מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכרזת המדינה בעיניי ילדה בת תשע

סבתא מרים ורונה בחדר המחשבים
סבתא ובתה איילה
הרגשה של ילדה בת 9 שמבינה את גודל המעמד.

בכ"ט בנובמבר 1947 התקבלה ההחלטה באו"ם על הקמת 2 מדינות עצמאיות בארץ ישראל. מדינה יהודית ומדינה ערבית. עד אז היהודים בישראל היו תחת שלטון בריטי.

הכרזת העצמאות

בערב ההכרזה כל תושבי הארץ היהודים [כנראה שגם הערבים] ישבו ליד המקלטים במתח רב כדי לשמוע איך תתקבל ההחלטה באו"ם. למזלנו 33 מדינות הצביעו בעד הקמת המדינה ו-10 הצביעו נגד. באותו הרגע כל התושבים יצאו מבתיהם לרחובות והחלו לשיר ולרקוד עד אור הבוקר. חולקו משקאות קלים, דברי מתיקה ומאפים. זרים התחבקו ונישקו אחד את השני בדמעות שמחה.

השמחה הייתה גדולה כולל היהודים בעולם כולו. סוף סוף יש ליהודים מדינה משלהם, אך כבר למחרת בבוקר התחילו הפוגרומים מצד הערבים כלפי היהודים. הערבים שהתאכזבו קשות מחלוקת הארץ החלו להתנכל לשכניהם היהודים. משפחתי שגרה אז בעיר העתיקה עזבה מיד למרכז העיר לסבתי בשכונת גאולה ומאז נדדנו ממקום למקום עד לסיום מלחמת השחרור.

הזכרון השני שלי, הוא מהביקור שעשינו, לאחר מלחמת ששת הימים. דבר ראשון שעשינו היה לנסוע לכותל המערבי ולברך. הביקור בכותל לאחר איחוד ירושלים העלה את זכרונות ילדותי מגיל 9, כשאז עזבנו את העיר העתיקה, הייתי ילדה קטנה. כשחזרתי כבוגרת לבקר בו, ראיתי את הכותל ולא האמנתי שהוא כל כך קטן. הייתי בחורה כבר בת 30, גבוהה הרבה יותר כך שהכותל נראה לי קטן. לימים נעשה שיפוץ בכל רחבת הכותל ועכשיו הכותל שוב נראה במלוא הדרו.

בצעירותי עם בתי אלה

תמונה 1

זיכרונות רבים יש לי מכל מלחמות ישראל לצורך כתיבתם אצטרך דפים רבים לצערי. אך בסופו של דבר ובזכות הבחורים שנפלו בקרבות הרבים יש לנו מדינה יהודית, עצמאית, יפה וחזקה אשר קולטת יהודים מכל העולם.

הזוית האישית

מרים: זאת הפעם השניה שאני משתתפת בתכנית. הקשר עם הנכדים ועם צוות בית הספר, מעניקים לי חוייה מיוחדת ומעניינת.

בשנת 2016 השתתפתי בתכנית עם נכדי תום רייט והעלנו את הסיפור: "הטיול שהתקיים בלעדיי"

מילון

פוגרום
פרעות ביהודים, הרס, אלימות עד כדי רצח. ביזה, שריפה.

או"ם
ארגון בה נמצאים נציגים מכל קצווי העולם בו מקבלים החלטות לגבי אותם הארצות החברים בא"ום.

הכרזת העצמאות
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס, שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כשמונה שעות לפני סיום המנדט הבריטי בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בתאריך זה את יום העצמאות. ויקיפדיה

ציטוטים

”סוף סוף יש לנו מדינה משלנו אחרי שנים רבות של צפייה“

הקשר הרב דורי