מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הגעתי עד הלום

כאן אני והמלווה שלי צולמנו ביחד
כאן אורנה צולמה בנחל הירקון
המסע מצנעא לתל אביב

אמא שלי מרים עלתה בשנת 1948 מתימן במסגרת עליית "על כנפי נשרים". כדי להגיע למחנה של הסוכנות היהודית בעדן משם יצאו המטוסים לישראל היה עליה ללכת ברגל עם שני אחיי הגדולים מהעיר צנעה לעדן. לפני העליה למטוס נלקח מהם רכושם המועט. רכוש שמעולם לא החוזר להם. הרכוש הוחרם בטענה שאין מקום במטוס.

ילדות בכפר שלם

את אבי, אימי הכירה בתל אביב. הם נישאו בארץ ונולדו להם שלושה ילדים. אני נולדתי בתל אביב וגדלתי בשכונת כפר שלם בדרומה של העיר. כפר שלם של ילדותי אינה דומה לכפר שלם של היום. כל תושבי השכונה היו על פני עדות המזרח, כולם הכירו את כולם כולם עזרו לכולם הבתים לא היו נעולים אף פעם וכולם הרגישו טוב עם כולם. תושבי השכונה היו מסורתיים ולכן היו בשכונה הרבה בתי כנסת. אנחנו כילדים התרוצצנו כל היום בחוץ. כיוון שהמעמד הכלכלי של תושבי השכונה היה נמוך, לאף אחד מאיתנו לא היו משחקים קנויים ולכן המצאנו את המשחקים של עצמנו.

בית הספר אליו כולנו הלכנו, היה מבנה של הצבא הבריטי ורק כאשר הגעתי לכיתה ו' עברנו למבנה חדש, שנבנה במיוחד עבורנו. השכונה כולה הייתה בעבר כפר ערבי שנקרא "סלמה" שתושביו נמלטו במהלך מלחמת העצמאות. החיים שלי כילדה בשכונה היו נהדרים הכל היה טבעי ולא מלאכותי השתוללנו בשדות של סביונים לפעמים בתוך אזור של סברס ושם קטפנו כל קיץ בעזרת מוט ארוך וקופסת שימורים ריקה. כמובן שלפעמים חזרנו מלאים קוצים אבל לפעמים החגיגה נגמרת, למדתי בצפונה של העיר נאלצתי להיפרד מכל חבריי וחברותיי. למשרד החינוך הייתה תכנית של אינטגרציה שביקשה לערבב בין תלמידים מכל שכונות העיר. התכנית נכשלה. שמחתי לסיים את הפרק הזה בחיי.

את הצבא עשיתי בקיבוץ נחשון ליד במסגרת הנח"ל. שנתיים נפלאות בחיי, אחד האזורים היותר יפים של ישראל בדרך לירושלים מול מנזר לטרון. אחרי הצבא למדתי באוניברסיטת תל אביב לא סיימתי את לימודי כי נסעתי לגרמניה עם בעלי לסיום לימודיו. היום אני נשואה לשמעון וינר יש לנו שני בנים היו לי 15 שנות עבודה מרתקות בסוכנות היהודית במסגרתם הייתי מעורבת במבצעים רבים כמו מבצע משה ומבצע שלמה – עליית אתיופיה לישראל. תמונה שנחרטה בליבי לעד מאות ילדים שכבר עלו לישראל והיו בפנימיות בארץ רצים לעבר משפחותיהם. מבצע נוסף שהייתי מעורבת בו היה העלייה מחבר המדינות העצמאיות (רוסיה). נסעתי מספר פעמים לאוקראינה ורוסיה כדי לעודד יהודים לעלות לארץ ישראל.

הזוית האישית

היום אני מורה לחינוך מיוחד, אני נהנית מאוד בעבודתי מסיימת לימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב, מתנדבת בארגון שמעניק סיוע טלפוני לאנשים נזקקים. אני נהנית מאוד בחיי.

 

מילון

תוענה
סיבה

אינטגרציה
מיזוג

ציטוטים

”"כל בני האדם נולדו שווים"“

הקשר הרב דורי