שבע שנים.

לאחר כל הקשיים שעברו אחרי הניסיון שלהם לעבור לארץ סבתא שלי נשבעה שלא תעלה לארץ ולכן גם סבא שלי מעולם לא עלה לישראל.

הזוית האישית

סיפורו של גבריאל ג'אני סופר ע"י נכדו אילן מוטיעי, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה באורט חולון בהנחיתה של המורה זהבה גור.

מילון

לעלות לארץ
להגר מארץ אחרת לארץ ישראל

כרמאנשאה
כרמאנשאה או קרמאשאן (בפרסית: کرمانشاه, בכורדית: Kirmaşan) היא העיר התשיעית בגודלה באיראן, בירת מחוז כרמאנשאה הנמצא בחבל הארץ כורדיסטן. העיר נמצאת במערב איראן 525 ק"מ מטהראן וכ-120 ק"מ מהגבול עם עיראק, ובה אקלים יבשתי. מרבית התושבים מדברים פרסית וכורדית. מבחינה דתית זוהי עיר מגוונת מאד, שחיים בה מוסלמים, אשורים (נוצרים), בהאים, יהודים וארמנים. לאסלאם השיעי הנציגות הגדולה ביותר.

ציטוטים

”בן הדוד שלו החליט לא לעלות לארץ והשפיע בכך גם על סבא שלי“

הקשר הרב דורי