מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבא מנחם עלה לארץ?

סבא מנחם וסבתא אסטריה פעם
סבא וסבתא בטיול שורשים בתטואן
אחרי שבוע מצא עבודה והפך מנער לבוגר ומפרנס אחראי

סבא שלי, מנחם, נולד בשנת 1940, בטטואן שבמחוז טנג'יר – טטואן, במרוקו הספרדית. בחרתי לספר את סיפור העלייה של סבא מצד אמי.

איך עלה? בגיל 16, יחד עם הוריו ו-4 אחיו ואחיותיו. עלו ממרוקו הספרדית, לצרפת באונייה ומצרפת לישראל באונייה. בישראל הגיעו לנמל חיפה ומשם נסעו במשאית יחד עם כל המשפחות לצפת. נסיעה מתישה מאוד. רק בלילה הגיעו לצפת. כשראו את הצריפים חשבו שאלו המגורים של הפרות אך הבינו שאלה המגורים שלהם.

הסיבות לעלייה –ציונות.

הקשיים בדרך היו במחנה בצרפת בעיר שקוראים  לה מרסיי.  במחנה היו צריפים והרבה אנשים, צפיפות מאוד גדולה. גם באונייה היה לא פשוט עם כל האחים הקטנים.

המצב בארץ מבחינה כלכלית היה גרוע, לא הייתה פרנסה ומקומות עבודה, ולא היה מזון. היו תלושים שבעזרתם היו מקבלים מנות מזון, לפי גודל המשפחה.

מבחינה צבאית היו איומים מצד הערבים. אחרי שישה חודשים בארץ הייתה מלחמת קדש.

מבחינה חקלאית – הארץ התחילה להתפתח, האדמה הייתה טובה. אך לא היו הרבה עובדי אדמה.

הקשיים בקליטה – היו הרבה קשיים למשפחה. סבא מספר שגרו בתוך צריפי פח ולא בבתים מאבן. בחורף קפוא ואין תנורים, בקיץ לוהט ואין מזגנים או מאוורר. המשפחה של סבא קיבלה צריף אחד ל 7 נפשות. לא היה חשמל, לא מקררים. לא היו שירותים בתוך הצריף. היה בור אחד לשלוש מאות איש. לא היו מקלחות מסודרות.

סיפור מיוחד הקשור לעלייה ולקליטה – אבא של סבא היה בספרד, חשמלאי, ועבד הרבה, ובארץ לא הייתה לו עבודה כי לא היה חשמל. רק סבא שלי עבד ופירנס את כל המשפחה. כבר אחרי שבוע מצא עבודה והפך מנער בן 16 לבוגר ומפרנס אחראי.

עוד סיפור שקשור לקליטה בארץ – כאשר הגיעו לצפת בלילה, אחרי מסע ארוך, ראו את המקום והצריפים, לא רצו לרדת מהמשאית. נהג המשאית ביקש שירדו והעולים לא רצו. הנהג אמר להם לרדת ושהוא כבר מסתובב ובא לקחת אותם למקום יותר טוב. אך כשירדו הוא נסע והם נשארו בקור בלילה, וחיפשו איפה לישון. סבי מיד מצא מזרונים לכל המשפחה ועודד את אמו ואחיו הקטנים.

היום סבא וסבתא שלי גרים באשדוד ושמחים לגור קרוב לים.

לפני שנה עשו סבא מנחם וסבתא אסטריה, טיול שורשים בתטואן היכן שגדלו.

הזוית האישית

במהלך העבודה הרגשתי מעט צער לשמוע את הסיפור של סבא, יחד עם זאת הרגשתי גם שמחה על שהצליח לעלות לארץ

מילון

תטואן
תטואן היא עיר במחוז טנג'יר-תטואן שבצפון מרוקו. עד שנת 1956 הייתה עיר הבירה של מרוקו הספרדית, מדינת החסות הספרדית ההיסטורית בצפונה של מרוקו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשירדנו מהמשאית, הנהג נסע ולא חזר ונותרנו לבד בלילה בקור“

הקשר הרב דורי