מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איזהו העשיר ההולך לסרט?

בבית התפוצות
בהגעי לעול המצוות
מתנת בר מצווה

 שמי מרדכי זריהן, נולדתי בשנת 1946, במרוקו בעיר מרקש.

אני בא ממשפחה המונה שמונה ילדים: שישה בנים ושתי בנות. אני השני במשפחה. נולדתי בעיר מרקש שבמרוקו בתאריך 1/7/1946. חונכתי בבית ספר ממלכתי דתי "תלמוד תורה".

בר מצווה

בשנת 1958 בהגיעי לגיל מצוות חגגו לי חגיגה גדולה שהסתיימה בסעודה משפחתית בה נכחו הקרובים שלי שהגיעו מרחוק. זו הייתה חוויה גדולה בגיל 13 להרגיש בוגר ומיוחד. לאחר סיום החגיגה פתחתי את המתנות והופתעתי עד מאוד… הייתי ממשפחה עמידה מאוד והורי פינקו אותי לרוב. אך ביום הבר מצווה שלי קיבלתי את "הדובדבן שעל הקצפת".

קיבלתי מהם סכום כסף מכובד שלא חלמתי עליו והרגשתי הרגשה גדולה ונפלאה. אני זוכר שהזמנתי את אחיי יחד איתי לסרט בקולנוע. אני זוכר שהייתי עצוב עד מאוד לחזור למחרת לבית הספר.

שנים לאחר מכן בשנת 1963 עליתי לארץ ישראל עם הוריי ואחיי. כיום, אני סבא לשבעה עשר נכדים שיחיו. אני פנסיונר ואפשר לומר שהגעתי לנחלה.

העשרה
היהודים במרקש: "היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס.כאשר הגיעו מגורשי ספרד למרקש, וביקשו להתפלל בבית הכנסת של המקומיים, על שם ר' מרדכי בן עטר במלאח הקדום של מרקש, לא קיבלו אותם המקומיים בטענם שסגנון תפילתם שונה. לאחר חיכוכים רבים בין שני המחנות קמו המגורשים, שבראשם עמד רבי יצחק דלויה, ובנו בית כנסת לעצמם, והם נקראו "המגורשים" או "המתבדלים". בית הכנסת "צלאת אל עזמה" נבנה סמוך לתאריך בנית המלאח ". 

מילון

תלמוד תורה
מוסד לימודים למגזר הדתי בו לומדים מקצועות קודש וכן מקצועות חול

היהודים במרקש
היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס.כאשר הגיעו מגורשי ספרד למרקש, וביקשו להתפלל בבית הכנסת של המקומיים, על שם ר' מרדכי בן עטר במלאח הקדום של מרקש, לא קיבלו אותם המקומיים בטענם שסגנון תפילתם שונה. לאחר חיכוכים רבים בין שני המחנות קמו המגורשים, שבראשם עמד רבי יצחק דלויה, ובנו בית כנסת לעצמם, והם נקראו "המגורשים" או "המתבדלים". בית הכנסת "צלאת אל עזמה" נבנה סמוך לתאריך בנית המלאח

ציטוטים

”איזהו המכובד המכבד את הבריות“

הקשר הרב דורי