מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך חגגנו את ליל הסדר בקורפו יוון?

סבי ואני בכניסה לבית הספר.
בית הכנסת קורפו ביוון
הצעתי להם לערוך את תפילת ערב החג

באביב שנת 2005 טיילתי עם רעייתי באיי יוון, בערב פסח הזדמנו לעיר קורפו.
לכבוד החג החלטנו לבקר בבית הכנסת. עוברים ושבים הפנו אותנו אל בניין מפואר למדי, אך ניכרו בו אותות הזמן, בבית הכנסת היו כעשרים איש ואישה לבושים בלבוש חגיגי ויפה שעמדו בקבוצות ושוחחו ביניהם, שאלנו אותם מתי מתחילה התפילה, ולהפתעתנו נאמר לנו, שהם לא עורכים כלל תפילת חג מכיוון שאין ביניהם איש שיודע להתפלל ולכן הם מסתפקים בהתכנסות מעין חברתית בימי חג בבית הכנסת.
 
תמונה 1
  בית הכנסת של הקהילה "היוונית" בעיר קורפו, נבנה במאה ה-19 (צולם לפני 2002)

הם שמחו שמחה גדולה כשאמרתי להם, שאנחנו תיירים מישראל, דוברי עברית, והצעתי להם לערוך את תפילת ערב החג, שהייתה מורכבת כמובן רק מקריאת התפילה מפי החזן שכן לקהל לא היה הידע לקרוא את המילים העבריות. מכל מקום ראיתי הרבה פנים קורנות מאושר כאילו אמרו לי הנה בפעם הזאת הגענו לבית הכנסת למען הדבר האמתי.
 
בתום התפילה נשארתי לשוחח עם בני הקהילה והתעניינתי במקורותיה של קהילת קורפו ובמצבה היום.התברר לי שמקורותיה של קהילת קורפו הם בקהילת רומא, קהילה שהייתה גדולה ומפוארת במשך מאות שנים והתפרסמה במיוחד בזכות העובדה המצערת שבעיר זו אולצו היהודים בימי הביניים להתגורר בשכונה מבודדת באיזור משרפת לבני החימר של העיר, שכונתה בשפת המקום גטו. מושג שהפך למרבה הצער לנפוץ ביותר בכל מקום שבו התגוררו יהודים. מכל מקום כאשר המצב הכלכלי באיטליה החמיר בגלל המלחמות במאה התשע עשרה, קמו כמה משפחות יהודיות לחפש את מזלם בעיר קורפו שביוון וזה היה הגרעין שממנה צמחה הקהילה היהודית של קורפו, הם נהגו להתפלל בנוסח איטליה וגם שפתם הושפעה משפת בני רומא .רוב היהודים שהגיעו מאיטליה עסקו במסחר  וגם היום הדור המבוגר עוסק רובו ככולו במשלח יד זה, ברם ילדיהם נשלחים לערים גדולות בעולם לא רק לאתונה אלא גם ללונדון ולפריז כדי ללמוד מקצועות חופשיים בעיקר רפואה, הנדסה, עריכת דין ומנהל עסקים.חלק מהצעירים אף עלו לארץ ישראל בסיום לימודיהם. הקהילה פרחה במשך קרוב למאתיים שנה והצטמצמה בזמן הכיבוש היווני במלחמת העולם השנייה כאשר מרבית בני הקהילה גורשו למחנות ריכוז .המעטים ששבו לעיר בתום המלחמה מנסים לשמור על הגחלת היהודית אך נראה שניסיון זה נדון לכישלון .בתום השיחה עם בני הקהילה נפרדנו בחום רב מבני שיחנו, להפתעתי ולאכזבתי איש לא הזמין אותנו לביתו. אני מניח שלא הרגישו בנוח עם העובדה שאין הם עורכים את ליל הסדר כהלכתו, ומי יודע אולי אף חששו, לאור הביצועים שלי בבית הכנסת, כי אני גם מקפיד על אוכל כשר, שאין באפשרותם לספק.למחרת המשכנו בטיולנו בעיר קורפו, ואחת משכיות החמדה של העיר הוא השוק העתיק על סמטאותיו הצרים וריחותיו המפתים. מכל מקום, מה שזכור לנו ביותר מאותו סיור בשוק הוא קריאות "ישראל ישראל" שנשמעו מאחד הדוכנים, מפי אחד מבני שיחנו מהערב הקודם.
 
העשרה
קהילה יהודית בקורפו: "בתקופת מלחמת העולם השנייה והשואה נתפסה הקהילה היהודית בקורפו והוכחדה. באפריל 1941 נכבשה קורפו בידי צבא איטליה הפשיסטית. תקופת הכיבוש האיטלקי שנמשכה כשנתיים הייתה תקופה קשה לכלל האוכלוסייה בקורפו, והתאפיינה במחסור וברעב.."
תשע"ה

מילון

הר עם הר לא נפגש אדם עם אדם נפגש.
יש במציאות איזה מנגנון סמוי המפגיש בני אדם בהיסח הדעת, על אף ולמרות שלא היה תימרון מתוכנן ומתוזמן בינהם.

קורפו - הקהילה היהודית
בתקופת מלחמת העולם השנייה והשואה נתפסה הקהילה היהודית בקורפו והוכחדה. באפריל 1941 נכבשה קורפו בידי צבא איטליה הפשיסטית. תקופת הכיבוש האיטלקי שנמשכה כשנתיים הייתה תקופה קשה לכלל האוכלוסייה בקורפו, והתאפיינה במחסור וברעב.."

ציטוטים

”גם במקום רחוק מאוד האמונה תמיד נמצאת בלב.“

הקשר הרב דורי