מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבא וסבתא נפגשו?

נופי אוקראינה בה גדלה
במטוס בדרך לישראל
הם גרו באותו רחוב ותקראו כדי לדעת את המשך!

קצת על סבתא

השם שלי הוא לובה ומקורו הוא מסבתא רבתא שלי. שם משפחתי הקודם הוא ולוך והוא חסר משמעות. היה לי ארבעה אחים ושתיים אחיות היינו בהתחלה תשעה אך שני אחים שלי מתו שהם היו קטנים כנראה בגלל שהייתה מלחמה באותו הזמן. אחד שנפטר היה בן 8 חודשים והיה לו אח תאום והשני היה בן 3 חודשים.

נולדתי באוקראינה בעיר יהודית ששמה ברשיין. באותו הזמן הייתה מלחמה אני לא זוכרת אותה, אני שמעתי סיפורים מאמא שלי. כשנגמרה המלחמה הייתי בת 4 אחרי המלחמה היה לנו קשה אמא לא עבדה כי היה הרבה ילדים רק אבא עבד היו זמנים שלא היה לנו מה לאכול כשזה נגמר היה יותר טוב. החגים היו כיפיים והחגים שכל המדינה חגגה היו מצעדים גדולים והם חלו ב- 1.5 וב- 7.11. אחרי שסיימתי בית ספר רציתי ללמוד אבל לא יכולתי כי היו הרבה ילדים אז עזרתי לאמא שלי. אחר כך היו לי חברות והסתובבנו. ויותר מאוחר גם התחתנתי.

איך סבא וסבתא נפגשו?

הכרתי את ראובן – רומא (בעלי) בכך שהוא גר ברחוב שלי. דודה שלו גרה מול הבית של ההורים שלי וכשהייתי קטנה הייתי רואה  אותו הולך לדודה שלו והוא גר קצת יותר רחוק. פעם אחת שהוא חזר מהצבא בוא בא עליי הביתה וביקש מאח שלי לקראו לי והוא קרא לי ויצאתי החוצה ומאז התחלנו להסתובב ואחרי חודשיים התחתנו.

כשהתחתנו הייתי בגיל 19 והוא היה בן 22. אחרי שהתחתנו גרנו קרוב לאמא שלי וכל מה שהייתי צריכה הלכתי לשאול אותה. אחרי שראובן-רומא סיים צבא הוא עבד בבית חרושת קרוב לבית. כשנולד לנו הבן הבכור טיפלתי בו עד גיל 9 חודשים ואז הלכתי לעבוד ואמא שלי טיפלה בו. כשהבן הראשון שלי גדל הוא היה רץ מבית לבית אצלנו ברחוב וביום הולדת שלוש שלו היו שלושים ילדים וכולם גרו ברחוב והם עד היום בקשר.

עבדתי בחנות 18 שנים ובאמצע נולדת לנו הבן השני. בשנת  1979 עלינו לארץ ואני הייתי בת 38. אני זוכרת מהעלייה שנסענו ברכבת לצ'כיה ומצ'כיה טסנו לאוסטריה ובאוסטריה היינו ארבעה ימים ואז טסנו לארץ. לקחנו כמעט שבוע לעלות בגלל שהיינו בצ'פ והיינו בו ארבעה ימים כדי שכל הדברים שלנו יעברו.

כשהגענו לארץ הגענו לעפולה אבל היינו שם רק 4 שעות כי אז בא דוד של ראובן-רומא ולקח אותנו לנצרת עילית וקנינו שם דירה ועכשיו אנחנו גרים שם 38 שנים. היינו חצי שנה באולפן ואז התחלנו לעבוד והילדים התחילו ללמוד. רק כשהתחלתי לעבוד התחלתי להבין עברית. עבדתי במפעל עוד 19 שנה.

הזוית האישית

לילך ברונפמן מביאה את סיפורה של לובה.

מילון

יהדות אוקראינה
יהדות אוקראינה היא קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה, באזור התואם לגבולותיה הנוכחיים של אוקראינה. יהודי אוקראינה סבלו מפוגרומים ואנטישמיות גואה שהגיעה לשיאה

ציטוטים

”נסענו ברכבת לצ'כיה ומצ'כיה טסנו לאוסטריה ובאוסטריה היינו ארבעה ימים ואז טסנו לארץ.“

הקשר הרב דורי