מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבא אליהו מצא את אחיו?

סבא אליהו עם סבתא והדוד הרשל
ילדי טהרן מגיעם ארצה - (ynet)
סבתא נחמה מספרת לנכד דוד את סיפורו של סבא רבא אליהו מילדי טהרן

איך סבא אליהו מצא את אחיו?

סבתא נחמה מספרת לנכד דוד את סיפורו של סבא רבא אליהו

סבא אליהו ברייטמן עלה ארצה בשנת 1942 עם "ילדי טהרן". הוא ברח יחד עם אחיו הרשל מהעיר ורשה בפולין, ושנייהם נשלחו לעבוד במכרה פחם בסיביר שברוסיה.

סבא אליהו התנדב לצבא פולני גולה כדי "לברוח" מהמכרה. הוא נשלח דרך אוזבקיסטאן לטהרן שבאירן, ומשם הועבר ע"י הסוכנות היהודית לתל אביב. שמות "ילדי טהרן" פורסמו בעיתון וחבר של אביו לקח אותו אליו הביתה.

העשרה: ילדי טהרן

מתוך הכתבה שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות", ynet על ילדי טהרן: הילדים של חורף שנת 43'

תמונה 1

"ב- 18 בפברואר 1943 נחתו בישראל 719 ילדים ניצולי שואה, שהועלו מארצות מזרח אירופה במבצע ארוך ומסובך. הגעתם של הפליטים הזאטוטים, שרבים מהם איבדו את הוריהם, עוררה בארץ התרגשות עצומה.

חצי שנה מאוחר יותר, באוגוסט 1943, הגיעה קבוצה נוספת בת כ-120 ילדים, ובכך הסתיים מסע נדודים של "ילדי טהרן" שהחל בשבועות הראשונים של מלחמת העולם השנייה ונמשך כשלוש וחצי שנים בהן עברו הילדים למעלה מ-20 אלף קילומטר – מפולין, דרך ברית המועצות, איראן (טהרן), קרצ'י בהודו (היום פקיסטן), נמל עדן בתימן, תעלת סואץ במצרים ומשם ברכבת לרחובות ולחיפה. הקבוצה שהגיעה באוגוסט 1943 עשתה דרכה לארץ ישראל דרך עיראק וירדן."

"הילדים עצמם שבאו מפרס, בני שש עד 14, התרגשו מאוד. הם הגיעו לארץ מתחנה מצרית וכל הלילה לא עצמו עין, נכתב אז. פחדו שמא יאחרו את הרגע הגדול, שמא לא תהיינה עיניהם פקוחות כאשר ייצא לקראתם היהודי הראשון במולדתם ויברכם לשלום. וכאשר הם הגיעו לרחובות לא היה ניתן לתאר את אשר התרחש בלבות הילדים ואת אשר השתקף בפניהם. הילדים קישטו את מדיהם האפורים בדגל קטן בצבע תכלת לבן. הם דיברו עברית, שאותה למדו בהיותם במחנה הפליטים בטהרן. שרו "אנו באנו ארצה" והקהל ענה בשירת "התקווה"."

תמונה 2

תמונה 3

תמונה 4

סבא פוגש את אחיו

סבא אליהו ברייטמן התחתן עם סבתא יפה בשנת 1946 סבתא נחמה. שנתיים לאחר נישואיהם, בשנת 1948 נכנס מישהו לבית החרושת שבו עבד סבא אליהו ושאל "האם יש לך אח בפריז ? איך קוראים לך ?"

סבא אליהו אמר "שמי אליהו ברייטמן" האיש ענה "כן אני מכיר ברייטמן בפריז שמאוד דומה לך. אינני יודע איפה הוא גר אבל אני יודע באיזו מסעדה הוא אוכל."

תמונה 5

 בתמונה מימין לשמאל :סבא אליהו, סבתא יפה, בתם סבתא נחמה, היא סבתי והדוד הרשל מפריז

סבא אליהו כתב מכתב לאחיו הרשל, לכתובת של המסעדה. אחיו הרשל, אפילו לא ענה לו. הוא פשוט, עלה על מטוס והיגיע מיד לישראל. הרשל היגיע בתקופת מלחמת השחרור. הוא אמנם חי בהמשך בפריז, אך הוא קבור פה בארץ על יד אחיו, הוא סבא אליהו וסבתא יפה ברייטמן בית העלמין שבחולון.

העשרה – מקורות נוספים:

לכתבה ב ynet – ילדי טהרן: הילדים של חורף שנת 43'

ילדי טהרן – ויקיפדיה

 ילדי טהרן – הספרייה של מטח

מילון

ילדי טהרן
ילדי טהרן הם קבוצת ילדים ניצולי השואה מפולין, שהגיעה לישראל בשנת 1943 יחד עם צבא אנדרס.

ציטוטים

”"אני מכיר ברייטמן מפריז שמאוד דומה לך. אינני יודע איפה הוא גר?"“

הקשר הרב דורי