מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך מצאנו עצמנו בארה"ב וחזרה

יהלי וסבא
סבא גברי, סבתא חוה וגנית הקטנה
תחילתה של משפחת כהן בארצות הברית וחזרה ארצה

איך מצאנו עצמנו בארה"ב וחזרה

סרט הערב

ערב אחד בשלהי 1972 הלכו הזוג כהן הצעיר (לימים סבתא חוה וסבא גברי) לראות את הקרנת הסרט "הבוגר" בו ככבו דסטין הופמן, אן בנקרופט וקתרין רוס. הסרט מתרחש ברחבי העיר האוניברסיטאית ברקלי אשר בקליפורניה ארה"ב. מלבד משחקם המעולה של השחקנים שבה הסרט את ליבנו עקב נופי אוניברסיטת ברקלי אשר נשקפו במהלך הסרט מהמסך.

השאלה הגורלית

באותה העת היינו שנינו בשלבי הסיום של לימודינו באוניברסיטה העברית ומהלך ההפסקה בסרט שאלתי את חוה'לה האם היא הייתה רוצה לנסוע לאוניברסיטה זו להמשך הלימודים. תשובתה הייתה חיובית כמובן ומרגע זה נרתמנו בהרכב מלא לביצוע המשימה – נסיעה ללימודי דוקטורט בברקלי.

התנאים שדרשנו

באותה תקופה לא היו עדין מחשבים אישיים וחוה'לה לקחה על עצמה לתקתק את כל מכתבי הבקשה באמצעות מכונת כתיבה ידנית.  מכיוון שבאותה תקופה ציפינו ללידתה של בתנו הראשונה הרהבנו עוז וכתבנו לאוניברסיטה כי נוכל להגיע אליהם למטרת לימודים אך ורק אם יבטיחו לנו מלגת לימודים מלאה לכל התקופה וזאת בנוסף לשהייה במעונות האוניברסיטה במהלך כל התקופה.

סיום לימודינו

מכיוון שהדרישה גבלה בלא מעט חוצפה, היינו בטוחים כי מכתבינו יתויקו בפח הקרוב וכי הסיכוי לקבלה ללימודים קרוב לאפס.  אשתי חוה סיימה את לימודיה והתקבלה  לעבודה בשרות הביטחון בירושלים ואילו אני סיימתי את לימודי ונרשמתי ללימודי דוקטורט בטכניון בחיפה.

תמונה 1
גנית הקטנה

בחודש מרץ 1973 חווינו את לידת בתנו הבכורה גנית – ג'ינג'ית קטנה וחמודה (לימים האימא של עדו, יהלי ומעיין) וכמובן שהיינו עסוקים רובנו ככולנו בגידול הפלא הצעיר.

ההפתעה הגדולה

המכתב לארה"ב נשכח לחלוטין מזיכרוננו ומה רבה הייתה ההפתעה כאשר ביום בהיר אחד הופיע בתיבת הדואר מכתב צבעוני המעיד כי מקורו מחו"ל ובו הודעה כי התקבלתי ללימודי הדוקטורט באוניברסיטת ברקלי וכי אושרה לנו מלגה מלאה הכוללת גם מגורים במעונות האוניברסיטה.

השהייה בארה"ב

כמובן שמכתב זה שינה את כל התכניות ובספטמבר 1973 מצאנו עצמנו על מטוס לארה"ב כשאנו מטופלים בתינוקת קטנה וחמודה בת כחצי שנה…..במהלך 3 השנים הבאות בילינו בברקלי, למדנו ועבדנו ובאוגוסט 1975 נולדה גילי – אחותה של גנית.

תמונה 2
שתי הבנות

המכתב שגרם לנו לחזור ארצה

במהלך 1976 לקראת סוף לימודי, התקבל בביתנו מכתב משונה ובו הצעה לחזור ארצה ולעבוד במוסד מחקר עלום שם בדרום.  מכיוון שהמכתב לווה בהבטחות לתשלום כל הוצאות החזרה ארצה וקבלת דירה למגורים בדרום, נענינו להצעה ובינואר 1977 נחתנו בארץ כשגנית בת 3.5 שנים וגילי בת שנה וחצי. הכוונה הייתה לעבוד באותו מוסד מחקר במשך כשנה ובמהלכה לחפש עבודה אמתית.

בשנת 2014 פרשתי לגמלאות  מאותו מוסד מחקר לאחר 37 שנות עבודה….

הקשר הרב דורי של סבא גברי כהן ויהלי – המצגת שלנו:

 

הזוית האישית

הסיפור תועד על ידי יהלי אילוז במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שנערכה בבית הספר ויצמן בבית יהושע, בהנחיית המורה לביאה צינגוט.

מילון

אוניברסיטת ברקלי
אוניברסיטת קליפורניה בברקלי (באנגלית: University of California, Berkeley) הוא שמו של הקמפוס העיקרי של אוניברסיטת קליפורניה, הממוקם בברקלי, לחופי מפרץ סן פרנסיסקו. האוניברסיטה מכונה גם בשמות UC ברקלי, ברקלי וקאל. האוניברסיטה נחשבת כאוניברסיטה הציבורית הטובה בארצות הברית ואחת האוניברסיטאות הטובות בעולם.

ציטוטים

”בשנת 2014 פרשתי לגמלאות מאותו מוסד מחקר לאחר 37 שנות עבודה....“

הקשר הרב דורי