מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הקמנו את מושב רם און

אני ונכדי גיל
אני בגיל 5
זהו סיפור על הקמת רם און

מושב רם און

"רָם אוֹן הוא מושב עובדים ישראל בחבל תענך השייך למועצה אזורית הגלבוע. גרעין ההקמה של רם און, שהורכב מבני מושבים ובוגרי בתי ספר חקלאיים מהנח"ל, שהשתייכו לארגון שלח. עלו ביוני 1958 באופן זמני לנורית שעל הגלבוע. בשנת 1961 ירדו החברים מהגלבוע אל ההיאחזות הקבועה, שבה נמצא המושב כיום. המושב נקרא על שמו של רמאון פלדי, בנו של הצייר ישראל פלדי, ממייסדי היישוב, שנפל בהיאחזות הנח"ל כרם אבשלום בשנת 1957". (ויקיפדיה)

800px-ram_on

סבתא יעל פרנקל מספרת לנכדה גיל איך הוקם מושב רם און:

"הייתה החלטה בתנועת המושבים שיש להקים ישוב בגבול ג'נין – ימון כדי להגן על האזור. הוקם "גרעין" שחבריו היו בוגרי בתי ספר חקלאים ומושבניקים שעמדו להתגייס לצבא. המקום נקבע אך היה שומם וריק, לכן בחרו את הבתים הריקים שהיו בנורית ונעזבו על ידי התושבים התימנים שגרו שם, ובינתיים בנו פה למטה בנקודה שנקבעה את המושב שלנו.

גרנו בנורית כמו קיבוץ, היה חדר אוכל, החברים עבדו בקיבוצי הסביבה ובינתיים בנו פה את הבתים "למטה". ברגע שהסתיימה הבנייה התחלנו לרדת אל הבתים ולעבד את האדמות שמסביב: כותנה, פלחה, בקר לבשר ועוד… בשלב הראשון, עדיין כולם היו רווקים ורק כאשר היו מספיק זוגות נשואים החלה חלוקת האדמות שכל זוג קיבל חלקה. בנוסף לכך בנו גם סככות וקבלנו עגלים.

מאוחר יותר, כל משק בנה את עצמו. אחד גידל תרנגולי הודו, חלק בנו חממות לפרחים, חלק הקימו מטעים. היו לנו גם גידולים משותפים. היה מסוכן פה כי הערבים מכיוון דרום היו נכנסים הנה לפעמים ולכן הייתה שמירה חזקה גם שלנו וגם של הצבא. בהמשך התחילו להגיע למושב רם און משפחות חדשות, נולדו ילדים, נבנו גנים והמושב התפתח וצמח.

הזוית האישית

גיל: למדתי  מסיפורה של סבתא שלי, איך הוקם ישוב רם און וזכיתי לבלות עם סבתא שלי יותר זמן.

סבתא יעל: היה לי מאוד נעים לעבוד עם הנכד שלי גיל, להעביר לו חלק מההיסטוריה של מושב רם און ושלי.

מילון

פלחה
כל גידולי השדה שלא מושקים.

"למטה"
היישוב נורית היה מעל רם און, וכל פעם שהם רצו ללכת לרם און הם קראו לזה "לרדת למטה".

רם און
רָם אוֹן הוא מושב עובדים ישראל בחבל תענך השייך למועצה אזורית הגלבוע. גרעין ההקמה של רם און, שהורכב מבני מושבים ובוגרי בתי ספר חקלאיים מהנח"ל, שהשתייכו לארגון שלח, עלו ביוני 1958 באופן זמני לנורית שעל הגלבוע. בשנת 1961 ירדו החברים מהגלבוע אל ההיאחזות הקבועה, שבה נמצא המושב כיום.

ציטוטים

”"ברגע שהסתיימה הבנייה התחלנו לרדת אל הבתים ולעבד את האדמות שמסביב"“

הקשר הרב דורי