מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הגעתי לארץ דרך שער העלייה למושב תלמי יחיאל ?

סבא, סבתא ואמא ליאת לפני הגיוס
משפ למש חתונת סבא דוד וסבתא
משער העליה למושב תלמי יחיאל

סבא חזי לשם מספר לצור "איך הגעתי לארץ דרך שער העלייה למושב תלמי יחיאל ?"
 
"שער העלייה או בשמו העברי: "המעברה".הוא היה שער ומקום ריכוז והכוונה לעולים החדשים שהגיעו לארץ לאחר הכרזת מדינת ישראל, העולים הגיעו מכל קצוות תבל עם תרבויות שונות ומנהגים שונים וחיו אלו בצלם של אלו עד לפינוים למקומות קבע ברחבי הארץ.
 
בשנת 1949 הגעתי לארץ מרומניה בגיל 10 חודשים עם הורי ואחי וקלטו אותנו במעברת שער העלייה .בגלל התנאים הקשים במעברה אני חליתי בדיזנטריה ופינו אותי לבית החולים בחדרה. כשהבראתי הרופא המליץ להורי לעבור לגור באזור הדרומי לגדרה.
 משפחת למש חתונת סבא דוד וסבתא שושנה
תמונה 1
 
כך נולד המושב תלמי יחיאל
 
לצורך המעבר היה צריך לפנות לפקידי הסוכנות שהיו במעברה. כשאבי פנה אליהם בבקשה להתפנות למקום הדרומי לגדרה תשובתם הייתה אם תצליח לגייס מתוך המעברה 49 משפחות אנחנו נייסד לכם מושב דרומית לגדרה. סבא דוד (סבא רבא של צור) תוך יומיים אסף סביבו 49 משפחות שהיו בניהם אחיו וחבריו שהגיעו באנייה. אחרי שבוע במשאיות הובילו אותם למושב מסמיה 9 שהיום שמו : "תלמי יחיאל".
 
תמונה 2
העשרה
שער העלייה: "שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏ בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏".‏
 
תלמי יחיאל: "תלמי יחיאל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי המשתייך לתנועת המושבים ונמצא בשטח שיפוט מועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה ורומניה. שמו של היישוב הוא על שמו של יחיאל צ'לנוב שהיה מנהיג ציוני ברוסיה. בתחילה, סבלו המתיישבים מחוסר הצלחה כלכלית וחקלאית בגלל חוסר ניסיון חקלאי, ומתיישבים עזבו את המקום. בשנת 1955 הופנו למושב עולים חדשים מארצות צפון אפריקה". ויקיפדיה.
מורה מובילת תכנית, רקפת בצלאל
תשע"ו

מילון

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏ בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.‏

תלמי יחיאל
תלמי יחיאל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי המשתייך לתנועת המושבים ונמצא בשטח שיפוט מועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה ורומניה. שמו של היישוב הוא על שמו של יחיאל צ'לנוב שהיה מנהיג ציוני ברוסיה. בתחילה, סבלו המתיישבים מחוסר הצלחה כלכלית וחקלאית בגלל חוסר ניסיון חקלאי, ומתיישבים עזבו את המקום. בשנת 1955 הופנו למושב עולים חדשים מארצות צפון אפריקה.

ציטוטים

”אבא של סבא הקים את הישוב תלמי יחיאל“

הקשר הרב דורי