מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הצלתי את מנחם בגין ז"ל

אני וסבא יוסף אלפי
סבא וסבתא
סיפור חייו של סבא יוסי אלפי

אני בן 78 נולדתי בתל אביב, אני הבן הקטן מבין כל האחים, נולדתי בזמן מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו המצב הכלכלי היה ירוד, הבריטים שלטו בארץ, היה משטר קשה ועוצר משעות הערב עד הבוקר, היו רק 4-5 שעות לקניות ואז שוב פעם עוצר. לפני פרוץ מלחמת השחרור עברנו לירושלים וגרנו בבית של סבא, היות והכבישים היו חסומים לא יכולנו לנסוע לתל אביב חזרה. בתקופה בה חיינו בירושלים היה מצור, לא היה אוכל וקיבלנו רבע כיכר לחם לשתי נפשות. היות ולא הייתה אספקת מזון האנשים קטפו ירק בר שקראו לו חובזה סבתא ואמא הכינו בעזרתו מרק ירקות.

היינו משפחה פעילה בארגון האצ"ל היו באים אלינו חיילים אנגלים ובודקים האם כל המשפחה בבית. באחד הימים מנחם בגין ז"ל יצא לסיור לבדוק מה קורה עם הפעילים בארגון, מאחר והיה עוצר האנגלים ראו אותו, רדפו אחריו והוא סרב לעצור. מנחם בגין ז"ל חיפש בית להסתתר בו ונכנס לבית של סבתא וסבא שלי והם החביאו אותו במיטות שלנו. התמזל מזלי והוא נכנס למיטה שלי, התכסינו בשמיכה גדולה כאשר רק הראש שלי בצבץ וכך זכיתי להסתיר את מנחם בגין ולהצילו. הצבא האנגלי חיפש בבתים ורצה לתפוס את בגין בגלל שהיה מבוקש בתור ראש ארגון האצ"ל. הגנו עליו למרות   היה נגדו פסק דין מוות ועל הבית שיגן עליו.

מכיוון שדוד שלי (אח של אמא) היה שייך לארגון האצל האנגלים השקיפו על הבית. מספר פעמים הדוד שלי היה במעצרים ובפעם האחרונה הוא היה עצור בלטרון בבית סהר שמוציאים בוא להורג אבל למזלו לא ניתן לו פסק דין מוות. האנגלים נתנו לאסירים כינויים כדי שלא יזוהו עם השמות המקוריים והכינוי של דוד שלי היה בועז מזרחי במקום מרדכי עלפי.

ביום בו הוכרזה מדינת ישראל אנשים יצאו בהמוניהם ורקדו ברחובות ריקודי שמחה, לאחר כמה ימים התחילו הפגזות, באחת ההפגזות נפל פגז על הדירה של השכנה והתרסקה עליה התקרה וכל זה בשעות הלילה כשכולם כבר היו במיטות. אחרי ההפגזה אמא שלי צעקה לעזרה ושאר השכנים יצאו לעזור לשכנה. בתום המלחמה עברנו לגור בדירה מרווחת יותר בשכונת קטמון ומאז ועד היום אני מתגורר בירושלים.

סיפורו של חפץ

במשפחתנו יש גביע של יין מזכרת מסבא של סבתא. הגביע עשוי מכסף טהור והוא מלווה אותנו בשמחות כגון: חתונות,  חגיגות בר מצווה, בבריתות ובפדיונות. גביע זה שמור לאירועים מיוחדים ופעם בשנה מוציאים אותו  לליל הסדר ולשאר החגים. סבא של סבתא הביא לה את הגביע ביום חתונתה כמתנה ואנחנו משתמשים בו לאירועים מיוחדים לזכר סבתא. גביע זה בעל ערך רגשי למשפחה אנחנו מוציאים אותו רק באירועים משפחתיים וכל הזמן מנקים אותו וחשוב לנו שהוא לא יחליד.

תמונה 1

הזוית האישית

פז אלפי: אני מאוד נהנתי מהתכנית בגלל שיכולתי ליראות את סבא שלי כל שבוע ואני חושב שזה נותן לך לדעת על העבר ולשמוע סיפורים מעניינים.

מילון

חובזה
בשמה העברי חלמית נודעה בארץ בכך ששימשה את תושבי ירושלים למאכל בעת המחסור והמצור בתקופת המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות. היא גדלה בשדות בר, אזורים זנוחים, אך גם בגינות הבתים.

ציטוטים

”"ביום בו הוכרזה מדינת ישראל אנשים יצאו בהמוניהם ורקדו ברחובות ריקודי שמחה"“

הקשר הרב דורי